Literatura w terapii – warsztaty otwarte

2 oceny

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

13,44  21,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 21,00 zł (-36%)

Najniższa cena z 30 dni: 13,44 zł  


13,44

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Publikacja stanowi kontynuację poprzedniej książki autorki Literatura w terapii dzieci. Autorka poddaje refleksji pracę biblioterapeutyczną, którą zajmuje się jako psycholog i psychoterapeuta. Wskazuje na zasadnicze elementy procesu biblioterapeutycznego, jakimi są budowanie relacji terapeutycznej, konstruowanie w toku procesu terapeutycznego rozumienia oraz budowanie zmiany terapeutycznej. Autorka podkreśla, iż działania biblioterapeutyczne, aczkolwiek skupione wokół tekstu literackiego, zasadzają się na relacji terapeutycznej, zatem ich kluczową formułą powinna być regularność i systematyczność spotkań biblioterapeutycznych oraz stałość osoby terapeuty – znającego i rozumiejącego pacjenta, do którego kieruje działania biblioterapeutyczne. Wobec tak sformułowanego założenia dotyczącego pracy terapeutycznej z wykorzystaniem literatury autorka przedstawia działania biblio-edukacyjne oraz biblio-terapeutyczne sensu strice, wskazując różnice między nimi.


Pierwszy rozdział pracy zawiera omówienie obszarów współcześnie uprawianej biblioterapii. Autorka dokonuje subiektywnego przeglądu oraz oceny tekstów literackich wykorzystywanych w pracy biblioterapeutycznej – bajek terapeutycznych, opowiadań dla dzieci, baśni. W rozdziale drugim – kluczowym dla meritum namysłu biblioterapeutycznego autorki – zaprezentowane są trzy perspektywy pracy terapeutycznej: rozumienie, relacja oraz zmiana. Autorka nie tylko definiuje i omawia owe perspektywy, ale też ukazuje ich znaczenie w jakości pracy terapeutycznej. W rozdziale trzecim autorka dokonuje przełożenia na biblioterapeutyczny proces założeń odnoszących się do terapii w ogóle – zatem przedstawia, w jaki sposób rozumienie, relacja oraz zmiana wpisują się w proces biblioterapeutyczny. Oddana do rąk czytelników publikacja zawiera również część praktyczną, rozdział czwarty – w nim autorka przedstawia propozycje biblioterapeutycznych warsztatów otwartych. Formuła warsztatów otwartych zasadza się na założeniu przekładu intersemiotycznego. Proces ten jest w pracy opisany i zaprezentowany w postaci przykładowych warsztatów kierowanych zarówno do dzieci, jak i dorosłych.


Publikacja łączy w sobie namysł teoretyczny nad współcześnie uprawianą biblioterapią oraz prezentację praktycznych propozycji realizacji biblioterapeutycznych, opartych na doświadczeniach autorki w pracy z pacjentami w toku procesu terapeutycznego. Dedykowana jest osobom zajmującym się zawodowo terapią dzieci oraz wszystkim zainteresowanym biblioterapią.


Rok wydania2015
Liczba stron178
KategoriaPsychologia kliniczna i psychoterapia
WydawcaUniwersytet Śląski
ISBN-13978-83-8012-760-9
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Spis treści
  
  Wstęp /    7
  
  Rozdział 1. Słowo i tekst w terapii
  1.1. Subiektywna ocena terapeutycznych tekstów literackich – bajki terapeutyczne i baśnie /    11
  1.2. Pomysł na ekspresyjną pracę biblioterapeutyczną /    28
  
  Rozdział 2. Terapeutyczne implikacje pracy z wykorzystaniem literatury
  2.1. Terapia – relacja /    35
  2.2. Terapia – rozumienie /    41
  2.3. Terapia – zmiana /    50
  
  Rozdział 3. Tekst literacki jako wyraz rozumienia
  3.1. Relacja, rozumienie, zmiana w pracy biblioterapeutycznej /    61
  3.2. Narracje towarzyszące /    69
  
  Rozdział 4. Warsztaty otwarte – pomysły realizacji. Otwieranie pracy z grupą – warsztaty dla dzieci
  4.1. Opowiadania dla dzieci /    79
  4.2. Baśnie /    103
  4.3. Bajki terapeutyczne i utwory wybrane przez dzieci /    121
  4.4. Cykl „W Przedziwnej Krainie” oraz „Kropelki Życia” – biblioterapia ekspresyjna o emocjach /    131
  4.5. Biblioterapeutyczne warsztaty otwarte dla dorosłych /    153
  
  Zakończenie /    167
  
  Bibliografia /    169
  
  Summary /    173
  Résumé /    175
RozwińZwiń