Jak w witrażach. Tożsamość a religia w biografiach Tatarów Krymskich, Rosjan i Polaków na Krymie

-22%

Jak w witrażach. Tożsamość a religia w biografiach Tatarów Krymskich, Rosjan i Polaków na Krymie

Tożamość a religia w biografiach Tatarów Krymskich, Rosjan i Polaków na Krymie

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

24,18  31,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 31,00 zł (-22%)

Najniższa cena z 30 dni: 19,22 zł  


24,18

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Kluczowe w tej książce są trzy pojęcia: tożsamość, religia i biografia. Opowieść o życiu jest świadectwem losów poszczególnej osoby i jednocześnie narracją o wspólnotach, do których przynależy. Daje wyraz nie tylko zmaganiom z określeniem siebie, lecz także wyraża „My”, w którym „Ja” jest zakorzenione. Z doświadczanym, nazywanym, nieodnajdywanym lub traconym sensem życia wiąże się właśnie tożsamość. W książce próbuję odpowiedzieć na pytanie o to, jak się kształtuje tożsamość osobista i zbiorowa, jak jest podtrzymywana i w jaki sposób podlega zmianom, a także – jaka jest rola religii w tych trzech procesach.
O religii na tym pięknym półwyspie można powiedzieć, że – podobnie jak w innych miejscach poradzieckiego świata – przeżywa „renesans”, albo że obserwowana zmiana to zbiorowa konwersja z ateizmu. Czy rzeczywiście? Czym był ateizm w życiu moich rozmówców i jak widzą to teraz? Czym był Związek Radziecki? Jaki był i jaki jest obecnie status prawosławia, islamu i katolicyzmu? Odpowiedzi na te i inne pytania poszukiwałam w biograficznych narracjach, relacje zaś między doświadczeniem poszczególnych osób i grup, tożsamością, jej podtrzymywaniem i zmianą, a także rolą religii, są złożone i niejednoznaczne – jak w witrażach.


Irena Borowik – prof. dr hab. w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, gdzie kieruje Pracownią Społecznych Badań nad Religią. Interesuje się socjologią religii: teoriami religii, empirycznymi badaniami religijności w Polsce i na świecie, przemianami w Środkowo-Wschodniej Europie oraz metodologią badań. Autorka wielu publikacji krajowych i zagranicznych, redaktorka kilkudziesięciu prac zbiorowych polsko i angielskojęzycznych, pomysłodawczyni i koordynatorka serii Socjologia Religii. Należy do licznych organizacji naukowych i jest członkinią komitetów redakcyjnych kilku czasopism. Od 1991 roku kieruje Zakładem Wydawniczym NOMOS.


