Ikonofilia

-28%

Ikonofilia

Francuska semiologia pikturalna i obrazy

1 ocena

Format:

epub, mobi, pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

13,68  19,00

Format: epub, mobi, pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 19,00 zł (-28%)

Najniższa cena z 30 dni: 14,25 zł (-4%)  


13,68

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Andrzej Leśniak – adiunkt w Katedrze Kultury Współczesnej UJ. Magister filozofii (UJ, 2003), doktor historii sztuki (UW, 2008). Redaktor (wraz z Magdaleną Ziółkowską) trzytomowej publikacji "Tytuł roboczy: archiwum" (2008-2009). Autor dwóch książek: "Obraz płynny. Georges Didi-Huberman i dyskurs historii sztuki" (2010) oraz "Topografie doświadczenia: Maurice Blanchot i Jacques Derrida" (2003). Zajmuje się historią myśli o obrazie.


Teoretyczna słabość historii sztuki i poznawcza nieefektywność studiów nad kulturą wizualną sprawiają, że obrazy pozostają dla nas wyzwaniem. Ikonofilia jest alternatywną perspektywą, w ramach której są one – w końcu – traktowane poważnie. Historia ikonofilii we francuskiej humanistyce (przede wszystkim w semiologii pikturalnej), służy tu do nakreślenia postulowanej przyszłości myśli o obrazie.


"Nie chodzi tu o tradycyjną prezentację dziejów pojęcia obrazu, ale o namysł nad różnymi strategiami rozumienia obrazu w humanistyce, których efektem jest teoria. A więc praca dotyczy problematyki obrazu jako fenomenu, który tworzy historię i teorię." (z recenzji prof. Marty Leśniakowskiej)


Rok wydania2013
Liczba stron224
KategoriaHistoria sztuki
WydawcaInstytut Badań Literackich PAN
ISBN-13978-83-64703-17-1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Podziękowania     7
   Wstęp. Francuski wyjątek    9
   Czy (w końcu) staliśmy się ikonofilami?    25
   Zwrot obrazowy     33
   Dlaczego studia nad kulturą wizualną nie są dobrą odpowiedzią na nasze problemy?    40
   Obrazy, przedmioty, kultura wizualna    49
   Ikonofilia. Jak wrócić do obrazów?     53
   Pojedyncze obrazy nowoczesności     70
   O obrazach? Tak, ale razem z naszymi umarłymi. Semiologia pikturalna     85
   Archeologia obrazu. Uzasadnienie powrotu     87
   Kwestia terminologiczna. Pojęcie obrazu     91
   Projekt uniwersalnej nauki o sztuce. Uniwersalność dzięki partykularności     93
   Różnica między obrazem i językiem     98
   Malowidło jako syntagma     103
   Lektura obrazu. Semiologia pikturalna jako nauka o sensie     115
   Malowidło jako imię własne     123
   Pytanie o prawomocność i komplikacja modelu nauki     126
   Za semiologią czy przeciw niej? System, obraz i obiekt w tekstach Huberta Damischa     131
   Strukturalizm po strukturalizmie     149
   W jaki sposób zbliżyć się do obrazu? Teoria i obiekt     152
   Struktura i warunki możliwości reprezentacji     162
   Reprezentacja i referencja    175
   Reprezentacja i jej materialne warunki możliwości     180
   Nauka o jednostkowości     189
   Rama     194
   Portret, autoportret i tło    197
   Zakończenie     209
   Bibliografia     215
   Indeks nazwisk     221
RozwińZwiń