Uniwersytet jako dobro wspólne

Podstawy krytycznych badań nad szkolnictwem wyższym

1 opinia

Format:

epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

66,60  74,00

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 74,00 zł (-10%)

Najniższa cena z 30 dni: 37,00 zł  


66,60

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Uniwersytet bez wątpienia stał się dziś jednym z najważniejszych tematów debaty publicznej i polityki wewnętrznej. Można z pewnością mówić dzisiaj o problemie ze zdefiniowaniem roli i miejsca uniwersytetu w społeczeństwie. Większość publikacji na temat instytucji akademickich nie zauważa ani kryzysu jego tożsamości, ani też głębokiej zmiany jego społecznego i gospodarczego otoczenia. Uniwersytet jako dobro wspólne to wprowadzenie do rozwijanych obecnie badań, które swoim punktem wyjścia czynią głęboką transformację zarówno instytucji akademickich, jak i współczesnych społeczeństw. Książka kładzie nacisk na ekonomiczne uwarunkowania dokonujących się zmian w nauce i szkolnictwie wyższym i krytycznie ewaluuje dominujące narracje na temat relacji między uniwersytetem i rynkiem. Rozwijana w niej wizja dalszego rozwoju nauki i szkolnictwa wyższego bierze pod uwagę aktywność ruchów społecznych, które sprzeciwiają się postępującej prekaryzacji i polityce oszczędności, które dotykają uniwersytet w równym stopniu, co inne obszary społeczeństwa.
Krystian Szadkowski, adiunkt w Instytucie Filozofii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, badacz w Katedrze UNESCO Badań Instytucjonalnych i Polityki Szkolnictwa Wyższego oraz Centrum Studiów nad Polityką Publiczną UAM. Redaktor naczelny czasopisma naukowego „Praktyka Teoretyczna”.


Rok wydania2016
Liczba stron360
KategoriaPedagogika ogólna
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-18731-6
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Przedmowa. Inna akademia jest możliwa! (Jan Sowa) VII
  
  Podziękowania XXI
  
  Wstęp W stronę uniwersytetu jako dobra wspólnego     1
  
  Część I. To, co prywatne i to, co publiczne     15
  Rozdział 1. To, co prywatne i to, co publiczne w szkolnictwie wyższym.     17
  Rozdział 2. Globalne procesy sprzyjające hybrydyzacji tego, co publiczne i tego, co prywatne w szkolnictwie wyższym     41
  Rozdział 3. Krajowe procesy sprzyjające hybrydyzacji tego, co publiczne i tego, co prywatne w szkolnictwie wyższym     61
  Rozdział 4. Lokalne i instytucjonalne procesy sprzyjające hybrydyzacji tego, co publiczne i tego, co prywatne     85
  
  Część II. Kapitał     109
  Rozdział 5. Globalne rankingi uniwersytetów – zwornik kapitalistycznej produkcji w szkolnictwie wyższym     111
  Rozdział 6. Gdzie w szkolnictwie wyższym znajduje się kapitał?     145
  Rozdział 7. Czym są Marksowskie pojęcia subsumcji pracy pod kapitał i jaki pożytek mogą z nich mieć krytyczne badania nad szkolnictwem wyższym?     175
  Rozdział 8. Subsumcje pracy akademickiej pod kapitał w krytycznych badaniach nad szkolnictwem wyższym (próba operacjonalizacji).     203
  
  Część III. Dobro wspólne     225
  Rozdział 9. Rdzeń materialistycznej teorii dobra wspólnego     227
  Rozdział 10. Sprzeczności podporządkowanego kapitałowi szkolnictwa wyższego     261
  Rozdział 11. Uniwersytet jako instytucja dobra wspólnego     277
  
  Podsumowanie     297
  Czym są krytyczne badania nad szkolnictwem wyższym?     299
  
  Posłowie    305
  Okruchy dobra wspólnego. Polskie reformy i ruchy na rzecz zmian w systemie szkolnictwa wyższego     307
  
  Bibliografia     327
  
  Indeks osób     355
RozwińZwiń