POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Prezentowane w pracy badania stanowiły próbę holistycznego ujęcia autoedukacji studentów studiów pedagogicznych i niepedagogicznych. Przyjęto przy tym szerokie rozumienie autoedukacji jako autonomicznego procesu, w którym jednostka jest aktywnym podmiotem kierującym własnym rozwojem, zgodnie z uznawanymi przez siebie wartościami. W badaniach wykorzystano perspektywę triangulacyjną, która polegała na zastosowaniu odmiennych podejść metodologicznych na poszczególnych etapach przeprowadzonych badań. W etapie pierwszym – ilościowym – zmierzano do określenia stopnia aktywności autoedukacyjnej studentów z uwzględnieniem uwarunkowań związanych z płcią, kierunkiem, rodzajem, rokiem studiów i samooceną. W wyniku badań ilościowych wyłoniono dwie grupy problemowe: studentów o najwyższym i najniższym stopniu aktywności autoedukacyjnej. Kolejny – jakościowy etap badań, oparty na biografii podmiotowej – polegał na ukazaniu indywidualnych, osobistych doświadczeń i przeżyć osób badanych w zakresie autoedukacji, co umożliwiło odkrycie osobowych uwarunkowań tego procesu, sformułowanie określonych prawidłowości oraz uogólnień dotyczących podjętej problematyki.
Publikacja jest adresowana do wszystkich osób zainteresowanych samodzielną pracą nad własnym rozwojem, zawarte w niej treści mogą stanowić podstawę do autorefleksji i inspirować do podejmowania własnego wysiłku autoedukacyjnego, niezbędnego dla ukształtowania tożsamej i autonomicznej osobowości oraz rozwoju zdolności twórczych. Wskazania praktyczne, dotyczące przebiegu autoedukacji, jej dynamizacji, optymalnych warunków dla zaistnienia i efektywności tego procesu mogą mieć szczególne znaczenie dla osób studiujących oraz nauczycieli akademickich, którzy zechcą podjąć trud wspomagania studentów w ich aktywności autoedukacyjnej.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 378 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-8012-257-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
Wstęp / | 9 |
R o z d z i a ł I | |
Problematyka autoedukacji w świetle krytycznej analizy literatury przedmiotu i niektórych badań naukowych / | 17 |
1.1. Autoedukacja — przybliżenie pojęcia / | 17 |
1.1.1. Wąskie i szerokie ujęcie autoedukacji. Konfrontacja stanowisk socjologicznych, psychologicznych i pedagogicznych / | 17 |
1.1.2. Pojęcie i koncepcje samokształcenia kierowanego, czyli spór o samodzielność / | 32 |
1.1.3. Mentoring, tutoring i coaching jako swoisty przykład kierowanej pracy nad własnym rozwojem / | 35 |
1.2. Próba uściślenia pojęcia: autoedukacja / | 45 |
1.3. W poszukiwaniu teoretycznych podstaw autoedukacji / | 49 |
1.4. Podstawowe komponenty autoedukacji / | 62 |
1.5. Problematyka uwarunkowań autoedukacji — spojrzenie wieloaspektowe / | 77 |
1.5.1. Uwarunkowania osobowościowe autoedukacji / | 77 |
1.5.1.1. Współzależność podmiotowości jednostki i autoedukacji / | 81 |
1.5.1.2. Samowiedza i samoocena jednostki a autoedukacja / | 95 |
1.5.2. Uwarunkowania pedagogiczne i ich znaczenie dla autoedukacji / | 100 |
1.5.3. Uwarunkowania środowiskowe, społeczne i kulturowe autoedukacji / | 109 |
1.6. Właściwości psychospołeczne studentów. Zarys charakterystyki / | 119 |
1.7. Problematyka autoedukacji. Przegląd badań / | 124 |
R o z d z i a ł II | |
Metodologia badań własnych / | 143 |
