INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Polemiki wokół problematyki kobiecej, potrzeb i aspiracji w życiu osobistym kobiety, jej miejsca w rodzinie i społeczeństwie są toczone równolegle z dyskusjami najpierw nad projektem, a z czasem licznymi modyfikacjami nowego, zinstytucjonalizowanego przedmiotu nauczania – wychowania seksualnego. Książka, analizując podręczniki do wychowania seksualnego z lat 1961–2001, przedstawia, jak – na tle zmieniającej się sytuacji politycznej, ekonomicznej, techniczno-informacyjnej, obyczajowej – ulegały przekształceniom bądź ścierały się ze sobą różne, często sprzeczne wyobrażenia na temat ról kobiety. Znalazły się wśród nich role małżeńsko-rodzinne, seksualne i macierzyńskie. Modele zostały wyodrębnione z określonej koncepcji człowieka, małżeństwa, rodziny oraz obowiązujących koncepcji wychowania.
(z Wprowadzenia)
Rok wydania | 2005 |
---|---|
Liczba stron | 150 |
Kategoria | Pedagogika społeczna |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-2332-036-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 7 |
Rozdział I. Kobieta w polskiej tradycji życia rodzinnego i społecznego | 13 |
1. Między domem i gospodarstwem a aktywnością publiczną – kobieta w okresie staropolskim | 13 |
Kobieta w rolach rodzinnych – żony, matki, gospodyni i wychowawczyni | 14 |
Kobieta w życiu publicznym | 16 |
2. Kobieta w rodzinie i społeczeństwie na tle przemian XIX i XX wieku | 19 |
Religijność i patriotyzm w modelu matki Polki | 19 |
Aktywność społeczno-patriotyczna kobiet | 20 |
Ścieranie się ideałów z rzeczywistością – ruch emancypacyjny na ziemiach polskich | 21 |
Początki pracy zawodowej kobiet | 22 |
Propozycje przygotowania dziewcząt do życia w małżeństwie i rodzinie | 24 |
Rozdział II. Społeczna pozycja i miejsce kobiety w ideologii i praktyce socjalizmu | 27 |
1. Zmaskulinizowana kobieta na drodze awansu społecznego – próba integracji ról rodzinnych z zawodowymi | 27 |
2. Początki zinstytucjonalizowanego wychowania seksualnego w Polsce | 32 |
Rozdział III. Między tradycyjnym a współczesnym ujęciem ról kobiety w Polsce po 1989 roku | 35 |
1. Znaczenie rewolucji seksualnej jako elementu modyfikującego dotychczasowe modele ról kobiety | 35 |
2. Upowszechnianie znanych i nowych modeli i wzorów osobowych Polki w mediach po 1989 roku | 38 |
3. Rozwój feministycznych/feminologicznych idei nowej tożsamości kobiety w Polsce w latach 90. | 41 |
4. Zmieniająca się wizja wychowania seksualnego w nowej rzeczywistości społecznej po 1989 roku | 44 |
Rozdział IV. Problematyka, podstawa empiryczna i metoda badań | 47 |
1. Problematyka i podstawa empiryczna badań | 47 |
2. Metoda badań | 49 |
Rozdział V. Od unifikacji do zróżnicowania ról – przygotowanie kobiety do funkcji małżeńsko-rodzinnych | 57 |
1. Ujednolicanie ról kobiety i mężczyzny w podręcznikach z lat 60. | 57 |
Równorzędna pozycja kobiety i mężczyzny w małżeństwie | 57 |
Koedukacja jako droga kształtowania właściwych relacji między kobietą i mężczyzną | 59 |
2. Upowszechnianie idei partnerstwa w podręcznikach z lat 80./90. | 61 |
Ideał kobiety partnerki | 63 |
Wzory dostosowywania osobowości partnerów w małżeństwie | 64 |
3. Nawiązanie do naturalnej odrębności ról męża i żony w podręcznikach z drugiej połowy lat 90. | 66 |
Biopsychiczne determinanty małżeńsko-rodzinnych ról kobiety | 66 |
Model dobrej żony i dobrego męża – pozycja kobiety w hierarchicznej strukturze małżeństwa | 69 |
Proponowane sposoby doskonalenia więzi małżeńskiej | 71 |
Podsumowanie | 73 |
Rozdział VI. Kobieta jako istota płciowa | 75 |
1. Ewolucja modelu kobiety partnerki seksualnej w latach 1961–1990 | 75 |
Postrzeganie seksualności kobiety przez pryzmat etyki socjalistycznej lat 60. | 75 |
Propagowanie emancypacji seksualnej kobiet w podręczniku W. Sokoluka, D. Andziak i M. Trawińskiej | 79 |
Określenie determinantów aktywności seksualnej kobiety w modelu z lat 80./90. | 83 |
Kształtowanie postaw tolerancji wobec „nietypowych” zachowań seksualnych | 86 |
2. Ścieranie się trzech modeli kobiecej seksualności w podręcznikach z drugiej połowy lat 90. | 88 |
Eksponowanie biologistycznego wymiaru kobiecej seksualności | 88 |
Akcent personalistyczny w spojrzeniu na kobietę w wymiarze jej seksualności | 91 |
Między naturą a kulturą – wizja kobiecej seksualności w modelu pośrednim | 96 |
Podsumowanie | 100 |
Rozdział VII. Kobieta w roli matki | 103 |
1. Popularyzowane wizerunki kobiety matki w latach 1961–1990 | 103 |
Propagowanie idei świadomego macierzyństwa | 103 |
Dowartościowanie samotnego macierzyństwa | 110 |
Preferowanie modelu kobiety w podwójnej roli – matki i osoby aktywnej zawodowo | 111 |
2. Afirmacja macierzyństwa w modelu dominującym w latach 90. | 113 |
Postrzeganie płodności kobiety jako naturalnego daru | 113 |
Potrzeba doskonalenia oddziaływań wychowawczych we współczesnej rzeczywistości | 117 |
Wypieranie ideologii świadomego macierzyństwa na rzecz naturalnego planowania rodziny | 118 |
Podsumowanie | 125 |
Zakończenie | 127 |
Literatura | 139 |
Aneks | 145 |