POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Publikacja dotyczy uczenia pojęć oraz języka. Nauka ta odbywa się często w kontekście ostensywnym, w którym szczególną rolę odgrywają definicje deiktyczne. Autor skupia się na czterech czynnikach, które spełniają istotną funkcję podczas nauki języka – chodzi tu o czynniki fizjologiczne, kulturowe, psychologiczne oraz filozoficzne. Uzasadniając, iż początkowo podczas nauki języka uczący się wykorzystuje podobieństwo ogólne, spróbowano rozwiązać także inne kwestie: niemożliwości ustalenia cech przed ustaleniem elementów zbioru, niemożliwości ustalenia elementów zbioru przed ustaleniem cech, nieskończonego porównania przedmiotów w celu ustalenia cech. Autor wyodrębnia i opisuje cztery rodzaje pojęć: podstawowe, prototypowe, klasyczne, egzemplarzowe, zaznaczając, że szczególną rolę odgrywają pojęcia budowane najwcześniej – pojęcia podstawowe. Aby uczący się mógł posługiwać się nazwami ogólnymi, wcześniej musi opanować zdolność budowania pojęć podstawowych, prototypowych i klasycznych. Natomiast opanowanie zdolności budowania pojęć egzemplarzowych jest mu potrzebne do posługiwania się nazwami jednostkowymi, w szczególności imionami własnymi. Autor dowodzi, iż zarówno nazwy ogólne, jak i nazwy jednostkowe są wprowadzane do języka za pomocą aktów nazywania (definicje ostensywne proste), a następnie na podstawie definicji deiktycznych złożonych budowane są dla nich umysłowe reprezentacje (pojęcia). W tym ostatnim przypadku definicje ostensywne przyjmują schemat definicji indukcyjnych.
Autor w swej pracy wykorzystał nie tylko wyniki badań filozofów, głównie te dotyczące definicji deiktycznych, ale także czerpał z wyników badań psychologów kognitywnych, zwłaszcza tych dotyczących pojęć.
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 234 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-8012-648-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
Wstęp / | 7 |
1. Aspekt metodologiczny badań nad definicjami deiktycznymi / | 19 |
1.1. Wprowadzenie podstawowych terminów związanych z definicjami deiktycznymi / | 21 |
1.2. Pojęcie próbka i typy próbek / | 23 |
1.3. Typy nazw definiowanych deiktycznie / | 26 |
1.4. Podstawowe schematy definicji deiktycznych / | 29 |
1.5. Zagadnienie kryteriów definicji deiktycznych / | 35 |
1.6. Krótkie podsumowanie / | 36 |
2. Fizjologiczny i kulturowy aspekt badań nad referencją. Filozoficzne uwagi o pojęciach i przedmiotach / | 37 |
2.1. Budowanie pojęć dla przedmiotów ze względu na wydatność fizjologiczną / | 38 |
2.2. Budowanie pojęć dla przedmiotów ze względu na ważność kulturową / | 47 |
2.3. Budowanie pojęć dla nazw-dźwięków / | 50 |
2.4. Filozoficzne uwagi dotyczące pojęć i przedmiotów / | 57 |
2.5. Krótkie podsumowanie / | 68 |
3. Zagadnienie pojęć w analizie definicji deiktycznych. Nazwy podstawowe / | 70 |
3.1. Aspekt metodologiczny badań nad pojęciami / | 70 |
3.2. Uwagi psychologów o kategorii poziomu podstawowego / | 78 |
3.3. Podobieństwo ogólne / | 85 |
3.4. Próba opisu z perspektywy filozoficznej trzech poziomów kategoryzacji dla cech i relacji / | 99 |
3.5. Nazwy podstawowe a terminy spostrzeżeniowe / | 101 |
3.6. Podsumowanie / | 103 |
4. Filozoficzny i psychologiczny aspekt badań nad referencją / | 106 |
4.1. Wstępne określenie warunków skutecznej referencji / | 106 |
4.2. Warunki dla ustanowienia relacji nazywania / | 108 |
4.3. Argumenty za niewystarczalnością przyczynowej teorii odniesienia / | 110 |
4.4. Niejednoznaczności semantyczne / | 125 |
4.5. Krótkie podsumowanie / | 127 |
5. Akty nazywania i definicje ostensywno-indukcyjne nazw ogólnych odwołujące się do relacji / | 129 |
5.1. Definicje deiktyczne ustanawiające związki nazywania / | 129 |
5.2. Aspekt metodologiczny badań nad oznaczaniem / | 134 |
5.3. Schematy definicji deiktyczno-indukcyjnych oparte na podobieństwie ogólnym / | 138 |
5.4. Krótkie podsumowanie / | 154 |
6. Definicje deiktyczne nieodwołujące się do relacji / | 156 |
6.1. Argumenty popierające wpływ języka na tworzone kategoryzacje i ‘łamanie’ kategoryzacji opartych na percepcji / | 156 |
6.2. Od podobieństwa ogólnego do cech / | 158 |
6.3. Definicje deiktyczne nazw ogólnych odwołujące się do cech / | 162 |
6.4. Definicje deiktyczne imion własnych oraz deskrypcji określonych / | 181 |
6.5. Krótkie podsumowanie / | 194 |
Zakończenie / | 195 |
Bibliografia / | 198 |
Indeks osobowy / | 213 |
Indeks rzeczowy / | 219 |
Summary / | 225 |
Zusammenfassung / | 227 |