EBOOKI WYDAWCY
-30%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Praca zawiera podstawowe informacje teoretyczne dotyczące zdolności oraz sposoby diagnozowania dwóch obszarów rozważań – cech inteligencji oraz myślenia twórczego, stanowiących podstawowe uwarunkowania sukcesów szkolnych i życiowych dzieci i młodzieży. W oparciu o powyższe przedstawiono główne sposoby stymulowania wymienionych właściwości psychicznych oraz drogę przygotowania nauczycieli do działań na rzecz rozwoju zdolności uczniów.
Prezentowana publikacja odpowiada na postulat rozwijania zdolności uczniów, w tym kreatywności – wynikający z założeń reformowanej szkoły.
Książka powinna zainteresować wszystkich, którzy są przekonani o istotnym znaczeniu umiejętności diagnozowania zdolności uczniów i ich rozwijania w edukacji szkolnej, a więc: nauczycieli wszystkich typów szkół i wszystkich przedmiotów nauczania, studentów kierunków pedagogicznych, nauczycieli akademickich pracujących w kolegiach nauczycielskich, w wyższych szkołach pedagogicznych i uniwersytetach, pracowników pedagogicznych ośrodków doskonalenia nauczycieli oraz biblioteki uniwersyteckie i pedagogiczne, jak również stowarzyszenia oświatowe.
Rok wydania | 2009 |
---|---|
Liczba stron | 110 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7850-377-4 |
Numer wydania | 2 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
I. Cechy intelektualne i ich rozpoznawanie | 15 |
1. Analiza pojęcia „zdolność” | 15 |
2. Teorie inteligencji | 17 |
3. Poznawanie poziomu cech intelektualnych jednostki | 21 |
3.1. Łatwość wypowiedzi werbalnych | 23 |
3.2. Bogaty zasób słownictwa | 24 |
3.3. Znajomość pojęć wykraczających poza program nauczania | 27 |
3.4. Szeroki zakres wiedzy z interesujących jednostkę dziedzin | 28 |
3.5. Systematyczne czytelnictwo | 28 |
3.6. Rozumienie trudniejszych treści | 29 |
3.7. Sensowność wypowiedzi | 29 |
3.8. Logiczne wyciąganie wniosków | 30 |
3.9. Szybkie znajdowanie rozwiązań w nowych sytuacjach | 30 |
3.10. Łatwość skupiania uwagi | 31 |
3.11. Spostrzegawczość – zwracanie uwagi na istotne elementy | 31 |
3.12. Łatwość tworzenia wyobrażeń przestrzennych | 32 |
3.13. Stosowanie skutecznych sposobów uczenia się i zapamiętywania wiedzy | 34 |
3.14. Brak trudności w procesie uczenia się | 35 |
4. Dlaczego nauczyciele i rodzice powinni poznawać poziom inteligencji dzieci i młodzieży? | 36 |
II. Myślenie twórcze i jego rozpoznawanie | 43 |
1. Teorie twórczości | 43 |
2. Rozpoznawanie poziomu myślenia twórczego | 47 |
2.1. Obserwacyjne przejawy poziomu myślenia dywergencyjnego | 49 |
2.2. Testy myślenia dywergencyjnego | 53 |
3. Znaczenie analizy poziomu myślenia twórczego | 63 |
III. Stymulowanie cech indywidualnych w procesie wychowania i kształcenia | 67 |
1. Podstawowe założenia | 67 |
2. Wspomaganie rozwoju dziecka w domu | 70 |
3. Zakres i sposoby stymulowania cech intelektualnych | 74 |
4. Zakres i sposoby stymulowania myślenia twórczego | 79 |
4.1. Twórczy nauczyciele | 80 |
4.2. Działania rozwijające twórcze myślenie dzieci i młodzieży | 83 |
IV. Uwagi końcowe | 93 |
Bibliografia | 99 |
Aneksy | 105 |