EBOOKI WYDAWCY
-28%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Tematyka rozprawy dotyczy metod badań autobusów miejskich wyposażonych w nowoczesne układy napędowe, zasilanych różnymi rodzajami paliw. Badana grupa pojazdów zaliczana jest do kategorii pojazdów ciężkich, jednak ze względu na warunki eksploatacji związane z charakterystykami realizowanych tras komunikacyjnych, a także ich właściwości konstrukcyjne, podjęto próbę weryfikacji słuszności stosowania obecnie obowiązujących i przyszłych przepisów homologacyjnych. W pracy zamieszczono krytyczną analizę obowiązujących przepisów dotyczących emisji związków toksycznych spalin dla pojazdów ciężkich. Analiza ta wykazała pewne braki i niedoskonałości w obecnych normatywach. Dotyczy to przede wszystkim testów badawczych, procedur badań w rzeczywistych warunkach eksploatacji oraz kontroli emisji podczas eksploatacji. Na tej podstawie stwierdzono, że konieczna jest weryfikacja tych przepisów i wprowadzenie zmian. Dodatkowym argumentem za podjęciem tych działań są nowe możliwości poznawcze, wynikające z badań emisji w rzeczywistych warunkach eksploatacji pojazdów.
Wykonane i opisane w pracy badania dotyczyły pomiarów emisji związków szkodliwych spalin z silników autobusów miejskich. Oprócz wyników emisji zanieczyszczeń, badania dostarczyły cennych informacji na temat rzeczywistych parametrów pracy silników i całych układów napędowych. W pracy przedstawiono analizę emisji głównych składników spalin w zależności od przyjętej procedury pomiarowej, a także analizę warunków pracy silników oraz określono najczęściej wykorzystywane zakresy obciążeń i prędkości obrotowych wału korbowego. Uzupełnieniem rozprawy jest odniesienie rzeczywistych warunków pracy silników do tych parametrów w testach homologacyjnych ESC oraz ETC. Na tej podstawie sformułowano wnioski odnośnie do reprezentatywności obecnie obowiązujących testów i zaproponowano metodę oceny zanieczyszczeń ba-danej grupy pojazdów w warunkach rzeczywistych. Ponadto przygotowano specjalny test jezdny, który odzwierciedla warunki występujące w aglomeracji poznańskiej. Wykonane analizy potwierdziły wnioski wynikające z wcześniej realizowanych prac o nieodpowiedniej budowie testów homologacyjnych w aspekcie warunków pracy współczesnych silników zastosowanych w autobusach miejskich.
Niniejsza rozprawa przedstawia zagadnienia związane z budową i eksploatacją komutatorowych maszyn prądu stałego. Kompleksowo rozpatrzono sprzężone zjawiska elektro-magneto-mechaniczne występujące podczas pracy tych maszyn. Szczególną uwagę zwrócono na zjawiska elektromechaniczne zachodzące w węźle zestyku ślizgowego, a dokładniej na problem powstawania samowzbudnych drgań szczotek. Problematykę oddziaływań elektromechanicznych na konstrukcję samej maszyny ograniczono do zjawisk zachodzących w bezkadłubowych maszynach małej i średniej mocy.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 136 |
Kategoria | Budowa i eksploatacja maszyn |
Wydawca | Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej |
ISBN-13 | 978-83-7775-307-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Streszczenie | 5 |
Wykaz ważniejszych oznaczeń | 6 |
1. Wprowadzenie | 8 |
2. Przepisy dotyczące emisji zanieczyszczeń z silników autobusów miejskich | 13 |
2.1. Homologacja autobusów miejskich | 13 |
2.2. Przepisy homologacyjne dotyczące emisji spalin | 15 |
2.3. Kontrola emisji w warunkach pozatestowych | 22 |
2.4. Określanie poziomów emisji zanieczyszczeń przy wykorzystaniu metod wyznaczania okien uśredniania | 25 |
2.5. Badania pojazdów w testach jezdnych | 28 |
3. Przegląd literatury w aspekcie badań emisji związków toksycznych spalin z silników autobusów miejskich | 31 |
4. Problem badawczy | 34 |
4.1. Istota problemu i cel pracy | 34 |
4.2. Sposób rozwiązania problemu oraz zakres pracy | 37 |
5. Analiza wskaźników ekologicznych autobusów miejskich w rzeczywistych warunkach eksploatacji | 40 |
5.1. Metodyka badań | 40 |
5.2. Badania emisji związków szkodliwych spalin w testach NTE i UE 582/2011 | 44 |
5.2.1. Autobusy z napędem hybrydowym | 44 |
5.2.2. Autobusy z napędem konwencjonalnym | 67 |
5.2.3. Autobusy zasilane sprężonym gazem ziemnym | 81 |
6. Opracowanie metody oceny emisji zanieczyszczeń w warunkach rzeczywistej eksploatacji | 89 |
6.1. Idea metody oceny emisji związków szkodliwych | 89 |
6.2. Zastosowanie proponowanej metody na przykładzie emisji tlenku węgla | 96 |
6.2.1. Badania w warunkach testów silnikowych | 96 |
6.2.2. Badania w rzeczywistych warunkach eksploatacji | 100 |
6.3. Wykorzystanie charakterystyki gęstości czasowej silnika do oceny emisji zanieczyszczeń gazów wylotowych | 104 |
7. Propozycja testów badawczych odwzorowujących rzeczywiste warunki eksploatacji autobusów miejskich w Poznaniu | 114 |
7.1. Charakterystyka linii i taboru autobusowego | 114 |
7.2. Analiza warunków charakteryzujących ruch autobusów miejskich w aspekcie oceny zgodności z ustandaryzowanymi cyklami jezdnymi | 116 |
7.3. Wyznaczenie i analiza rzeczywistych cykli jezdnych autobusów | 118 |
7.4. Wyznaczenie testów jezdnych dla autobusów | 122 |
7.4.1. Metodyka wyznaczania testów | 122 |
7.4.2. Test przeznaczony dla pojazdów hybrydowych | 124 |
7.4.3. Test przeznaczony dla pojazdów konwencjonalnych | 125 |
7.4.4. Warunki prowadzenia pomiarów emisji zanieczyszczeń i zużycia paliwa w testach jezdnych | 127 |
7.5. Weryfikacja wyznaczonych testów jezdnych | 129 |
8. Podsumowanie | 133 |
Literatura | 136 |
Summary | 145 |