Techniki socjoterapeutyczne w pracy z dzieckiem agresywnym

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

12,77  19,95

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 19,95 zł (-36%)

Najniższa cena z 30 dni: 12,77 zł  


12,77

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

W pierwszej części opracowania zamieszczono opis najważniejszych sposobów postępowania diagnostycznego, uwzględniającego indywidualne konteksty życia dziecka i jego problemy. Natomiast w części drugiej znajdują się scenariusze zajęć socjoterapeutycznych do pracy z dziećmi agresywnymi, przeznaczone dla dwóch grup wiekowych uczniów (6–9-letnich oraz 10–12-latków). Przedstawione scenariusze stanowią jedynie przykład możliwego przebiegu zajęć i mają być inspiracją dla prowadzącego. Po uprzednio dokonanej diagnozie – uczestników zajęć i całej grupy (jej specyficznej osobowości, właściwości socjodynamicznych) – sam powinien ocenić „podatność” dzieci na niektóre zajęcia. Ponadto, planując zajęcia, należy uwzględniać możliwości organizacyjne (miejsce, czas, rytm pracy), dobór i frekwencję uczestników zajęć, posiadane umiejętności oraz specyficzne cele (sformułowane w oparciu o diagnozę). W proponowanych blokach zajęć wykorzystano wieloletnie doświadczenia dydaktyczne i terapeutyczne w pracy z dziećmi i młodzieżą. Publikacja powstała z myślą o potrzebach tych pedagogów (nauczycieli, wychowawców, opiekunów), którzy borykają się z rozmaitymi trudnościami w relacjach z podopiecznymi i w socjoterapii szukają inspiracji do swojej pracy wychowawczej. Książka zawiera propozycje pracy z dzieckiem, jednak należy pamiętać, że podstawowym warunkiem projektowania zajęć socjoterapeutycznych jest diagnoza dziecka oraz wnikliwa analiza warunków jego życia (tj. kontekstu zaburzonych zachowań).


Rok wydania2016
Liczba stron182
KategoriaEdukacja
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-7969-882-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie     9
  
  Część I. O metodzie socjoterapii     15
  
  1. Czym jest, a czym nie jest socjoterapia?     17
  2. Etapy postępowania diagnostycznego, czyli od czego zacząć     22
  3. Na co zwrócić uwagę, budując grupę socjoterapeutyczną?     38
  4. Jakie zasady decydują o efektywności zajęć?     44
  5. Co się dzieje w grupie małych dzieci?     49
  6. Kim jest socjoterapeuta?     59
  7. Techniki socjoterapeutyczne     63
  Arteterapia     64
  Metodyczne wskazówki do pracy z bajką w celach terapeutycznych     66
  Drama i socjodrama w socjoterapii     76
  Techniki ludyczne     78
  Relaksacja w socjoterapii     81
  Trening interpersonalny     82
  Zalety i wady „burzy mózgów”     84
  
  Część II. Socjoterapia dla dzieci z problemem agresji     91
  
  Uwagi do pracy z dziećmi agresywnymi     93
  Blok 1. Integracja i współpraca     98
  1. Integracja     98
  Ćwiczenie 1. Spisanie kontraktu     98
  Ćwiczenie 2. „To ja”     99
  Ćwiczenie 3. „Podaj dalej”     100
  Ćwiczenie 4. Zamiana miejsc     100
  Ćwiczenie 5. Telefon     101
  2. Współpraca     102
  Ćwiczenie 6. Kijek     102
  Ćwiczenie 7. Wycieczka z przewodnikiem     103
  Ćwiczenie 8. Masażyki     103
  3. Informacja zwrotna     104
  Ćwiczenie 9. Jak cię odbieram?     104
  
  Blok 2. Agresja reaktywna i proaktywna     106
  1. Emocje     106
  Ćwiczenie 1. Emocje – czym są?     106
  Ćwiczenie 2. Figury woskowe     108
  Ćwiczenie 3. Spotkanie z rekinem     109
  Ćwiczenie 4. Album emocji     110
  Ćwiczenie 5. Emocje – po co nam to? (zmysły)     111
  Ćwiczenie 6. Emocje – po co nam to? (potrzeby)     112
  Ćwiczenie 7. Emocje – po co nam to? (wspomnienia)     113
  Ćwiczenie 8. Emocje – po co nam to? (redukcja napięcia)     113
  2. Gniew     114
  Ćwiczenie 9. Cukierek     114
  Ćwiczenie 10. Szczególny gość – gniew     115
  Ćwiczenie 11. Odmierzanie gniewu     116
  Ćwiczenie 12. Barometr gniewu     116
  3. Zachowanie     118
  Ćwiczenie 13. Jak to działa?     119
  Ćwiczenie 14. Butelki z listem     119
  Ćwiczenie 15. Masażyki     120
  Ćwiczenie 16. Konstruktywne sposoby wyrażania gniewu (praca z ciałem)     121
  Ćwiczenie 17. Konstruktywne sposoby wyrażania gniewu (techniki)     122
  Ćwiczenie 18. Konstruktywne sposoby wyrażania gniewu (ekspresja)     122
  Ćwiczenie 19. Konstruktywne sposoby wyrażania gniewu (obniżanie napięcia)     123
  4. Samokontrola     123
  Ćwiczenie 20. Cień     124
  Ćwiczenie 21. Samokontrola     124
  Ćwiczenie 22. Opanowanie źródła gniewu     124
  Ćwiczenie 23. Wyzwalacze agresji – jak je okiełznać?     125
  Ćwiczenie 24. Kontrola (praca z oddechem)     125
  Ćwiczenie 25. Kontrola (relaksacja)     127
  Ćwiczenie 26. Wyciszanie (wizualizacja)     129
  Ćwiczenie 27. Wyciszanie (afirmacja)     131
  Ćwiczenie 28. Wyciszanie i samokontrola     132
  Ćwiczenie 29. Wyciszanie poprzez pozytywne emocje     133
  Ćwiczenie 30. Sesja podsumowująca. Dyrygent     134
  Ćwiczenie 31. Sesja podsumowująca. Utrwalanie zdobytych umiejętności     135
  
  Blok 3. Empatia     136
  1. Co czują inni?     136
  Ćwiczenie 1. Lustro     136
  Ćwiczenie 2. Jakie uczucia?     137
  2. Konflikty     138
  Ćwiczenie 3. Wchodzenie w role     139
  Ćwiczenie 4. Ścieranie się     139
  Ćwiczenie 5. Uczciwa kłótnia     140
  3. Negocjacje     141
  Ćwiczenie 6. Wyłapywacz jajek     141
  Ćwiczenie 7. Reguły negocjacji     142
  Ćwiczenie 8. Efekty negocjacji     143
  Ćwiczenie 9. Zasłużony odpoczynek     143
  Ćwiczenie 10. Po nitce do końca     144
  
  Blok 4. Reagowanie     145
  1. Osłabianie sytuacji agresywnych     145
  Ćwiczenie 1. O plotce i kłamstwie     146
  Ćwiczenie 2. O wyśmiewaniu się z innych     148
  2. Tworzenie koalicji     149
  Ćwiczenie 3. Sylwetka dziecka szykanowanego     150
  Ćwiczenie 4. Panika w windzie     152
  Ćwiczenie 5. Nie jestem sam     153
  Ćwiczenie 6. Sesja podsumowująca     160
  
  Bibliografia     161
  Załączniki     165
RozwińZwiń