EBOOKI WYDAWCY
Autor:
Format:
ibuk
Książka dotyczy zagadnień związanych z generacją i propagacją hałasu samochodowego. W pracy przedstawiono prosty model prognozowania hałasu samochodowego, który uwzględnia pochłanianie przez powierzchnię ziemi, tłumienie przez atmosferę oraz rozpraszanie na turbulencjach. Dla każdego elementarnego zjawiska zaproponowano funkcję opisującą jego wpływ na poziom hałasu oraz pokazano metodę estymacji wolnych parametrów modelu. W książce przedstawiono również metodę wyznaczania wysokości zastępczego źródła hałasu od której bardzo mocno zależy oddziaływanie z powierzchnią ziemi i rozpraszanie na turbulencjach. Przedstawiono ponadto metodę określania efektownego poziomu ekspozycji hałasu dla pojedynczych przejazdów. Opracowano metodę estymacji wolnych parametrów modelu na podstawie równoważnego poziomu dźwięku. Ponadto omówiono efekt pochłaniania hałasu przez nawierzchnię jezdni w funkcji dwóch zmiennych: temperatury nawierzchni i prędkości ruchu oraz przedstawiono ekranowanie hałasu samochodowego przez bliższy pas ruchu.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 192 |
Kategoria | Akustyka |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-2773-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Rozdział 1. Wprowadzenie | 9 |
Rozdział 2. Uwarunkowania prawne dla monitoringu hałasu w Polsce | 13 |
Rozdział 3. Model dokładny czy uproszczony? | 18 |
Rozdział 4. Wskaźniki oceny hałasu | 22 |
Rozdział 5. Hałas samochodowy | 26 |
5.1. Źródła hałasu samochodowego | 31 |
5.2. Przyjęty model prognozowania hałasu samochodowego | 35 |
5.2.1. Odbicie od powierzchni ziemi | 36 |
5.2.2. Rozpraszanie na turbulencjach | 51 |
5.2.3. Pochłanianie przez powietrze | 57 |
5.2.4. Metoda wyznaczania wysokości źródła zastępczego | 60 |
5.3. Czynniki wpływające na hałas samochodowy | 68 |
5.3.1. Prędkość ruchu | 69 |
5.3.2. Rodzaj nawierzchni jezdni | 69 |
5.3.2.1. Ciche nawierzchnie drogowe | 76 |
5.3.3. Temperatura nawierzchni jezdni | 84 |
5.3.3.1. Metodyka pomiarowa | 88 |
5.3.3.2. Wyniki pomiarów | 89 |
5.3.3.3. Zmiany temperatury nawierzchni drogi | 98 |
5.3.3.4. Zmiany poziomu mocy akustycznej związane ze zmianami temperatury nawierzchni drogi | 104 |
5.4. Prognozowanie równoważnego poziomu dźwięku A – blisko źródła hałasu | 106 |
5.4.1. Droga jednopasmowa | 106 |
5.4.2. Droga dwupasmowa | 110 |
5.4.3. Droga wielopasmowa | 113 |
5.4.4. Metoda estymacji wolnych parametrów modelu | 115 |
5.4.5. Poziom mocy akustycznej | 116 |
5.4.6. Prognozowanie równoważnego poziomu dźwięku A – propagacja hałasu z tłumieniem (w większych odległościach od źródła hałasu) . | 118 |
5.4.7. Ekranowanie hałasu samochodowego przez korek uliczny | 120 |
Rozdział 6. Pomiary akustyczne | 132 |
Rozdział 7. Pomiary w ramach monitoringu akustycznego | 137 |
Rozdział 8. Estymacja parametrów określających emisję hałasu | 142 |
8.1. Pomiary własne | 142 |
8.2. Pomiary w ramach monitoringu hałasu | 154 |
Rozdział 9. Wnioski | 161 |
Rozdział 10. Podsumowanie | 162 |
ANEKS A. Wpływ turbulencji na propagację hałasu | 165 |
ANEKS B. Rozwiązywanie układu równań liniowych | 171 |
Pojęcia podstawowe | 171 |
Układy równań liniowych | 178 |
Metody rozwiązywania układów równań liniowych | 181 |
Metoda eliminacji Gaussa | 183 |
Metoda eliminacji Gaussa-Jordana | 184 |
Przyjęta metoda rozwiązywania układu równań liniowych | 185 |
Bibliografia | 186 |
Predicting Traffic Noise (Summary) | 191 |