POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Muzyka towarzyszy człowiekowi od zarania dziejów, a jej teoretyczne badania na gruncie europejskim zapoczątkowali starożytni Grecy. Prezentowana tu w polskim przekładzie Harmonika Arystoksenosa z Tarentu jest pierwszym w pełni naukowym i jednocześnie najstarszym zachowanym - choć jedynie w części - greckim traktatem muzykologicznym. Zachowane partie tekstu zawierają przegląd pojęć z zakresu antycznej teorii muzyki oraz niepełne, lecz bardzo systematyczne i drobiazgowe rozważania na temat budowy ówczesnych skal muzycznych. Jego lektura pozwala ponadto prześledzić praktyczne zastosowanie metody badawczej Arystotelesa, którego bezpośrednim uczniem był Arystoksenos. Przekład traktatu został poprzedzony obszernym wstępem, który, oprócz danych na temat samego dzieła i jego autora, zawiera podstawowe informacje o miejscu muzyki w starożytnej Grecji oraz ogólny zarys jej struktur, szczegółowo analizowanych w samym dziele, a znacznie się różniących od stosowanych obecnie w muzyce artystycznej.
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 116 |
Kategoria | Historia literatury |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-7969-921-6 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Nota edytorska | 10 |
Wstęp | 12 |
Muzyka starożytnej Grecji | 12 |
Obecność muzyki w Grecji starożytnej: | 12 |
Źródła wiedzy o muzyce antycznej Grecji: | 16 |
Dwa nurty w antycznych badaniach muzyki: | 18 |
Starogreckie skale muzyczne: | 20 |
Pogląd o psychagogicznym i etycznym oddziaływaniu muzyki: | 27 |
Arystoksenos z Tarentu | 29 |
Dane osobowe: | 29 |
Arystoksenos Muzyk, ojciec naukowej muzykologii: | 30 |
Dorobek naukowy Arystoksenosa: | 30 |
Harmonika | 31 |
Stan zachowania i tradycja tekstu: | 31 |
Przegląd treści: księgi I i II: | 32 |
Przegląd treści: księga III: | 35 |
Dyskusja na temat pierwotnego układu dzieła: | 35 |
Podręcznikowy charakter Harmoniki: | 38 |
Przedmiot i cel Harmoniki | 39 |
Naukowy i arystotelejski charakter Harmoniki: | 40 |
Pojęcie funkcji dźwięku: | 42 |
Muzyka jako zjawisko naturalne? O sposobie traktowania przedmiotu Harmoniki: | 45 |
Polemika z poprzednikami: pitagorejczycy i harmonicy: | 46 |
Erystyka Arystoksenosa: | 49 |
Historia nowożytnych wydań i przekładów Harmoniki: | 50 |
Wybór bibliografii: | 54 |
Harmonika Arystoksenosa z Tarentu | 56 |
Księga I: | 56 |
Księga II: | 75 |
Księga III: | 92 |
Słowniczek terminów greckich: | 104 |
Indeksy: | 108 |
Wykaz rysunków | 114 |
English Summary: | 116 |