POLECAMY
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Punktem wyjścia w prezentowanej monografii są określone problemy zdrowotne, analizowane z perspektywy edukacyjnej. Omawiane treści mają swój wymiar profilaktyczny, ale wpisują się także w obszar charakterystyczny dla promocji zdrowia z uwagi na fakt, że jest ona globalną strategią działań na rzecz zdrowia, której niezbędny i kluczowy element stanowi edukacja zdrowotna. Dzięki niej ludzie zyskują odpowiednie kompetencje, pozwalające im na dokonywanie zmian w swoim środowisku i stylu życia. W modelu promocji zdrowia ukierunkowanym na upodmiotowienie jednostek w niej uczestniczących istnieją dwie podstawowe funkcje edukacji zdrowotnej. Jedną z nich jest tworzenie warunków umożliwiających ludziom zdobywanie wiedzy na temat zdrowia i choroby. Posiadając tę wiedzę mogą oni wzmacniać swoje zdolności do działania na rzecz zdrowia własnego i innych, jednocześnie stając się podmiotami tych działań. Upodmiotowienie jednostek jest zatem bezpośrednim efektem edukacji, a tylko jednostki upodmiotowione (zdolne do działania) mogą dokonać zmiany społecznej, do której dąży się w promocji zdrowia. Drugą ze wzmiankowanych funkcji jest oddziaływanie na decydentów i grupy zawodowe, tak by odpowiednio wpływały na politykę publiczną i kształtowanie konkretnych środowisk. Prezentowana publikacja spełnia obie z wymienionych funkcji. Z jednej strony daje możliwość poszerzenia wiedzy na temat wybranych problemów zdrowotnych i przeciwdziałania im, z drugiej – jest adresowana do konkretnych grup zawodowych (nauczyciele, pedagodzy, socjologowie, lekarze), w których zadaniach mieści się tworzenie środowisk wspierających zdrowie.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 174 |
Kategoria | Zdrowie publiczne |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-8012-241-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
Wstęp (Katarzyna Borzucka-Sitkiewicz, Katarzyna Kowalczewska-Grabowska) / | 7 |
Katarzyna Kowalczewska-Grabowska | |
Realizacja wybranych założeń Narodowego Programu Zdrowia w wymiarze lokalnym / | 13 |
Mateusz Gierczak | |
Dostosowanie programów profilaktycznych do aktualnych problemów zdrowotnych mieszkańców miasta Ruda Śląska / | 41 |
Katarzyna Borzucka-Sitkiewicz | |
Kształtowanie pozytywnego wizerunku ciała jako element profilaktyki zaburzeń zdrowia somatycznego i psychospołecznego / | 55 |
Karina Leksy | |
Otyłość jako wyznacznik psychospołecznego funkcjonowania dzieci i młodzieży w środowisku szkolnym / | 79 |
Dorota Gawlik | |
Nadwaga i otyłość dzieci w wieku szkolnym a promocja zdrowia / | 111 |
Propozycje scenariuszy zajęć profilaktycznych / | 137 |
Zakończenie (Katarzyna Borzucka-Sitkiewicz, Katarzyna Kowalczewska-Grabowska) / | 167 |
Summary / | 169 |
Résumé / | 170 |