EBOOKI WYDAWCY
Redakcja:
Format:
ibuk
Współcześnie jedną z najbardziej rozpowszechnionych jednostek klinicznych są zaburzenia osobowości, które znajdują się w centrum zainteresowania klinicystów, terapeutów i badaczy. Książka składa się z trzech głównych części, w których w sposób właściwy i wszechstronny przedstawiono problematykę zaburzeń osobowości. Pierwsza poświęcona jest wprowadzeniu do zagadnień rozpowszechniania, współwystępowania oraz diagnozy zaburzeń osobowości. Druga główna część podręcznika, poświęcona jest prezentacji obrazu klinicznego oraz omówieniu najważniejszych koncepcji psychologicznych i biopsychospołecznych wyjaśniających ich uwarunkowania. Każdy z opisanych typów osobowości zilustrowano opisem przypadku klinicznego, nie tylko z perspektywy objawów, ale także historii życia pacjenta. Trzecia poświęcona jest specyficznym, rzadko podejmowanym w literaturze przejawom niektórych z zaburzeń osobowości u adolescentów oraz współwystępującymi z tymi problemami psychicznymi , dysfunkcjami i zaburzeniami seksualnymi. Przedstawiono też badania nad skutecznością psychoterapii psychodynamicznej , poznawczej i integracyjnej zaburzeń osobowości.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 364 |
Kategoria | Psychologia kliniczna i psychoterapia |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-2698-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
1. Wstęp | 13 |
2. Zaburzenia osobowości w modelach medycznych i w psychologii różnic indywidualnych, Lidia Cierpiałkowska, Emilia Soroko | 15 |
2.1. Osobowość normalna i zaburzona w klasyfikacjach medycznych i psychologicznych | 15 |
2.2. Post-Kraepelinowskie klasyfikacje zaburzeń osobowości | 16 |
2.2.1. Diagnostyczny i Statystyczny Podręcznik Zaburzeń Psychicznych Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego | 16 |
2.2.2. Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych | 20 |
2.3. Rozpowszechnienie zaburzeń osobowości | 21 |
2.4. Związki między psychopatologią a psychologią osobowości | 23 |
2.5. Modele diagnozy zaburzeń osobowości | 26 |
2.5.1. Modele kategorialne | 27 |
2.5.2. Modele dymensjonalne | 29 |
2.5.3. Modele oparte na prototypach | 31 |
2.6. Wybrane problemy związane ze sposobami diagnozowania zaburzeń osobowości | 32 |
3. Zaburzenia osobowości w paradygmacie poznawczym, Dominika Górska | 35 |
3.1. Ewolucyjno-poznawcza teoria zaburzeń osobowości Aarona T. Becka | 35 |
3.1.1. Ewolucyjne źródła zaburzeń osobowości | 36 |
3.1.2. Struktury poznawcze i przetwarzanie informacji w zaburzeniach osobowości | 37 |
3.1.3. Poznawczy model zaburzeń osobowości – mechanizm i profil poznawczy | 40 |
3.1.4. Diagnoza w ewolucyjno-poznawczym podejściu Aarona T. Becka – konceptualizacja | 42 |
3.2. Zaburzenia osobowości w świetle teorii schematów Jeffreya Younga | 48 |
3.2.1. Struktury psychiczne oraz ich społeczne i temperamentalne uwarunkowania | 49 |
3.2.2. Style radzenia sobie ze schematami i reakcje | 52 |
3.2.3. Mechanizm aktywacji – tryby schematów | 54 |
3.2.4. Diagnoza zaburzeń osobowości w teorii schematów – kroki diagnostyczne | 56 |
4. Zaburzenia osobowości w teorii relacji z obiektem, Lidia Cierpiałkowska | 58 |
4.1. Model konfliktu i deficytu a zaburzenia osobowości | 58 |
4.2. Rozwój struktury osobowości | 59 |
4.2.1. Od zewnętrznych do wewnętrznych relacji self – obiekt | 60 |
4.2.2. Rozwój dziecka w okresie preedypalnym według Margaret Mahler | 63 |
4.2.3. Tworzenie się zintegrowanej osobowości | 66 |
