EBOOKI WYDAWCY
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
W pierwszej części opracowania zamieszczono opis najważniejszych sposobów postępowania diagnostycznego, uwzględniającego indywidualne konteksty życia dziecka i jego problemy. Natomiast w części drugiej znajdują się scenariusze zajęć socjoterapeutycznych do pracy z dziećmi agresywnymi, przeznaczone dla dwóch grup wiekowych uczniów (6–9-letnich oraz 10–12-latków). Przedstawione scenariusze stanowią jedynie przykład możliwego przebiegu zajęć i mają być inspiracją dla prowadzącego. Po uprzednio dokonanej diagnozie – uczestników zajęć i całej grupy (jej specyficznej osobowości, właściwości socjodynamicznych) – sam powinien ocenić „podatność” dzieci na niektóre zajęcia. Ponadto, planując zajęcia, należy uwzględniać możliwości organizacyjne (miejsce, czas, rytm pracy), dobór i frekwencję uczestników zajęć, posiadane umiejętności oraz specyficzne cele (sformułowane w oparciu o diagnozę). W proponowanych blokach zajęć wykorzystano wieloletnie doświadczenia dydaktyczne i terapeutyczne w pracy z dziećmi i młodzieżą. Publikacja powstała z myślą o potrzebach tych pedagogów (nauczycieli, wychowawców, opiekunów), którzy borykają się z rozmaitymi trudnościami w relacjach z podopiecznymi i w socjoterapii szukają inspiracji do swojej pracy wychowawczej. Książka zawiera propozycje pracy z dzieckiem, jednak należy pamiętać, że podstawowym warunkiem projektowania zajęć socjoterapeutycznych jest diagnoza dziecka oraz wnikliwa analiza warunków jego życia (tj. kontekstu zaburzonych zachowań).
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 182 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-7969-882-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 9 |
Część I. O metodzie socjoterapii | 15 |
1. Czym jest, a czym nie jest socjoterapia? | 17 |
2. Etapy postępowania diagnostycznego, czyli od czego zacząć | 22 |
3. Na co zwrócić uwagę, budując grupę socjoterapeutyczną? | 38 |
4. Jakie zasady decydują o efektywności zajęć? | 44 |
5. Co się dzieje w grupie małych dzieci? | 49 |
6. Kim jest socjoterapeuta? | 59 |
7. Techniki socjoterapeutyczne | 63 |
Arteterapia | 64 |
Metodyczne wskazówki do pracy z bajką w celach terapeutycznych | 66 |
Drama i socjodrama w socjoterapii | 76 |
Techniki ludyczne | 78 |
Relaksacja w socjoterapii | 81 |
Trening interpersonalny | 82 |
Zalety i wady „burzy mózgów” | 84 |
Część II. Socjoterapia dla dzieci z problemem agresji | 91 |
Uwagi do pracy z dziećmi agresywnymi | 93 |
Blok 1. Integracja i współpraca | 98 |
1. Integracja | 98 |
Ćwiczenie 1. Spisanie kontraktu | 98 |
Ćwiczenie 2. „To ja” | 99 |
Ćwiczenie 3. „Podaj dalej” | 100 |
Ćwiczenie 4. Zamiana miejsc | 100 |
Ćwiczenie 5. Telefon | 101 |
2. Współpraca | 102 |
Ćwiczenie 6. Kijek | 102 |
Ćwiczenie 7. Wycieczka z przewodnikiem | 103 |
Ćwiczenie 8. Masażyki | 103 |
3. Informacja zwrotna | 104 |
Ćwiczenie 9. Jak cię odbieram? | 104 |
Blok 2. Agresja reaktywna i proaktywna | 106 |
1. Emocje | 106 |
Ćwiczenie 1. Emocje – czym są? | 106 |
Ćwiczenie 2. Figury woskowe | 108 |
Ćwiczenie 3. Spotkanie z rekinem | 109 |
Ćwiczenie 4. Album emocji | 110 |
Ćwiczenie 5. Emocje – po co nam to? (zmysły) | 111 |
Ćwiczenie 6. Emocje – po co nam to? (potrzeby) | 112 |
Ćwiczenie 7. Emocje – po co nam to? (wspomnienia) | 113 |
Ćwiczenie 8. Emocje – po co nam to? (redukcja napięcia) | 113 |
2. Gniew | 114 |
Ćwiczenie 9. Cukierek | 114 |
Ćwiczenie 10. Szczególny gość – gniew | 115 |
Ćwiczenie 11. Odmierzanie gniewu | 116 |
Ćwiczenie 12. Barometr gniewu | 116 |
3. Zachowanie | 118 |
Ćwiczenie 13. Jak to działa? | 119 |
Ćwiczenie 14. Butelki z listem | 119 |
Ćwiczenie 15. Masażyki | 120 |
Ćwiczenie 16. Konstruktywne sposoby wyrażania gniewu (praca z ciałem) | 121 |
Ćwiczenie 17. Konstruktywne sposoby wyrażania gniewu (techniki) | 122 |
Ćwiczenie 18. Konstruktywne sposoby wyrażania gniewu (ekspresja) | 122 |
Ćwiczenie 19. Konstruktywne sposoby wyrażania gniewu (obniżanie napięcia) | 123 |
4. Samokontrola | 123 |
Ćwiczenie 20. Cień | 124 |
Ćwiczenie 21. Samokontrola | 124 |
Ćwiczenie 22. Opanowanie źródła gniewu | 124 |
Ćwiczenie 23. Wyzwalacze agresji – jak je okiełznać? | 125 |
Ćwiczenie 24. Kontrola (praca z oddechem) | 125 |
Ćwiczenie 25. Kontrola (relaksacja) | 127 |
Ćwiczenie 26. Wyciszanie (wizualizacja) | 129 |
Ćwiczenie 27. Wyciszanie (afirmacja) | 131 |
Ćwiczenie 28. Wyciszanie i samokontrola | 132 |
Ćwiczenie 29. Wyciszanie poprzez pozytywne emocje | 133 |
Ćwiczenie 30. Sesja podsumowująca. Dyrygent | 134 |
Ćwiczenie 31. Sesja podsumowująca. Utrwalanie zdobytych umiejętności | 135 |
Blok 3. Empatia | 136 |
1. Co czują inni? | 136 |
Ćwiczenie 1. Lustro | 136 |
Ćwiczenie 2. Jakie uczucia? | 137 |
2. Konflikty | 138 |
Ćwiczenie 3. Wchodzenie w role | 139 |
Ćwiczenie 4. Ścieranie się | 139 |
Ćwiczenie 5. Uczciwa kłótnia | 140 |
3. Negocjacje | 141 |
Ćwiczenie 6. Wyłapywacz jajek | 141 |
Ćwiczenie 7. Reguły negocjacji | 142 |
Ćwiczenie 8. Efekty negocjacji | 143 |
Ćwiczenie 9. Zasłużony odpoczynek | 143 |
Ćwiczenie 10. Po nitce do końca | 144 |
Blok 4. Reagowanie | 145 |
1. Osłabianie sytuacji agresywnych | 145 |
Ćwiczenie 1. O plotce i kłamstwie | 146 |
Ćwiczenie 2. O wyśmiewaniu się z innych | 148 |
2. Tworzenie koalicji | 149 |
Ćwiczenie 3. Sylwetka dziecka szykanowanego | 150 |
Ćwiczenie 4. Panika w windzie | 152 |
Ćwiczenie 5. Nie jestem sam | 153 |
Ćwiczenie 6. Sesja podsumowująca | 160 |
Bibliografia | 161 |
Załączniki | 165 |