INNE EBOOKI AUTORA
-20%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Natasza Szutta w swojej rozprawie porusza temat w polskiej etyce rzadko omawiany, a w literaturze zachodniej słusznie uznany za filozoficznie doniosły. Autorka zadając sobie pytanie, czy oceny moralne z perspektywy czynu, skutku działań oraz moralnej zasady wyczerpują cały obszar dostępnych na ten temat analiz; czy tak ważne w pooświeceniowej etyce koncepcje jak kantyzm i utylitaryzm mówią nam coś rzeczywiście istotnego o sprawcy moralnych działań?Zdaniem N. Szutty bez wnikliwej analizy podmiotu działań, jego motywów i charakteru nie da się pomyśleć żadnej kompletnej teorii moralnej. Dotyczy to zarazem właściwego zrozumienia istoty moralnego postępowania, jak i jego odpowiedniej oceny.Praca N. Szutty ma wszelkie zalety poważnej pracy akademickiej. Dyskurs jednak jest jasny i precyzyjny, język prosty i dostępny nawet dla mniej wprawnego czytelnika.
Rok wydania | 2008 |
---|---|
Liczba stron | 178 |
Kategoria | Etyka |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego |
ISBN-13 | 978-83-7326-420-5 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
1. Ogólna charakterystyka współczesnej etyki cnót | 15 |
1.1 Typologia koncepcji etyki cnót | 17 |
1.2. Sprawca moralny versus czyn moralny | 22 |
1.3. Charakter versus zasady | 28 |
1.4. Dobro/cnota versus słuszność | 35 |
1.5. Antyteoretyczny versus teoretyczny model koncepcji etycznej | 40 |
2. Etyka cnót w ramach etyki kantowskiej | 45 |
2.1. Próby przezwyciężenia zarzutu rygoryzmu | 47 |
2.1.1. Obowiązki doskonałe i niedoskonałe | 48 |
2.1.2. Prawo moralne | 52 |
2.1.3 Modalność twierdzeń deontycznych | 55 |
2.2. Próby przezwyciężenia zarzutu redukcjonizmu deontologicznego | 58 |
2.2.1. Koncepcja wartości moralnej Immanuela Kanta. | 59 |
2.2.2. Schizofrenia osobowości moralnej | 65 |
2.2.3. Próby integracji uczuć i rozumu | 68 |
2.3. Interpretacje etyki kantowskiej w duchu etyki cnót | 71 |
2.3.1. Dobra wola jako dobry moralnie charakter | 72 |
2.3.2. Maksymy jako ogólne zasady życia | 74 |
2.3.3. Samodoskonalenie się jako cel człowieka | 77 |
3. Etyka cnót w ramach utylitaryzmu | 81 |
3.1. Utylitaryzm wobec krytyki etyków cnót | 86 |
3.1.1. Utylitaryzm reguł jako próba przezwyciężenia konsekwencjalizmu | 87 |
3.1.2. W stronę właściwej interpretacji kategorii użyteczności | 89 |
3.2. Interpretacje utylitaryzmu w duchu etyki cnót | 92 |
3.2.1. Utylitaryzm cnót Rogera Crispa | 93 |
3.2.3. Utylitaryzm motywów Roberta M. Adamsa | 96 |
3.2.3. Utylitaryzm wartości Petera Railtona | 98 |
4. Etyka cnót w ramach perfekcjonizmu | 103 |
4.1. Człowiek i jego dobro w perfekcjonistycznych koncepcjach etyki cnót | 113 |
4.1.1. Epistemologiczne założenia liberalizmu i komunitaryzmu | 114 |
4.1.2. Komunitariańska i liberalna koncepcja człowieka | 118 |
4.1.3. Komunitariańska i liberalna koncepcja samodoskonalenia się | 122 |
4.2. Perfekcjonistyczne koncepcje cnoty | 129 |
4.2.1. Sposoby rozumienia cnoty w liberalnych koncepcjach etyki cnót | 129 |
4.2.2. Koncepcja cnoty Alasdaira MacIntyre’a | 134 |
4.2.3. Koncepcja cnoty Rosalind Hursthouse | 139 |
4.3. Obrona przed zarzutami | 142 |
5. Autonomiczna koncepcja etyki cnót Michaela Slote’a | 147 |
5.1. Symetryczność obligacji moralnych | 148 |
5.2. Symetryczność obligacji moralnych w etyce cnót Michaela Slote’a | 153 |
5.3. Jedność versus pluralizm zasad w teorii moralnej | 155 |
5.4. Siła eksplanacyjna etyki cnót Michaela Slote’a | 159 |
Zakończenie | 165 |
Bibliografia | 172 |