4.3. Patologia organizacji osobowości i jej diagnoza | 68 |
4.3.1. Organizacje osobowości borderline i neurotycznej | 68 |
4.3.2. Wywiad strukturalny w diagnozie patologii organizacji osobowości | 71 |
5. Integracyjne modele w diagnozie zaburzeń osobowości, Emilia Soroko | 75 |
5.1. Ogólna charakterystyka podejść integracyjnych w psychologii klinicznej | 75 |
5.2. Podejście pozaparadygmatyczne – ogólny bio-psycho-społeczny model genezy zaburzeń psychicznych | 77 |
5.3. Podejście pozaparadygmatyczne – zintegrowana teoria etiologii zaburzeń osobowości według Joela Parisa | 79 |
5.3.1. Wybrane czynniki biologiczne w genezie zaburzeń osobowości | 81 |
5.3.2. Wybrane czynniki psychologiczne i społeczno-relacyjne w genezie zaburzeń osobowości | 83 |
5.3.3. Wybrane czynniki społeczno-kulturowe w genezie zaburzeń osobowości | 84 |
5.4. Integracyjny model paradygmatyczny – ewolucyjno-społeczna teoria uczenia się Theodore’a Millona | 86 |
5.4.1. Podstawy biospołecznej teorii uczenia się | 86 |
5.4.2. Ewolucyjne podłoże wyróżniania spektrów osobowości | 88 |
5.5. Diagnozowanie obszarów funkcjonowania osobowości w integracyjnym modelu osobowości Westena | 91 |
6. Paranoiczne zaburzenie osobowości, Emilia Soroko | 96 |
6.1. Wprowadzenie | 96 |
6.2. Paranoiczne zaburzenie osobowości – obraz kliniczny | 97 |
6.3. Problematyka współwystępowania z innymi zaburzeniami | 99 |
6.4. Cechy deskryptywne a dynamika osobowości paranoicznej | 101 |
6.5. Opis przypadku | 102 |
6.6. Etiologia paranoicznego zaburzenia osobowości w pozateoretycznym modelu integracyjnym | 104 |
6.7. Poznawczo-behawioralne podejście w wyjaśnianiu paranoicznego zaburzenia osobowości | 107 |
6.7.1. Funkcjonowanie poznawcze | 108 |
6.7.2. Funkcjonowanie interpersonalne | 109 |
6.8. Psychodynamiczne podejście w wyjaśnianiu paranoicznego zaburzenia osobowości | 111 |
6.8.1. Psychoanaliza klasyczna | 111 |
6.8.2. Perspektywa psychopatologii rozwojowej i teorie relacji z obiektem | 113 |
6.8.3. Psychologia ego | 115 |
6.8.4. Psychologia self – symptomy paranoiczne a narcyzm | 116 |
7. Schizoidalne zaburzenie osobowości, Monika Marszał | 118 |
7.1. Wprowadzenie | 118 |
7.2. Schizoidalne zaburzenie osobowości – obraz kliniczny | 118 |
7.2.1. Kryteria diagnostyczne według klasyfikacji psychiatrycznych | 118 |
7.2.2. Obraz kliniczny | 120 |
7.2.3. Cechy jawne i ukryte | 122 |
7.2.4. Typy osobowości schizoidalnej | 123 |
7.2.5. Opis przypadku | 124 |
7.3. Kryteria stosowane w diagnozie różnicowej | 126 |
7.4. Etiologia schizoidalnego zaburzenia osobowości | 128 |
7.4.1. Koncepcje biologiczne | 128 |
7.4.2. Koncepcje psychodynamiczne | 130 |
7.4.3. Styl przywiązania do opiekuna a cechy osobowości schizoidalnej | 134 |
7.4.4. Koncepcje poznawczo-behawioralne | 137 |
7.4.5. Bio-psycho-społeczna koncepcja Theodore’a Millona | 139 |
8. Schizotypowe zaburzenie osobowości, Tomasz Pasikowski | 140 |
8.1. Wprowadzenie | 140 |
8.2. Opis schizotypowego zaburzenia osobowości | 141 |
8.2.1. Klasyfikacje medyczne | 141 |
8.2.2. Funkcjonowanie osób z StZO | 144 |
8.2.3. Opis przypadku | 145 |
8.3. Problemy diagnostyczne i współzachorowalność | 147 |
8.4. Psychologiczne koncepcje wyjaśniające | 148 |
8.4.1. Koncepcje psychodynamiczne | 148 |
8.4.2. Koncepcje poznawczo-behawioralne | 150 |
8.4.3. Inne koncepcje | 151 |
9. Narcystyczne zaburzenie osobowości, Jerzy Gościniak | 154 |
9.1. Wprowadzenie | 154 |
9.2. Obraz kliniczny | 154 |
