POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
Uniwersytet bez wątpienia stał się dziś jednym z najważniejszych tematów debaty publicznej i polityki wewnętrznej. Można z pewnością mówić dzisiaj o problemie ze zdefiniowaniem roli i miejsca uniwersytetu w społeczeństwie. Większość publikacji na temat instytucji akademickich nie zauważa ani kryzysu jego tożsamości, ani też głębokiej zmiany jego społecznego i gospodarczego otoczenia. Uniwersytet jako dobro wspólne to wprowadzenie do rozwijanych obecnie badań, które swoim punktem wyjścia czynią głęboką transformację zarówno instytucji akademickich, jak i współczesnych społeczeństw. Książka kładzie nacisk na ekonomiczne uwarunkowania dokonujących się zmian w nauce i szkolnictwie wyższym i krytycznie ewaluuje dominujące narracje na temat relacji między uniwersytetem i rynkiem. Rozwijana w niej wizja dalszego rozwoju nauki i szkolnictwa wyższego bierze pod uwagę aktywność ruchów społecznych, które sprzeciwiają się postępującej prekaryzacji i polityce oszczędności, które dotykają uniwersytet w równym stopniu, co inne obszary społeczeństwa.
Krystian Szadkowski, adiunkt w Instytucie Filozofii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, badacz w Katedrze UNESCO Badań Instytucjonalnych i Polityki Szkolnictwa Wyższego oraz Centrum Studiów nad Polityką Publiczną UAM. Redaktor naczelny czasopisma naukowego „Praktyka Teoretyczna”.
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 360 |
Kategoria | Pedagogika ogólna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-18731-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Przedmowa. Inna akademia jest możliwa! (Jan Sowa) VII | |
Podziękowania XXI | |
Wstęp W stronę uniwersytetu jako dobra wspólnego | 1 |
Część I. To, co prywatne i to, co publiczne | 15 |
Rozdział 1. To, co prywatne i to, co publiczne w szkolnictwie wyższym. | 17 |
Rozdział 2. Globalne procesy sprzyjające hybrydyzacji tego, co publiczne i tego, co prywatne w szkolnictwie wyższym | 41 |
Rozdział 3. Krajowe procesy sprzyjające hybrydyzacji tego, co publiczne i tego, co prywatne w szkolnictwie wyższym | 61 |
Rozdział 4. Lokalne i instytucjonalne procesy sprzyjające hybrydyzacji tego, co publiczne i tego, co prywatne | 85 |
Część II. Kapitał | 109 |
Rozdział 5. Globalne rankingi uniwersytetów – zwornik kapitalistycznej produkcji w szkolnictwie wyższym | 111 |
Rozdział 6. Gdzie w szkolnictwie wyższym znajduje się kapitał? | 145 |
Rozdział 7. Czym są Marksowskie pojęcia subsumcji pracy pod kapitał i jaki pożytek mogą z nich mieć krytyczne badania nad szkolnictwem wyższym? | 175 |
Rozdział 8. Subsumcje pracy akademickiej pod kapitał w krytycznych badaniach nad szkolnictwem wyższym (próba operacjonalizacji). | 203 |
Część III. Dobro wspólne | 225 |
Rozdział 9. Rdzeń materialistycznej teorii dobra wspólnego | 227 |
Rozdział 10. Sprzeczności podporządkowanego kapitałowi szkolnictwa wyższego | 261 |
Rozdział 11. Uniwersytet jako instytucja dobra wspólnego | 277 |
Podsumowanie | 297 |
Czym są krytyczne badania nad szkolnictwem wyższym? | 299 |
Posłowie | 305 |
Okruchy dobra wspólnego. Polskie reformy i ruchy na rzecz zmian w systemie szkolnictwa wyższego | 307 |
Bibliografia | 327 |
Indeks osób | 355 |