INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Monografia prezentuje zasady wykorzystywania ontologii typu wordnet w inteligentnych systemach e-learningowych działających w wielotematycznych dynamicznie przyrastających repozytoriach treści. Omawiana jest w niej nowa klasa systemów typu Intelligent Tutoring Systems (ITS), pozwalających na personalizację kształcenia z wykorzystaniem zasobów repozytorium e-learningowego o różnej tematyce oraz złożoności. Zdefiniowane w pracy ontologie typu wordnet, bazujące na strukturze leksykalnych baz danych oraz poszerzone o możliwość reprezentowania wiedzy dziedzinowej oraz eksperckiej, służą w systemie jako model dziedzinowy, który wykorzystywany jest podczas podejmowania decyzji o wyborze treści w trakcie realizacji strategii edukacyjnych. W pracy zaprezentowano algorytm tworzenia ontologii powyższego typu oraz zasady ich wykorzystania przy indeksowaniu treści. Określono zasady modelowania treści z wykorzystaniem systemu taksonomicznego UCTS (Universal Curricular Taxonomy System) oraz architekturę systemu. Zaprezentowany model teoretyczny zweryfikowany został z wykorzystaniem systemu Edumatic ITS, repozytorium treści e-learningowych z zakresu ochrony i zarządzania dziedzictwem archeologicznym o objętości ok. 4800 jednostek uczących oraz ontologii typu wordnet zawierającej ok. 1500 konceptów. Uzyskane wyniki mają również charakter bezpośrednio użytkowy: posłużyć mogą jako model przy tworzeniu wielotematycznych repozytoriów treści e-learningowych, mogą też być zastosowane przy budowie inteligentnych systemów wspierających kształcenie w środowisku Internetu.
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 243 |
Kategoria | Języki programowania |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-2857-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
1. Wprowadzenie | 9 |
1.1. Przyjęte założenia | 9 |
1.2. Zakres i organizacja pracy | 21 |
2. Repozytoria treści dydaktycznych o dużych rozmiarach | 23 |
2.1. Postawienie problemu | 23 |
2.2. Treści w nauczaniu zdalnym | 25 |
2.3. Postać materiałów dydaktycznych | 30 |
2.3.1. SCORM | 30 |
2.3.2. Organizacja i agregacja treści | 32 |
2.3.3. Komunikacja pomiędzy treścią dydaktyczną a systemem e-learningowym | 34 |
2.3.4. Sekwencjonowanie treści | 35 |
2.3.5. Metadane | 37 |
2.4. Strukturyzowanie treści na potrzeby repozytoriów treści dydaktycznych | 38 |
2.4.1. Format zapisu a postać treści | 40 |
2.4.2. Kompozycyjność przy budowaniu treści w postaci elektronicznej | 45 |
2.5. UCTS (Universal Curricular Taxonomy System): narzędzie do kompozycyjnego strukturyzowania treści uwzględniające ich miejsce w procesie dydaktycznym | 49 |
2.6. Budowa repozytoriów treści dydaktycznych o dużych rozmiarach | 52 |
2.6.1. Struktura treści w repozytorium | 56 |
2.6.2. Opisywanie treści w repozytorium | 61 |
2.7. Przykład repozytorium o dużych rozmiarach: E-archaeology Content Repository | 63 |
3. Ontologie typu wordnet: konceptualizacja bazująca na danych leksykalnych uzupełnionych o wiedzę dziedzinową i ekspercką | 69 |
3.1. Postawienie problemu | 69 |
3.2. Organizowanie informacji w postaci elektronicznej | 72 |
3.2.1. Języki informacyjne w organizowaniu informacji | 74 |
3.2.2. Opisywanie tematyki treści | 75 |
3.2.3. Systemy klasyfikacyjne | 78 |
3.2.4. Tezaurusy | 81 |