9.2.1. Narcystyczne zaburzenie osobowości w klasyfikacjach medycznych | 154 |
9.2.2. Opis przypadku | 157 |
9.3. Koncepcje wyjaśniające | 158 |
9.3.1. Współczesne podejście psychoanalityczne | 158 |
9.3.2. Narcyzm w koncepcji Heinza Kohuta | 159 |
9.3.3. Narcyzm w ujęciu Ottona Kernberga | 163 |
9.3.4. Podejście poznawcze | 167 |
9.3.5. Narcyzm w teorii społecznego uczenia się | 169 |
10. Zaburzenie osobowości borderline, Lidia Cierpiałkowska | 171 |
10.1. Borderline jako typ i struktura osobowości | 171 |
10.2. Obraz kliniczny zaburzenia osobowości borderline | 172 |
10.2.1. Zaburzenie osobowości borderline w modelach medycznych | 172 |
10.2.2. Model kategorialno-dymensjonalny zaburzenia osobowości borderline w DSM-V | 177 |
10.2.3. Oblicza zaburzeń osobowości borderline i ich rozpowszechnienie | 178 |
10.2.4. Opis przypadku | 179 |
10.3. Koncepcje wyjaśniające genezę i patomechanizm zaburzeń borderline | 181 |
10.3.1. Teoria relacji z obiektem i psychologia ego | 181 |
10.3.2. Koncepcje poznawczo-behawioralne wzorców zachowania i stylów schematów w zaburzeniu borderline | 187 |
10.3.3. Biospołeczna koncepcja dysfunkcji systemu regulacji emocji | 190 |
10.3.4. Bio-psycho-społeczny model zaburzeń osobowości borderline | 195 |
11. Histrioniczne zaburzenie osobowości, Jarosław Groth | 198 |
11.1. Norma i patologia | 198 |
11.2. Obraz HZO – funkcjonowanie emocjonalne, poznawcze i interpersonalne | 199 |
11.2.1. Opis przypadku | 204 |
11.3. Problemy diagnostyczne i współwystępowanie | 205 |
11.4. Psychologiczne koncepcje wyjaśnienia genezy i patomechanizmu | 209 |
11.4.1. Osobowość histrioniczna w ujęciu psychoanalitycznym | 209 |
11.4.2. Osobowość histrioniczna w ujęciu poznawczo-behawioralnym | 211 |
12. Psychopatyczne / antyspołeczne zaburzenia osobowości, Beata Pastwa-Wojciechowska | 214 |
12.1. Wprowadzenie | 214 |
12.2. Psychopatyczne/antyspołeczne zaburzenia osobowości – obraz kliniczny | 215 |
12.2.1. Kryteria diagnostyczne według klasyfikacji psychiatrycznych | 215 |
12.2.2. Koncepcja psychopatii Roberta D. Hare’a | 217 |
12.2.3. Obraz kliniczny | 218 |
12.2.4. Typy osobowości psychopatycznej | 221 |
12.2.5. Opis przypadku | 221 |
12.3. Kryteria stosowane w diagnozie różnicowej | 223 |
12.4. Etiologia psychopatycznych/antyspołecznych zaburzeń osobowości | 227 |
12.4.1. Koncepcje biologiczne | 227 |
12.4.2. Koncepcje psychodynamiczne | 231 |
12.4.3. Koncepcje poznawczo-behawioralne | 232 |
12.4.4. Bio-psycho-społeczna koncepcja Theodore’a Millona | 233 |
13. Unikające zaburzenie osobowości, Anna Kwiecień | 235 |
13.1. Norma i patologia unikania | 235 |
13.2. Opis zaburzenia osobowości unikającej | 235 |
13.2.1. Zaburzenie osobowości unikającej w modelach medycznych | 236 |
13.2.2. Typy osób z zaburzeniem osobowości unikającej oraz funkcjonowanie osób z ZOU | 238 |
13.2.3. Opis przypadku | 242 |
13.2.4. Problemy diagnostyczne i współzachorowalność – diagnoza różnicowa | 244 |
13.3. Psychologiczne koncepcje wyjaśnienia genezy i patomechanizmu | 245 |
13.3.1. Osobowość unikająca w koncepcji poznawczo-behawioralnej | 245 |
13.3.2. Osobowość unikająca w koncepcji Karen Horney | 249 |
13.3.3. Osobowość unikająca w ujęciu Ottona Kernberga | 251 |
13.3.4. Osobowość unikająca w koncepcji schematów Jeffreya Younga | 251 |
13.3.5. Czynniki konstytucyjne oraz wpływ doświadczeń wczesnodziecięcych na kształtowanie zaburzeń osobowości unikającej | 252 |
13.3.6. Osobowość unikająca w koncepcji Theodore’a Millona | 254 |
