EBOOKI WYDAWCY
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Publikacja stanowi kontynuację poprzedniej książki autorki Literatura w terapii dzieci. Autorka poddaje refleksji pracę biblioterapeutyczną, którą zajmuje się jako psycholog i psychoterapeuta. Wskazuje na zasadnicze elementy procesu biblioterapeutycznego, jakimi są budowanie relacji terapeutycznej, konstruowanie w toku procesu terapeutycznego rozumienia oraz budowanie zmiany terapeutycznej. Autorka podkreśla, iż działania biblioterapeutyczne, aczkolwiek skupione wokół tekstu literackiego, zasadzają się na relacji terapeutycznej, zatem ich kluczową formułą powinna być regularność i systematyczność spotkań biblioterapeutycznych oraz stałość osoby terapeuty – znającego i rozumiejącego pacjenta, do którego kieruje działania biblioterapeutyczne. Wobec tak sformułowanego założenia dotyczącego pracy terapeutycznej z wykorzystaniem literatury autorka przedstawia działania biblio-edukacyjne oraz biblio-terapeutyczne sensu strice, wskazując różnice między nimi.
Pierwszy rozdział pracy zawiera omówienie obszarów współcześnie uprawianej biblioterapii. Autorka dokonuje subiektywnego przeglądu oraz oceny tekstów literackich wykorzystywanych w pracy biblioterapeutycznej – bajek terapeutycznych, opowiadań dla dzieci, baśni. W rozdziale drugim – kluczowym dla meritum namysłu biblioterapeutycznego autorki – zaprezentowane są trzy perspektywy pracy terapeutycznej: rozumienie, relacja oraz zmiana. Autorka nie tylko definiuje i omawia owe perspektywy, ale też ukazuje ich znaczenie w jakości pracy terapeutycznej. W rozdziale trzecim autorka dokonuje przełożenia na biblioterapeutyczny proces założeń odnoszących się do terapii w ogóle – zatem przedstawia, w jaki sposób rozumienie, relacja oraz zmiana wpisują się w proces biblioterapeutyczny. Oddana do rąk czytelników publikacja zawiera również część praktyczną, rozdział czwarty – w nim autorka przedstawia propozycje biblioterapeutycznych warsztatów otwartych. Formuła warsztatów otwartych zasadza się na założeniu przekładu intersemiotycznego. Proces ten jest w pracy opisany i zaprezentowany w postaci przykładowych warsztatów kierowanych zarówno do dzieci, jak i dorosłych.
Publikacja łączy w sobie namysł teoretyczny nad współcześnie uprawianą biblioterapią oraz prezentację praktycznych propozycji realizacji biblioterapeutycznych, opartych na doświadczeniach autorki w pracy z pacjentami w toku procesu terapeutycznego. Dedykowana jest osobom zajmującym się zawodowo terapią dzieci oraz wszystkim zainteresowanym biblioterapią.
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 178 |
Kategoria | Psychologia kliniczna i psychoterapia |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-8012-760-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
Wstęp / | 7 |
Rozdział 1. Słowo i tekst w terapii | |
1.1. Subiektywna ocena terapeutycznych tekstów literackich – bajki terapeutyczne i baśnie / | 11 |
1.2. Pomysł na ekspresyjną pracę biblioterapeutyczną / | 28 |
Rozdział 2. Terapeutyczne implikacje pracy z wykorzystaniem literatury | |
2.1. Terapia – relacja / | 35 |
2.2. Terapia – rozumienie / | 41 |
2.3. Terapia – zmiana / | 50 |
Rozdział 3. Tekst literacki jako wyraz rozumienia | |
3.1. Relacja, rozumienie, zmiana w pracy biblioterapeutycznej / | 61 |
3.2. Narracje towarzyszące / | 69 |
Rozdział 4. Warsztaty otwarte – pomysły realizacji. Otwieranie pracy z grupą – warsztaty dla dzieci | |
4.1. Opowiadania dla dzieci / | 79 |
4.2. Baśnie / | 103 |
4.3. Bajki terapeutyczne i utwory wybrane przez dzieci / | 121 |
4.4. Cykl „W Przedziwnej Krainie” oraz „Kropelki Życia” – biblioterapia ekspresyjna o emocjach / | 131 |
4.5. Biblioterapeutyczne warsztaty otwarte dla dorosłych / | 153 |
Zakończenie / | 167 |
Bibliografia / | 169 |
Summary / | 173 |
Résumé / | 175 |