„Niegodne historii”?

„Niegodne historii”?

O nieobecności i stereotypowych wizerunkach kobiet w świetle podręcznikowej narracji historycznej w gimnazjum

8 ocen

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 7,00 zł  


7,00

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Celem prezentowanej publikacji jest rekonstrukcja i krytyczna analiza szkolnej narracji historyczno-dydaktycznej w polskich podręcznikach do nauczania historii w gimnazjum. Narracje te są badane pod kątem występowanie w nich stereotypowych wzorców kobiet, ze szczególnym uwzględnieniem oceny ich roli i miejsca w prezentowanych koncepcjach historii narodu i państwa, Europy i świata. Celem tych badań była i jest diagnoza oraz wypracowanie propozycji nowego równościowego spojrzenia na dzieje człowieka z uwzględnieniem szerokiego spektrum aktywności kobiet w przeszłości. Mamy nadzieję, że wyniki przedstawionych w książce badań będą miały szerokie zastosowanie praktyczne i z pewnością wpłyną na uwrażliwienie historyków, nauczycieli, metodyków, autorów i recenzentów podręczników na problem stereotypów związanych z płcią kwestie równouprawnienia kobiet i mężczyzn w społeczeństwie.


Rok wydania2015
Liczba stron622
KategoriaDydaktyka historii
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-2867-7
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp. Dlaczego potrzebujemy historii kobiet i kobiet w historii?     7
  
  Część I. ROZWAŻANIA TEORETYCZNE NA TEMAT SZKOŁY, PODRĘCZNIKÓW I HISTORIOGRAFII     11
  
  ROZDZIAŁ 1. Szkoła jako miejsce reprodukcji kulturowej stereotypów i uprzedzeń oraz socjalizacji do ról rodzajowych     13
  ROZDZIAŁ 2. Pytając o kobiety. Orientacja krytyczna w badaniach nad podręcznikami historii     20
  ROZDZIAŁ 3. Czy historia ma płeć? „Historia kobiet/rodzaju” jako dyskurs rewoltujący porządek narracji historycznej w Polsce     42
  
  Część II. METODOLOGIA BADAŃ WŁASNYCH    65
  
  Procedura badań     67
  
  Część III. ANALIZA MATERIAŁU EMPIRYCZNEGO ORAZ WNIOSKI Z BADAŃ ILOŚCIOWO-JAKOŚCIOWYCH    77
  
  ROZDZIAŁ 1. Analiza ilościowo-jakościowa. Podstawa programowa. Historia. Gimnazjum     79
  
  ROZDZIAŁ 2. Analiza ilościowa. Reprezentacja kobiet i mężczyzn. Przegląd przez epoki     87
  
  ROZDZIAŁ 3. Analiza ilościowo-jakościowa. Udział kobiet ze względu na miejsce w strukturze narracji podręcznika     147
  
  ROZDZIAŁ 4. Analiza jakościowo-ilościowa. Zeszyty ćwiczeń     148
  
  ROZDZIAŁ 5. Analiza jakościowa podłużna – kategorie kluczowe     164
  
  5.1. Sławne kobiety     164
  5.2. Kobieta. Status i prawa     210
  5.3. Kobieta. Związki intymne, małżeństwo, rodzina, macierzyństwo     241
  5.4. Kobieta. Edukacja i wykształcenie     340
  5.5. Kobieta. Praca i zajęcia     358
  5.6. Kobieta. Sztuka i życie kulturalne     383
  5.7. Kobieta. Życie religijne     423
  
  ROZDZIAŁ 6. Analiza jakościowa poprzeczna – subkategorie     463
  
  6.1. Kobieta. Władza     463
  6.2. Kobieta. Ofiara przemocy     477
  6.3. Kobieta. Ciało, piękno, seksualność, choroba, śmierć     520
  6.4. Kobieta. Moda i strój     553
  6.5. Kobieta. Symbol, alegoria, karykatura, satyra…     565
  6.6. Kobieta. Pokazana – nieopowiedziana     573
  
  ROZDZIAŁ 7. Wnioski z badań ilościowo-jakościowych     588
  
  7.1. Interpretacja wyników badań uzyskanych drogą analizy podłużnej (kategorie główne)     590
  7.2. Interpretacja wyników badań uzyskanych drogą analizy poprzecznej (subkategorie)     599
  
  Zakończenie. Jakiej historii kobiet potrzebujemy w podręcznikach historii do gimnazjum?     605
  Bibliografia     607
  “Unworthy of history?”. On the Absence and Stereotypical Images of Women in Light of the Historical Narrative in Middle School Textbooks     619
RozwińZwiń