2.1. Przedmiot i typ badań własnych / | 143 |
2.2. Cele i problemy badawcze / | 147 |
2.3. Zmienne i wskaźniki / | 150 |
2.4. Metody, techniki, narzędzia badawcze / | 154 |
2.5. Dobór i charakterystyka grupy badawczej / | 175 |
R o z d z i a ł III | |
Stan i uwarunkowania autoedukacji studentów. Prezentacja wyników badań własnych (etap ilościowy) / 181 | |
3.1. Aktywność autoedukacyjna studentów / | 181 |
3.1.1. Stopień aktywności autoedukacyjnej studentów w sferze poznawczej / | 183 |
3.1.2. Stopień aktywności autoedukacyjnej respondentów w sferze instrumentalnej / | 187 |
3.1.3. Stopień aktywności autoedukacyjnej osób badanych w sferze biologicznej / | 190 |
3.1.4. Stopień aktywności autoedukacyjnej uczestników badań w sferze społecznej / | 194 |
3.1.5. Stopień aktywności autoedukacyjnej studentów w sferze duchowej / | 197 |
3.1.6. Ogólny stopień aktywności autoedukacyjnej studentów / | 201 |
3.2. Sposoby realizacji celów autoedukacyjnych / | 206 |
3.3. Czynniki wspomagające i utrudniające aktywność autoedukacyjną w percepcji respondentów / | 215 |
3.4. Stopień aktywności autoedukacyjnej studentów a ich płeć / | 231 |
3.5. Uwarunkowania aktywności autoedukacyjnej respondentów związane z kierunkiem studiów / | 233 |
3.6. Uwarunkowania aktywności autoedukacyjnej studentów związane z rodzajem studiów / | 234 |
3.7. Aktywność autoedukacyjna osób badanych a rok studiów / | 236 |
3.8. Korelacja pomiędzy stopniem aktywności autoedukacyjnej studentów, a poziomem ich samooceny / | 241 |
3.8.1. Zależność pomiędzy stopniem aktywności autoedukacyjnej respondentów, a ich samooceną w sferze intelektu / | 242 |
3.8.2. Zależność pomiędzy stopniem aktywności autoedukacyjnej osób badanych, a poziomem ich samooceny w zakresie pozostałych cech (wygląd zewnętrzny, funkcjonowanie społeczne itd.) / | 245 |
3.8.3. Zależność pomiędzy stopniem aktywności autoedukacyjnej studentów, a ich samooceną globalną / | 248 |
3.9. Podsumowanie pierwszego — ilościowego — etapu badań / | 251 |
R o z d z i a ł IV | |
Autoedukacja w narracjach autobiograficznych badanych studentów / | 255 |
4.1. Pierwsze próby pracy nad własnym rozwojem i ich znaczenie dla procesu autoedukacji w świetle narracji uczestników badań / | 258 |
4.2. Aktualne działania podejmowane przez studentów w ramach autoedukacji / | 272 |
4.3. Uwarunkowania autoedukacji w narracjach studentów o różnym stopniu aktywności autoedukacyjnej / | 290 |
4.4. Aktywność autoedukacyjna uczestników badań w aspekcie atrybutów osobowych człowieka. Pytanie o cel i sens podejmowania pracy nad własnym rozwojem / | 314 |
4.5. Aktywność autoedukacyjna studentów w aspekcie oceny własnej skuteczności działań i szans powodzenia pracy nad swym rozwojem / | 323 |
4.6. Plany autoedukacyjne w narracjach badanych studentów — perspektywa przyszłości / | 331 |
4.7. Podsumowanie drugiego — jakościowego — etapu badań / | 334 |
Zakończenie / | 341 |
Bibliografia / | 347 |
Aneksy / | 361 |
Aneks 1. Skala Aktywności Autoedukacyjnej (SAA) / | 361 |
Aneks 2. Normy stenowe dla poszczególnych podskal oraz dla całej SAA / | 364 |
Aneks 3. Wzór kwestionariusza ankiety / | 366 |
Aneks 4. Przykładowe narracje autobiograficzne osób badanych, zakwalifikowanych do różnych grup problemowych (wysoki i niski stopień aktywności autoedukacyjnej) / | 367 |
Wykaz tabel / | 374 |
Wykaz wykresów / | 375 |