Rok wydania2014
Liczba stron374
KategoriaSocjologia kultury
WydawcaWydawnictwo Naukowe Scholar
ISBN-13978-83-7383-675-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Podziękowania     11
  Wstęp. O celach i przebiegu badań     13
  Część I
  Najważniejsze pojęcia i wprowadzenie w teren badań
  Rozdział    1
  Tożsamość, religia i biografia. Podstawowe rozróżnienia     21
  1. O tożsamości     22
  2. Jak rozumieć religię?     28
  3. Kilka refleksji o istotnych cechach rzymskiego katolicyzmu,
  prawosławia i islamu     30
  4. Koncepcje tożsamości na gruncie socjologii religii     33
  5. Funkcje religii a tożsamość     36
  6. Tożsamość i religia w biografii     44
  7. Podsumowanie     48
  Rozdział    2
  Pluralizm etniczny i religijny Krymu… –
  Rosjanie, Tatarzy Krymscy i Polacy wśród innych narodów     50
  1. Wstęp. Trochę historii     50
  2. Zróżnicowanie narodowo-etniczne w świetle współczesnych danych     53
  3. Zróżnicowanie religijne     58
  3.1. Wstęp. Trochę statystyki     58
  3.2. Tradycje prawosławia, islamu i katolicyzmu     63
  3.3. Religia w przestrzeni publicznej współczesnego Krymu     68
  3.4. Wymiar subiektywny – religijność     70
  4. Podsumowanie     72
  Część II
  Tożsamości osobiste
  Rozdział    3
  Religia a tożsamość osobista Rosjan     78
  1. Kim się jest?     78
  2. Zmiana tożsamości – rola doświadczenia cudu w konwersji
  „ku religii”     83
  3. Tożsamość osobista, czyli jaki/a jestem     85
  4. Rytuały i praktyki religijne jako wyraz i podtrzymanie osobistej
  tożsamości     89
  5. Przekaz rodzinny i znaczący Inni     93
  6. Religia a przełomowe wydarzenia     97
  7. Tożsamość osobista osób o słabym zaangażowaniu religijnym     97
  8. Podsumowanie     103
  Rozdział    4
  Tożsamość osobista Tatarów Krymskich i islam     105
  1. Kontekst: kim się jest, jakim się jest –
  czy i jak wiąże się to z religią?     105
  2. Moje miejsce: „tam” i „tu”     106
  3. Powrót na Krym – zagrożenia dla osobistej tożsamości     110
  4. Jaki/a miałem/am być, czego ode mnie oczekiwano     114
  5. Znaczący Inni     115
  6. Religia jako element tożsamości     119
  6.1. Odniesienia do Allacha     119
  6.2. Allach jako źródło norm moralnych  121
  6.3. Modlitwa codzienna     122
  6.4. Obrzędy przejścia – ślub i pogrzeb     127
  6.5. Post  134
  6.6. Święty dzień piątek i święta doroczne  135
  6.7. Indywidualne doświadczenia a funkcje religii  138
  6.8. Na marginesie main streamu: indywidualizacja wiary,
  niewiara  144
  7. Podsumowanie     146
  Rozdział    5
  Tożsamość osobista osób polskiego pochodzenia.…
  Między katolicyzmem i prawosławiem     149
  1. „Ja” i moi przodkowie     149
  2. Kim jestem? Jaki/a jestem? Kim są moje dzieci?
  Problematyczna tożsamość narodowa     157
  3. O tym, co jest w życiu najważniejsze,
  czyli centralne atrybuty tożsamości     160
  3.1. Tożsamość oparta na kontynuacji wartości przekazanych
  w rodzinie  161
  3.2. Orientacja na siebie i własny rozwój
  jako podstawowe źródło sensu – przykład 24-letniego Ilji  164
  3.3. Orientacja na innych – rodzina     166
  3.4. Tożsamość zorientowana na rolę zawodową     168
  4. Religia w konstruowaniu, podtrzymywaniu i zmianie tożsamości     173
  4.1. Konstruowanie tożsamości osobistej –
  chrzest i socjalizacja do religii     174
  4.2. Religia a podtrzymanie tożsamości  178
  4.3. Religia a zmiana tożsamości osobistej  184
  5. Podsumowanie     189
  Część III
  Tożsamości zbiorowe
  Wstęp. O tożsamości zbiorowej     193
  Rozdział    6
  Tożsamość zbiorowa Rosjan i religia     196
  1. Kim jesteśmy i skąd     196
  2. Wymiar polityczny tożsamości – między Rosją i Ukrainą     196
  3. Konstruowanie granic – Tatarzy Krymscy jako Obcy?     200
  4. Tożsamość, prawosławie i religijni Inni     213
  4.1. My prawosławni chrześcijanie i nasza Cerkiew     214
  4.2. Tożsamość na linii czasu:
  (nie)komunistyczna przeszłość i przyszłość     221
  4.3. Religijni Inni  226
  5. Religia a zmiana tożsamości     230
  6. Podsumowanie     233
  Rozdział    7
  Kategoryzacje zbiorowe Tatarów Krymskich:
  dystans, bliskość i ambiwalencja     235
  1. Kim jesteśmy, jacy jesteśmy i skąd     235
  2. Grupy i układy odniesienia     237
  2.1. Uzbecy i Uzbekistan  238
  2.2. Narastanie obcości –
  rzeź Turków Meschetyńskich w Dolinie Fergańskiej  243
  2.3. „Ruscy” i „oni” jako grupa odniesienia po powrocie na Krym     247
  3. Wobec islamu i chrześcijaństwa: religia w tożsamości zbiorowej     254
  3.1. Ambiwaletna pozycja Uzbeków. Dystans i bliskość –
  „oni też muzułmanie”  255
  4. Religia własna wobec innych na Krymie     258
  4.1. Obrzędy i obyczaje w określaniu tożsamości zbiorowej     260
  5. Religia i antycypowane zmiany tożsamości     264
  6. Podsumowanie     270
  Rozdział    8
  Tatarzy Krymscy w trajektorii deportacji i powrotu     272
  1. Inicjacja trajektorii – przybycie żołnierzy     274
  2. Ciąg dalszy trajektorii – podróż     276
  3. Przybycie na miejsce     277
  4. Przepracowanie trajektorii. Teoretyczne i pragmatyczne strategie     279
  4.1. Strategie ad hoc  279
  4.2. Strategie długofalowe     284
  5. Odtworzenie i zamknięcie trajektorii: powrót na Krym     292
  6. Podsumowanie: trajektoria i tożsamość     298
  Rozdział    9
  Tożsamości zbiorowe Polaków. Znaczenie religii     302
  1. Wspólnotowe manifestacje obecności Polaków na Krymie     302
  2. Polskie drogi na Krym – represje, rozpad ZSRR i nowe perspektywy     308
  3. Kategoryzacje zbiorowe – my i Inni     316
  3.1. Tatarzy Krymscy jako Inni  316
  3.2. Rosjanie i Polacy: ambiwalencja kategorii     322
  4. Tożsamość i religia: ambiwalencja prawosławia     326
  4.1. Przynależność wyznaniowa –
  między katolicyzmem i prawosławiem  327
  4.2. Świętowanie – Boże Narodzenie i Wielkanoc  332
  4.3. Religia i polskość     333
  5. Podsumowanie     335
  Zakończenie.
  Religia w konstruowaniu, podtrzymywaniu i zmianie tożsamości     338
  1. Religia i tożsamość osobista     338
  1.1. Konwersja jako zmiana standardu tożsamości     339
  1.2. Tożsamość tradycyjnie religijna  341
  1.3. Tożsamość oparta na sprywatyzowanej formie religii  343
  1.4. Tożsamość nominalnie religijna – religia rozproszona     344
  2. Religia w tożsamościach zbiorowych     345
  2.1. Konstruowanie tożsamości zbiorowej  347
  2.2. Podtrzymywanie tożsamości  349
  2.3. Zmiana tożsamości     350
  3. Kilka słów podsumowania     351
  Bibliografia     355
  Indeks osobowy     370
RozwińZwiń