Fenomenologia jako możliwość filozofii dramatu Józefa Tischnera

1 ocena

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

17,56  23,10

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 23,10 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 14,78 zł  


17,56

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Praca Fenomenologia jako możliwość filozofii dramatu Józefa Tischnera poświęcona jest problemowi odczytania fenomenologii Husserla w filozofii dramatu Józefa Tischnera. Tak sformułowany temat wyznacza strukturę pracy, której trzyczęściowa architektonika odpowiada rozwojowi twórczości filozoficznej Tischnera od fenomenologii do filozofii dramatu. W części pierwszej zaprezentowano problem rozumienia samej fenomenologii Husserla (fenomenologii klasycznej); w części drugiej – rozumienie fenomenologii przez Tischnera; w części trzeciej – przejście od fenomenologii do filozofii dramatu.


U podstaw rozważań zawartych w pracy leży wyraźnie sprecyzowany zamiar badawczy: dążenie z jednej strony do ukazania fenomenologii Husserla jako projektu, projektu fenomenologii transcendentalnej; z drugiej strony – do uwyraźnienia tych aspektów filozofii dramatu, które świadczą o jej fenomenologicznej proweniencji. W ten sposób sformułowany cel pracy umożliwia przeprowadzenie analiz mających na celu: po pierwsze, ukazanie filozoficznej twórczości Józefa Tischnera w nowym świetle; po drugie, scharakteryzowanie Tischnerowskiego rozumienia fenomenologii i prezentowanego przezeń ujęcia świadomości egotycznej; po trzecie, podjęcie kwestii wykładni samej fenomenologii, problemu jej granic i możliwości; po czwarte, rozważenie złożonego zagadnienia transcendentalizmu w filozofii Husserla. Badania nad rozwojem twórczości Tischnera pokazały, że w przejściu od filozofii transcendentalnej do filozofii dramatu nie ma żadnego przypadku. Najważniejszym osiągnięciem pracy jest sformułowanie oraz uzasadnienie tezy, że Tischnera filozofia dramatu stanowi konsekwencję namysłu nad fenomenologią Edmunda Husserla; co przy tym najistotniejsze, chodzi o fenomenologię transcendentalną, a więc tę część twórczości Husserla, która była niemal obca Romanowi Ingardenowi, nauczycielowi Tischnera. Ważność analiz oraz skorelowany z nimi nowatorski charakter opracowania wiążą się również z uzasadnieniem twierdzenia, że samą koncepcję dramatu można uznać za rezultat dociekań dotyczących „ja” oraz jego otwarcia na to, co transcendentne – zwieńczenie badań nad świadomością egotyczną, badań, których możliwość otwiera fenomenologia Husserla.


Recenzja książki ukazała się w czasopiśmie „Tygodnik Powszechny” nr 50 (3309), 9 grudnia 2012 r. (Artur Sporniak: Tischner filozof), recenzja dostępna pod adresem: www.tygodnik.onet.pl


Rok wydania2012
Liczba stron314
KategoriaFilozofia współczesna
WydawcaUniwersytet Śląski
ISBN-13978-83-8012-548-3
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Spis treści
  
  Wstęp /    7
  
  Część pierwsza
  Fenomenologia Husserla jako projekt
  
  R o z d z i a ł p i e r w s z y
  Fenomenologia jako myślenie problemowe /    29
  Fenomenologia a problem początku poznania /    29
  Redukcja fenomenologiczna a problem przemiany „ja” /    59
  Idea świata przeżywanego (Lebenswelt) /    76
  
  R o z d z i a ł d r u g i
  Horyzonty fenomenologii /    95
  Fenomenologia jako nieskończona praca myślenia /    95
  Tischner a perspektywy fenomenologii /    104
  
  Część druga
  Tischnerowskie rozumienie fenomenologii
  
  R o z d z i a ł t r z e c i
  Koncepcja „ja” transcendentalnego /    117
  Egologiczna a podmiotowa struktura świadomości /    117
  Indywidualność „ja” transcendentalnego /    149
  
  R o z d z i a ł c z w a r t y
  Sfera egotyczna jako sfera aksjologiczna. (Aksjologiczny wymiar egotyczności) /    155
  Konscjentywność sfery egotycznej /    155
  „Ja” somatyczne /    175
  „Ja” jako podmiot poznania /    185
  „Ja” osobowe /    192
  Pierwotne „ja” aksjologiczne /    199
  
  Część trzecia
  Od fenomenologii do filozofii dramatu
  
  R o z d z i a ł p i ą t y
  Możliwości fenomenologii a rozwój myśli Tischnera /    213
  „Aksjologiczny etos” fenomenologii w ujęciu Tischnera /    213
  Otwarcie na scenę a otwarcie na drugiego człowieka /    233
  
  R o z d z i a ł s z ó s t y
  Filozofia dramatu jako odsłonięcie ukrytych możliwości fenomenologii /    245
  Dramat jako zinterpretowany aksjologicznie paradoks subiektywności /    245
  Istota dramatyczna jako „ja” aksjologiczno-agatologiczne /    268
  
  Zakończenie /    283
  Bibliografia /    289
  Indeks osobowy /    299
  
  Summary /    303
  Zusammenfassung /    305
RozwińZwiń