14. Zależne zaburzenie osobowości, Dominika Górska | 256 |
14.1. Zależność zdrowa i patologiczna | 256 |
14.2. Charakterystyka osobowości zależnej | 259 |
14.2.1. Kryteria rozpoznawania osobowości zależnej w klasyfikacjach zaburzeń psychicznych | 259 |
14.2.2. Styl funkcjonowania | 260 |
14.2.3. Opis przypadku | 262 |
14.2.4. Współwystępowanie i diagnoza różnicowa | 263 |
14.3. Osobowość zależna – koncepcje wyjaśniające | 265 |
14.3.1. Poznawcza konceptualizacja osobowości zależnej | 265 |
14.3.2. Rozumienie zależności w teorii schematów Jeffreya Younga | 268 |
14.3.3. Klasyczna teoria psychoanalityczna: oralność i „poza oralnością” | 269 |
14.3.4. Teorie relacji z obiektem | 271 |
14.3.5. Integracyjny model Roberta Bornsteina | 273 |
15. Obsesyjno-kompulsyjne zaburzenie osobowości, Marta Andrałojć, Michał Ziarko | 277 |
15.1. Normalna i patologiczna sumienność | 277 |
15.2. Cechy obsesyjno-kompulsyjnego zaburzenia osobowości | 278 |
15.2.1. Obsesyjno-kompulsyjne zaburzenie osobowości w klasyfikacji nozologicznej: od ICD-10 do DSM-V | 278 |
15.2.2. Funkcjonowanie osób z obsesyjno-kompulsyjnym zaburzeniem osobowości | 280 |
15.2.3. Opis przypadku | 283 |
15.3. Osobowość obsesyjno-kompulsyjna a zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne | 284 |
15.4. Koncepcje wyjaśniające obsesyjno-kompulsyjne zaburzenie osobowości | 285 |
15.4.1. Koncepcje psychodynamiczne | 285 |
15.4.2. Koncepcje poznawczo-behawioralne | 287 |
16. Zaburzenia osobowości w okresie dojrzewania, Anna Frączek | 290 |
16.1. Wprowadzenie | 290 |
16.2. Kształtowanie się osobowości jako długotrwały proces | 291 |
16.3. Klasyfikacje zaburzeń psychicznych w adolescencji | 292 |
16.4. Klasyfikacje i geneza zaburzeń osobowości w ujęciu psychodynamicznym | 293 |
16.5. Narcystyczne zaburzenia osobowości | 294 |
16.5.1. Etiologia narcystycznego zaburzenia osobowości w adolescencji | 294 |
16.5.2. Cechy narcystycznych zaburzeń osobowości u adolescentów | 295 |
16.6. Antyspołeczne zaburzenie osobowości u adolescentów | 298 |
16.6.1. Etiologia antyspołecznego zaburzenia osobowości u adolescentów | 298 |
16.6.2. Cechy antyspołecznych zaburzeń osobowości u adolescentów | 298 |
16.7. Zaburzenia osobowości borderline u adolescentów | 300 |
16.7.1. Etiologia zaburzenia borderline | 300 |
16.7.2. Cechy zaburzeń osobowości borderline u adolescentów | 301 |
17. Zaburzenia seksualne w zaburzeniach osobowości, Maria Beisert, Agnieszka Izdebska | 303 |
17.1. Wprowadzenie | 303 |
17.2. Seksualność i zaburzenia seksualne człowieka | 303 |
17.3. Współwystępowanie zaburzeń seksualnych i zaburzeń osobowości w świetle badań empirycznych | 306 |
17.4. Teoretyczne podłoże współwystępowanie zaburzeń seksualnych i zaburzeń osobowości | 313 |
17.5. Funkcjonowanie seksualne i zaburzenia seksualne u osób na poszczególnych poziomach organizacji osobowości | 314 |
17.5.1. Organizacja osobowości neurotyczna | 314 |
17.5.2. Organizacja osobowości borderline – poziom wyższy | 317 |
17.5.3. Organizacja osobowości borderline – poziom niższy | 318 |
18. Perspektywa społeczno-kulturowa a zaburzenia osobowości, Piotr Olesiński, Dariusz Rosiński | 321 |
18.1. Wprowadzenie | 321 |
18.2. Perspektywa społeczno-kulturowa a zaburzenia osobowości w systemach diagnostycznych | 322 |
18.3. Koncepcje akcentujące perspektywę społeczno-kulturową | 329 |
18.4. Wartość uwzględniania perspektywy społeczno-kulturowej przy diagnozie zaburzeń osobowości | 333 |
Literatura | 335 |