INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Książka przybliża fenomen, jakim były w kulturze europejskiej wystawy światowe.
Autorka bada ich genezę i przedstawia zarys ich historii (od Pierwszej Wystawy Francuskiej w 1798, poprzez wystawę londyńską w 1851, Wystawę Powszechną w Paryżu w 1855, wystawę paryską w 1867, wiedeńską w 1873, wystawy paryskie w 1878 i 1889, wystawę w Chicago w 1893 - po tytułową, paryską, w 1900). Publikacja zawiera szczegółową analizę planów i projektów oraz omówienia ważniejszych realizacji architektonicznych, towarzyszących temu podniosłemu wydarzeniu (m.in. Brama Monumentalna, Grand Palais i Petit Palais, Most Aleksandra III, Pałac Wody i Elektryczności, Rue des Nations wraz z pawilonami narodowymi oraz La Ruche). Osobną część poświęcono sztukom pięknym.
Zasadniczą treść książki (napisanej przez historyka sztuki) stanowią problemy artystyczne, którym towarzyszą zagadnienia historyczne, socjologiczne, polityczne i filozoficzne, kształtujące postawy społeczne końca XIX w. Obszerne fragmenty dotyczą obecności na wystawie 1900 r. artystów polskich - ich dzieł i roli w kształtowaniu świadomości istnienia Polski.
Publikacja zawiera kilkadziesiąt wyjątkowych zdjęć z 1900 r. oraz współczesne fotografie najważniejszych obiektów architektonicznych Paryża, powstałych na Wystawę Światową. Bogactwo ilustracji, przedstawiających rzadko reprodukowane dzieła sztuki z licznych muzeów na świecie sprawia, że książka może być atrakcyjnym źródłem ikonograficznym.
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 250 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-7969-556-0 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Od autorki | 8 |
Wprowadzenie | 16 |
Recepcja haseł racjonalizmu oświeceniowego | 16 |
Rewolucja przemysłowa i pierwsze wystawy | 17 |
Część I. Geneza i zarys historii wystaw | 26 |
Wystawy Powszechne – urzeczywistnienie idei Saint-Simona | 27 |
Pierwsza Wystawa Francuska w 1798 roku | 28 |
Londyn 1851 – pierwsza Światowa Wystawa Powszechna | 29 |
Wystawa Powszechna w Paryżu w 1855 roku – sukces „cesarstwa liberalnego” | 32 |
Paryż 1867 – „Harmonia socjalna. Dobrobyt ludu” | 36 |
Wiedeń 1873 – Europa w obliczu zmian politycznych | 40 |
Paryż 1878 – Republika postępu cywilizacyjnego i technicznego | 44 |
Paryż 1889 – wystawa na stulecie rewolucji francuskiej | 48 |
Chicago 1893 – wystawa na czterystulecie odkrycia Ameryki przez Krzysztofa Kolumba | 52 |
Część II. Powszechna Wystawa w Paryżu w 1900 roku – splendory Trzeciej Republiki | 58 |
Projekty i plany | 62 |
Realizacje | 67 |
Brama Monumentalna i secesja | 67 |
Grand Palais i Petit Palais | 71 |
Most Aleksandra III | 83 |
Pałac Wody i Elektryczności | 87 |
Rue des Nations / Ulica Narodów | 90 |
La Ruche | 127 |
Część III. Sztuki piękne na Wystawie Powszechnej w Paryżu w 1900 | 130 |
Francja | 133 |
Belgia | 144 |
Wielka Brytania | 146 |
Holandia | 148 |
Skandynawia | 149 |
Niemcy | 154 |
Stany Zjednoczone | 156 |
Włochy i Hiszpania | 159 |
Japonia | 162 |
Aspekt narodowy na Wystawie 1900 roku | 164 |
Secesja czy fin-de-siècle? (międzynarodowy styl końca wieku) | 171 |
Wystawa Augusta Rodina przy Place de l’Alma | 177 |
Claude Monet – wystawa w galerii Paula Durand-Ruela | 185 |
Sztuka Polaków na Powszechnej Wystawie Światowej w Paryżu w 1900 roku | 188 |
Zakończenie | 210 |
Bibliografia | 218 |
Spis ilustracji | 226 |
The 1900 Universal World Exhibition in Paris: The Splendors of The Third Republic (Summary) | 230 |
Indeks nazwisk | 240 |