3.2.5. Tagowanie | 84 |
3.2.6. Metadane w opisywaniu treści | 85 |
3.3. Ontologie w organizacji informacji | 86 |
3.4. Leksykalne bazy danych typu wordnet | 94 |
3.5. Ontologie typu wordnet | 100 |
3.5.1. Jednostki leksykalne, synsety i relacje leksykalne pomiędzy synsetami | 101 |
3.5.2. Mapowanie synsetów na ontologie wysokiego poziomu | 103 |
3.5.3. Mapowanie synsetów na tezaurusy, systemy klasyfikacyjne, ontologie dziedzinowe oraz relacje dziedzinowe pomiędzy synsetami | 104 |
3.5.4. Konceptualizacje dziedzinowe o charakterze ogólnym i lokalnym | 107 |
3.6. Algorytm budowy ontologii typu wordnet | 110 |
3.7. Ontologie typu wordnet: przykładowe zasoby | 116 |
3.7.1. Ontologia Historia i Kultura Staropolska | 117 |
3.7.2. Ontologia PMAH | 120 |
4. Wykorzystanie ontologii typu wordnet przy opisywaniu tematyki oraz przeszukiwaniu zasobów | 123 |
4.1. Postawienie problemu | 123 |
4.2. Budowanie ontologii typu wordnet na potrzeby opisywania tematyki treści | 127 |
4.2.1. Synsety i struktura wordnetu | 129 |
4.2.2. Ontologie wysokiego poziomu | 130 |
4.2.3. Konceptualizacje dziedzinowe o charakterze ogólnym i lokalnym | 131 |
4.2.4. Relacje dziedzinowe pomiędzy synsetami | 136 |
4.3. Indeksowanie zasobów za pomocą ontologii typu wordnet | 137 |
4.4. Przeszukiwanie zasobów z wykorzystaniem ontologii typu wordnet | 140 |
4.4.1. Wyszukiwanie treści o tej samej tematyce | 140 |
4.4.2. Wyszukiwanie treści o powiązanej tematyce | 141 |
4.4.3. Wyznaczanie pojęć powiązanych | 143 |
4.5. Model reprezentacji ontologii typu wordnet na dwóch poziomach | 149 |
4.6. Przykład zastosowania ontologii typu wordnet: poszerzone systemy tagujące | 153 |
5. Model inteligentnego udostępniania treści dydaktycznych | 157 |
5.1. Postawienie problemu | 157 |
5.2. Architektura inteligentnego systemu e-learningowego | 162 |
5.3. Agent ITS jako inteligentny agent | 172 |
5.4. Implementacja zachowania systemu za pomocą strategii dydaktycznych | 175 |
5.5. Strategie dydaktyczne odwołujące się do całego repozytorium przez Agenta ITS | 178 |
5.5.1. Trigger Actions i Trigger Conditions | 178 |
5.5.2. Extension Points | 181 |
5.5.3. Tworzenie Extension Points oraz implementacja Triggerów w SCO | 182 |
5.6. Wykorzystanie ontologii typu wordnet w przeszukiwaniu repozytorium oraz w regułach rekomendacyjnych | 184 |
5.6.1. Formułowanie zapytań do repozytorium | 186 |
5.6.2. Konstruowanie reguł rekomendacyjnych | 188 |
5.7. Przykładowe strategie dydaktyczne odwołujące się do zasobów całego repozytorium | 190 |
5.7.1. Similar Content Strategy | 190 |
5.7.2. Case Study Inclusion Strategy | 196 |
6. Środowisko eksperymentalne | 203 |
6.1. Przyjęte założenia | 203 |
6.2. Edumatic ITS: instancja inteligentnego systemu e-learningowego | 204 |
6.3. Zasoby E-archaeology Content Repository treści tworzące repozytorium dużych rozmiarów | 208 |
6.4. Ontologia PMAH: ontologia typu wordnet przy opisywaniu i przeszukiwaniu repozytorium treści e-learningowych | 209 |
6.5. Kursy e-learningowe implementujące strategie dydaktyczne | 211 |
6.5.1. Kurs Podstawowe zagadnienia archeologii | 212 |
6.5.2. Kurs Mentalities and perspectives in archaeological heritage management | 218 |
6.6. Podsumowanie | 223 |
Bibliografia | 229 |
Indeks wybranych terminów | 239 |
Intelligent e-learning systems using wordnet based ontologies (Summary) | 241 |