POLECAMY
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
Jak wzmacniać sprawność mózgu w każdym wieku? Jak zachować jasność umysłu do później starości? Elkhonon Goldberg i Alvaro Fernandez wraz z Pascale Michelon – mistrzowie popularyzacji wiedzy o mózgu – zapraszają w fascynującą podróż po świecie ludzkiego poznania. Z przewodnika dowiemy się, jak zbudowany jest mózg, w jaki sposób działa, jak się zmienia pod wpływem uczenia się i zdobywania nowych doświadczeń. Autorzy wskazują, jakimi działaniami możemy wzmacniać swój mózg, a przy okazji obalają kilka mitów, na przykład ten o sensowności rozwiązywania setek krzyżówek.
Ta książka-przewodnik kierowana jest do wszystkich posiadaczy mózgu, którzy chcieliby się nauczyć, jak utrzymać ów narząd w zdrowiu i polepszyć jego działanie. Nie chcemy dawać „recepty” – zależy nam raczej na wzmocnieniu twojej zdolności wzięcia we własne ręce zagadnień związanych ze sprawnością mózgu i podjęcia celowych i świadomych wysiłków nastawionych na budowanie potencjału i opóźnianie pogorszenia jego stanu. Innymi słowy, chcemy pomóc ci maksymalizować „poznawczą i umysłową trajektorię sprawności”, począwszy od teraz, przez całe dalsze życie. Mamy nadzieję, że nasza publikacja okaże się wartościowym źródłem wiedzy.
Z tekstu
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 284 |
Kategoria | Psychologia poznawcza |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-18263-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Przedmowa do wydania drugiego | 11 |
Przedmowa do wydania pierwszego | 14 |
Wprowadzenie | 16 |
Zrozumienie możliwości | 17 |
Zapobieganie chorobie, optymalizacja zdrowia i funkcjonowania, a może jedno i drugie? | 19 |
Cel tego przewodnika | 20 |
1. Na początku jest mózg | 25 |
Co robi mózg? | 25 |
Co robią neurony? | 30 |
Budowa mózgu | 32 |
Jak zmienia się mózg w ciągu życia | 34 |
Nieskończona neuroplastyczność | 36 |
Poznanie i rozwój mózgu – dr Robert Sylwester | 42 |
Czym jest uczenie się? – dr James Zull | 47 |
Czym jest uwaga i jak ją ćwiczyć? – dr Michael Posner | 50 |
2. Bądź trenerem, nie pacjentem | 57 |
Przyszłość już (niemal) tu jest | 57 |
Nie rezygnuj z własnego mózgu i samodzielnego myślenia | 59 |
Wartość procesu naukowego | 64 |
Po co i jak zmieniać mózg? Medytacja jako dobry przykład – dr Robert Bilder | 70 |
Zrozumieć zdrowie mózgu, żeby baczniej mu się przyglądać – dr Alvaro Pascual-Leone | 74 |
Dlaczego zagadnienia zdrowia mózgu należy zacząć traktować na równi z zagadnieniami zdrowia serca? – dr William Reichman | 77 |
Jak neuroplastyczność odmieni zdrowie mózgu i umysłu? – dr Michael Merzenich | 81 |
3. W zdrowym ciele zdrowy duch | 89 |
Jak ćwiczenia fizyczne wpływają na mózg? | 89 |
Dobra forma poprawia poznanie | 92 |
Dobra forma chroni | 94 |
Ile i jak ćwiczyć? | 95 |
Dlaczego potrzebujemy zarówno ćwiczeń fizycznych, jak i umysłowych? – dr Arthur Kramer | 98 |
Jak na siebie oddziałują ćwiczenia fizyczne i umysłowe? – dr Yaakov Stern | 102 |
4. Jesteś tym, co jesz i pijesz (do pewnego stopnia) | 107 |
