INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Praca Fenomenologia jako możliwość filozofii dramatu Józefa Tischnera poświęcona jest problemowi odczytania fenomenologii Husserla w filozofii dramatu Józefa Tischnera. Tak sformułowany temat wyznacza strukturę pracy, której trzyczęściowa architektonika odpowiada rozwojowi twórczości filozoficznej Tischnera od fenomenologii do filozofii dramatu. W części pierwszej zaprezentowano problem rozumienia samej fenomenologii Husserla (fenomenologii klasycznej); w części drugiej – rozumienie fenomenologii przez Tischnera; w części trzeciej – przejście od fenomenologii do filozofii dramatu.
U podstaw rozważań zawartych w pracy leży wyraźnie sprecyzowany zamiar badawczy: dążenie z jednej strony do ukazania fenomenologii Husserla jako projektu, projektu fenomenologii transcendentalnej; z drugiej strony – do uwyraźnienia tych aspektów filozofii dramatu, które świadczą o jej fenomenologicznej proweniencji. W ten sposób sformułowany cel pracy umożliwia przeprowadzenie analiz mających na celu: po pierwsze, ukazanie filozoficznej twórczości Józefa Tischnera w nowym świetle; po drugie, scharakteryzowanie Tischnerowskiego rozumienia fenomenologii i prezentowanego przezeń ujęcia świadomości egotycznej; po trzecie, podjęcie kwestii wykładni samej fenomenologii, problemu jej granic i możliwości; po czwarte, rozważenie złożonego zagadnienia transcendentalizmu w filozofii Husserla. Badania nad rozwojem twórczości Tischnera pokazały, że w przejściu od filozofii transcendentalnej do filozofii dramatu nie ma żadnego przypadku. Najważniejszym osiągnięciem pracy jest sformułowanie oraz uzasadnienie tezy, że Tischnera filozofia dramatu stanowi konsekwencję namysłu nad fenomenologią Edmunda Husserla; co przy tym najistotniejsze, chodzi o fenomenologię transcendentalną, a więc tę część twórczości Husserla, która była niemal obca Romanowi Ingardenowi, nauczycielowi Tischnera. Ważność analiz oraz skorelowany z nimi nowatorski charakter opracowania wiążą się również z uzasadnieniem twierdzenia, że samą koncepcję dramatu można uznać za rezultat dociekań dotyczących „ja” oraz jego otwarcia na to, co transcendentne – zwieńczenie badań nad świadomością egotyczną, badań, których możliwość otwiera fenomenologia Husserla.
Recenzja książki ukazała się w czasopiśmie „Tygodnik Powszechny” nr 50 (3309), 9 grudnia 2012 r. (Artur Sporniak: Tischner filozof), recenzja dostępna pod adresem: www.tygodnik.onet.pl
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 314 |
Kategoria | Filozofia współczesna |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-8012-548-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
Wstęp / | 7 |
Część pierwsza | |
Fenomenologia Husserla jako projekt | |
R o z d z i a ł p i e r w s z y | |
Fenomenologia jako myślenie problemowe / | 29 |
Fenomenologia a problem początku poznania / | 29 |
Redukcja fenomenologiczna a problem przemiany „ja” / | 59 |
Idea świata przeżywanego (Lebenswelt) / | 76 |
R o z d z i a ł d r u g i | |
Horyzonty fenomenologii / | 95 |
Fenomenologia jako nieskończona praca myślenia / | 95 |
Tischner a perspektywy fenomenologii / | 104 |
Część druga | |
Tischnerowskie rozumienie fenomenologii | |
R o z d z i a ł t r z e c i | |
Koncepcja „ja” transcendentalnego / | 117 |
Egologiczna a podmiotowa struktura świadomości / | 117 |
Indywidualność „ja” transcendentalnego / | 149 |
R o z d z i a ł c z w a r t y | |
Sfera egotyczna jako sfera aksjologiczna. (Aksjologiczny wymiar egotyczności) / | 155 |
Konscjentywność sfery egotycznej / | 155 |
„Ja” somatyczne / | 175 |
„Ja” jako podmiot poznania / | 185 |
„Ja” osobowe / | 192 |
Pierwotne „ja” aksjologiczne / | 199 |
Część trzecia | |
Od fenomenologii do filozofii dramatu | |
R o z d z i a ł p i ą t y | |
Możliwości fenomenologii a rozwój myśli Tischnera / | 213 |
„Aksjologiczny etos” fenomenologii w ujęciu Tischnera / | 213 |
Otwarcie na scenę a otwarcie na drugiego człowieka / | 233 |
R o z d z i a ł s z ó s t y | |
Filozofia dramatu jako odsłonięcie ukrytych możliwości fenomenologii / | 245 |
Dramat jako zinterpretowany aksjologicznie paradoks subiektywności / | 245 |
Istota dramatyczna jako „ja” aksjologiczno-agatologiczne / | 268 |
Zakończenie / | 283 |
Bibliografia / | 289 |
Indeks osobowy / | 299 |
Summary / | 303 |
Zusammenfassung / | 305 |