POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Publikacja zbiorowa pt. "Kultura ludowa źródłem działań artystycznych, badawczych i naukowych" pod redakcją Magdaleny Szyndler skierowana jest zarówno do badaczy zorientowanych naukowo, jak i do miłośników-amatorów folkloru na różnych jego płaszczyznach. Książka została podzielona na trzy części: część I – "Folklor w literaturze i edukacji", część II – "Sztuki plastyczne i multimedia – inspiracje" oraz część III – "Folklor, folkloryzm, folk – interpretacje", które odpowiadają bezpośrednio zainteresowaniom poszczególnych autorów tekstów. Stąd folklor przedstawiono w postaci źródłowej (odwołania do literatury polskiej) i jako materiał wykorzystywany w szeroko rozumianej edukacji, a ponadto w sztukach plastycznych i multimediach oraz w interpretacjach profesjonalnej kultury muzycznej i inspiracjach dla obszernej grupy zjawisk folkloryzmu i nurtu folkowego (hybrydy). Celem tego opracowania jest odpowiedź na pytanie: jakie są źródła folkloru, czym jest kultura ludowa dzisiaj, jak ewoluuje i jakie są jej powiązania z innymi dyscyplinami? Czytelnicy sięgający do tego zbioru będą mogli sami ocenić, czy znaleźli w nim odpowiedź na powyższe pytanie, a tym samym zrozumieć współczesną rolę folkloru i jego przeobrażeń.
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 274 |
Kategoria | Etnografia |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-8012-694-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
Wprowadzenie (Magdalena Szyndler) / | 7 |
Część I | |
Folklor w literaturze i edukacji | |
Zbigniew Jerzy Przerembski | |
Między status quaestionis a licentia poetica – obraz muzyki tradycyjnej w polskiej literaturze pięknej / | 15 |
Anna Piliszewska | |
Meliczność i rytmizacja – Bolesław Leśmian wobec archetypu słowiańskiej kultury ludowej / | 43 |
Hubert Miśka | |
Wykorzystanie pieśni ludowej w nauczaniu muzyki na przykładzie działalności pedagogicznej Karola Hławiczki / | 55 |
Ewa Bogdanowicz | |
Rola tańca ludowego w muzycznej edukacji przedszkolnej / | 67 |
Anna Waluga | |
Muzyka ludowa a program muzyki / | 79 |
Krzysztof Uściłowski | |
Piosenka ludowa w przedmiocie muzyka w klasach IV–VI szkoły podstawowej. Badania własne w województwie podkarpackim / | 95 |
Grażyna Leśniczak | |
Folklor w kształceniu muzycznym słuchaczy Kolegium Nauczycielskiego w Bytomiu / | 115 |
Część II | |
Sztuki plastyczne i multimedia – inspiracje | |
Małgorzata Skałuba-Krentowicz | |
Przywrócić właściwe proporcje / | 127 |
Ewa Cudzich, Katarzyna Szyszka | |
Twórczość plastyczna Jana Wałacha jako źródło badań antropologicznych i etnomuzykologicznych / | 141 |
Część III | |
Folklor, folkloryzm, folk – interpretacje | |
Bogumiła Mika | |
Elementy podhalańskie i kurpiowskie w wybranych kompozycjach polskich XX wieku / | 161 |
Joanna Glenc | |
Tradycja gromadzenia materiałów folklorystycznych na Śląsku. Historia zbieractwa pieśni ludowych regionu pszczyńskiego w zarysie / | 185 |
Jadwiga Sikora | |
XX-lecie Międzynarodowego Przeglądu Zespołów Regionalnych ,,Złoty Kłos” w Zebrzydowicach / | 193 |
Danuta Zoń-Ciuk | |
Inspiracje folklorem w twórczości Jana Gawlasa – charakterystyka wybranych utworów / | 205 |
Grzegorz Niemczuk | |
Wybrane mazurki Fryderyka Chopina, Manuela de Falli oraz Aleksandra Scriabina jako przykład inspiracji muzyką ludową w kreowaniu arcydzieł literatury fortepianowej. Autorefleksja / | 227 |
Zofia Komuszyna | |
Mazurek w polskich opracowaniach jazzowych / | 233 |
Brygida Sordyl | |
Od folkloru do folku, czyli tradycje, inspiracje i przeobrażenia na przykładzie muzyki ludowej Beskidu Żywieckiego / | 245 |
Magdalena Szyndler | |
Barwy Ziemi – Głosy Natury – powrót do korzeni czy „tylko” inspiracja? / | 253 |
Noty o autorach / | 263 |