Pokarm dla myślicieli | 107 |
Długo- i krótkofalowe skutki odżywiania | 109 |
Kwasy omega-3 i antyoksydanty | 110 |
Suplementy: dobre, złe czy nieskuteczne? | 112 |
Czy to, co pijemy, oddziałuje na mózg? | 114 |
Dwa istotne czynniki związane ze zdrowiem: cukrzyca i palenie | 115 |
Otyłość i poznanie | 116 |
Wielopłaszczyznowe podejście do zdrowia mózgu – dr Larry McCleary | 118 |
5. Nowość – wyzwanie – różnorodność: im więcej, tym lepiej | 123 |
Strukturalne korzyści wyzwań dla umysłu | 123 |
Zainwestuj we własną mózgową lub poznawczą rezerwę | 126 |
Dożywotnie skutki ćwiczeń umysłowych | 128 |
Wykształcenie i praca zawodowa spełniają funkcję ochronną | 130 |
Zajęcia w czasie wolnym budują rezerwę mózgową | 131 |
Związki między budowaniem rezerwy poznawczej a odraczaniem objawów choroby Alzheimera – dr Yaakov Stern | 136 |
Zdrowe starzenie się i poprawa poznawcza – dr Elizabeth Zelinski | 140 |
6. Utrzymuj kontakty społeczne | 145 |
Korzyści z aktywności społecznej | 145 |
Dlaczego aktywność społeczna wzmacnia funkcje mózgu? | 147 |
Co jest ważne w sieci społecznej? | 148 |
Wzbogacanie życia społecznego | 149 |
Co z mediami społecznościowymi? | 152 |
Niektóre, ale nie wszystkie, kontakty społeczne mogą korzystnie wpływać na poznanie – dr Oscar Ybarra | 154 |
7. Zarządzaj stresem, buduj odporność | 159 |
Stres dobry i stres zły | 159 |
Mózgowa reakcja na stres | 160 |
Stres i depresja | 163 |
Styl życia a stres | 164 |
Medytacja: technika budowania odporności i potencjału radzenia sobie ze stresem | 167 |
Wartość medytacji – dr Andrew Newberg | 171 |
Pielęgnowanie wdzięczności sposobem na szczęście i zdrowie – dr Robert Emmons | 175 |
Osiąganie najlepszych wyników w pracy pod dużą presją – dr Brett Steenbarger | 178 |
8. Ogólnorozwojowy trening mózgu | 185 |
Czym jest trening mózgu? | 185 |
Trening ogólnorozwojowy | 189 |
Medytacja jako trening reakcji emocjonalnych i skupienia uwagi | 190 |
Zmiana procesów myślowych dzięki terapii poznawczo-behawioralnej | 193 |
Trening poznawczy optymalizujący wybrane funkcje mózgu | 194 |
Biologiczne sprzężenie zwrotne – monitorowanie i wzmacnianie reakcji fizjologicznych | 199 |
Najlepsze programy treningu mózgu wyłonione podczas badań i analiz SharpBrains | 200 |
Lista kontrolna SharpBrains pomocna w ocenie programów usprawniających mózg | 210 |
Powiązania między treningiem mózgu a utratą masy ciała – dr Judith Beck | 212 |
Czy inteligencję można trenować? – dr Martin Buschkuehl | 217 |
Wpływ treningu poznawczego na prowadzenie samochodu – dr Jerri Edwards | 220 |
Poszerzanie pamięci operacyjnej u dzieci z ADD/ADHD – dr Torkel Klingberg | 225 |
9. Jak zostać trenerem własnego mózgu | 229 |
Jak określać priorytety | 230 |
Jak samemu się monitorować: przekonania, wiedza, zachowanie i poziom wykonania | 239 |
Jak planować | 241 |
Posłowie | 243 |
Załącznik: 55 najważniejszych faktów na temat sprawności mózgu | 247 |
Słowniczek | 254 |
Bibliografia | 260 |
Podziękowania | 277 |
O SharpBrains | 281 |
O Autorach | 282 |