Pomiędzy reformami

Edukacja początkowa w polskich reformach oświatowych w latach 1932-1961

1 opinia

Format:

ibuk

W pracy zawarta została analiza reform programowo-strukturalnych wprowadzanych w Polsce na pierwszym szczeblu kształcenia w szkole podstawowej w latach 1932–1961, przy czym ciężar badań koncentruje się głównie na założeniach reform, w mniejszym zaś stopniu na rzeczywistych zmianach w systemie edukacji, jakie zaszły pod ich wpływem. Ponieważ etap edukacji początkowej rozpoczyna organizowany przez szkołę proces wszechstronnego rozwoju uczniów, zadania nauczania początkowego rozpatrywane są tutaj w ścisłym związku z zadaniami szkoły podstawowej jako szkoły ogólnokształcącej. Wśród kryteriów analizowania kolejnych reform znalazły się: źródła, uwarunkowania i ogólne założenia reformy, miejsce edukacji początkowej w strukturze systemu oświatowego, cele i zadania tej edukacji w świetle założeń reformy, a także treści i programy nauczania dopuszczone do użytku na szczeblu edukacji początkowej wraz z metodami nauczania, formami organizacyjnymi pracy oraz środkami dydaktycznymi zalecanymi przez autorów programów i opracowań metodycznych. Zakres chronologiczny pracy zamyka się w latach 1932–1961, jednak dla określenia kontekstu i pełniejszego zobrazowania opisywanych reform oraz wskazania na ewolucyjny charakter zmian konieczne było odwołanie do przeszłości, pokazujące zasadnicze tendencje, które poprzedzały pierwszą charakteryzowaną w pracy reformę.


Rok wydania2015
Liczba stron150
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-7969-682-6
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie     8
  
  Rozdział 1. Budowanie idei edukacji początkowej w Polsce międzywojennej     22
  1.1. Pierwsze rozwiązania systemowe w zakresie edukacji początkowej w Polsce     22
  1.2. Próby ustrukturyzowania edukacji początkowej w pierwszych reformach Polski międzywojennej     34
  1.3. Edukacja początkowa w założeniach reformy z 1932 r.     47
  
  Rozdział 2. Próby reformowania edukacji początkowej w pierwszych latach powojennych     58
  2.1. Prace nad reformą organizacyjno-programową w latach 1944–1948     58
  2.2. Tendencje centralistyczne w szkolnictwie polskim w latach 1949–1956     68
  2.3. Pierwsze powojenne programy nauczania dla klas I–IV     73
  
  Rozdział 3. Miejsce edukacji początkowej w reformie oświatowej roku 1961     94
  3.1. Geneza i główne założenia reformy oświatowej roku 1961     94
  3.2. Metodyczne podstawy nauczania początkowego w aspekcie założeń reformy     100
  3.3. Nowe programy nauczania dla klas I–IV     126
  
  W miejsce zakończenia. Dylematy reform edukacyjnych w kontekście zmian politycznych i społecznych     134
  
  Bibliografia     138
RozwińZwiń