Kultura ludowa źródłem działań artystycznych, badawczych i naukowych

1 ocena

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

22,34  29,40

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 29,40 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 18,82 zł  


22,34

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Publikacja zbiorowa pt. "Kultura ludowa źródłem działań artystycznych, badawczych i naukowych" pod redakcją Magdaleny Szyndler skierowana jest zarówno do badaczy zorientowanych naukowo, jak i do miłośników-amatorów folkloru na różnych jego płaszczyznach. Książka została podzielona na trzy części: część I – "Folklor w literaturze i edukacji", część II – "Sztuki plastyczne i multimedia – inspiracje" oraz część III – "Folklor, folkloryzm, folk – interpretacje", które odpowiadają bezpośrednio zainteresowaniom poszczególnych autorów tekstów. Stąd folklor przedstawiono w postaci źródłowej (odwołania do literatury polskiej) i jako materiał wykorzystywany w szeroko rozumianej edukacji, a ponadto w sztukach plastycznych i multimediach oraz w interpretacjach profesjonalnej kultury muzycznej i inspiracjach dla obszernej grupy zjawisk folkloryzmu i nurtu folkowego (hybrydy). Celem tego opracowania jest odpowiedź na pytanie: jakie są źródła folkloru, czym jest kultura ludowa dzisiaj, jak ewoluuje i jakie są jej powiązania z innymi dyscyplinami? Czytelnicy sięgający do tego zbioru będą mogli sami ocenić, czy znaleźli w nim odpowiedź na powyższe pytanie, a tym samym zrozumieć współczesną rolę folkloru i jego przeobrażeń.


Rok wydania2015
Liczba stron274
KategoriaEtnografia
WydawcaUniwersytet Śląski
ISBN-13978-83-8012-694-7
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Spis treści
  
  Wprowadzenie (Magdalena Szyndler) /    7
  
  Część I
  Folklor w literaturze i edukacji
  
  Zbigniew Jerzy Przerembski
  Między status quaestionis a licentia poetica – obraz muzyki tradycyjnej w polskiej literaturze pięknej /    15
  
  Anna Piliszewska
  Meliczność i rytmizacja – Bolesław Leśmian wobec archetypu słowiańskiej kultury ludowej /    43
  
  Hubert Miśka
  Wykorzystanie pieśni ludowej w nauczaniu muzyki na przykładzie działalności pedagogicznej Karola Hławiczki /    55
  
  Ewa Bogdanowicz
  Rola tańca ludowego w muzycznej edukacji przedszkolnej /    67
  
  Anna Waluga
  Muzyka ludowa a program muzyki /    79
  
  Krzysztof Uściłowski
  Piosenka ludowa w przedmiocie muzyka w klasach IV–VI szkoły podstawowej. Badania własne w województwie podkarpackim /    95
  
  Grażyna Leśniczak
  Folklor w kształceniu muzycznym słuchaczy Kolegium Nauczycielskiego w Bytomiu /    115
  
  Część II
  Sztuki plastyczne i multimedia – inspiracje
  
  Małgorzata Skałuba-Krentowicz
  Przywrócić właściwe proporcje /    127
  
  Ewa Cudzich, Katarzyna Szyszka
  Twórczość plastyczna Jana Wałacha jako źródło badań antropologicznych i etnomuzykologicznych /    141
  
  Część III
  Folklor, folkloryzm, folk – interpretacje
  
  Bogumiła Mika
  Elementy podhalańskie i kurpiowskie w wybranych kompozycjach polskich XX wieku /    161
  
  Joanna Glenc
  Tradycja gromadzenia materiałów folklorystycznych na Śląsku. Historia zbieractwa pieśni ludowych regionu pszczyńskiego w zarysie /    185
  
  Jadwiga Sikora
  XX-lecie Międzynarodowego Przeglądu Zespołów Regionalnych ,,Złoty Kłos” w Zebrzydowicach /    193
  
  Danuta Zoń-Ciuk
  Inspiracje folklorem w twórczości Jana Gawlasa – charakterystyka wybranych utworów /    205
  
  Grzegorz Niemczuk
  Wybrane mazurki Fryderyka Chopina, Manuela de Falli oraz Aleksandra Scriabina jako przykład inspiracji muzyką ludową w kreowaniu arcydzieł literatury fortepianowej. Autorefleksja /    227
  
  Zofia Komuszyna
  Mazurek w polskich opracowaniach jazzowych /    233
  
  Brygida Sordyl
  Od folkloru do folku, czyli tradycje, inspiracje i przeobrażenia na przykładzie muzyki ludowej Beskidu Żywieckiego /    245
  
  Magdalena Szyndler
  Barwy Ziemi – Głosy Natury – powrót do korzeni czy „tylko” inspiracja? /    253
  
  Noty o autorach /    263
RozwińZwiń