POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Kolejny tom wydawnictwa ciągłego adresowany jest do polonistów, studentów polonistyki, dydaktyków języka ojczystego i literatury oraz do pedagogów. Zamieszczone w nim artykuły uwzględniają problemy kształcenia polonistycznego we współczesnej szkole, takie jak m.in.: przygotowanie studentów do interpretacji tekstów poetyckich, wyzwalanie przez nauczycieli twórczej postawy uczniów, możliwości dialogu z tradycją literacką na lekcjach, "czytanie" obrazu, analiza tekstów reklam jako tekstów kultury, przydatność publikacji wspomnieniowej o zasięgu regionalnym do badań językowo-kulturowych i działań edukacyjnych. Kilka artykułów dotyczy dyskursu szkolnego i związanej z nim aktualnej problematyki: wulgaryzacji języka, komunikatywności podręczników do plastyki i muzyki, przenikania się słowa i obrazu w publikacjach adresowanych do uczniów, sposobów opracowania wybranych zagadnień gramatycznych w podręcznikach dawnych i najnowszych. Ponadto w tomie zamieszczono recenzje kilku – przydatnych w teoretycznym i praktycznym przygotowaniu polonistów – publikacji. Tom wzbogaci warsztat dydaktyczny nauczycieli i studentów oraz skłoni ich do refleksji nad rolą języka polskiego w rozwijaniu osobowości uczniów.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 226 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
SPIS RZECZY | |
I. Edukacja literacka i kulturowa | |
Ewa JASKÓŁOWA: Jak uniwersytet przygotowuje przyszłych nauczycieli polonistów do nauczania interpretacji? / | 7 |
Elżbieta DUTKA: Pytania o duszę. Dialog z tradycją literacką na lekcjach języka polskiego w liceum jako przybliżanie współczesności / | 17 |
Izabela ŁUC: Przygotowanie uczniów do odbioru tekstów reklam komercjalizujących obraz sztuki / | 35 |
Danuta BULA: O potrzebie postawy twórczej nauczyciela / | 53 |
Małgorzata WÓJCIK-DUDEK: Od Zuhanden do Vorhanden, czyli od Diega Velázqueza do Mirosława Bałki / | 67 |
Daniela DYLUS: Śląski Pasek? Uwagi o książce Z pamiętnika Westfaloka i jej przydatności w edukacji / | 77 |
II. Edukacja językowa | |
Emilia CZARNOTA: Nauczyciel polonista wobec wulgaryzacji języka uczniów / | 89 |
Diana JAGODZIŃSKA: O trudnościach w opisywaniu tekstów wspomnieniowych (refleksje filologiczne) / | 101 |
Małgorzata BORTLICZEK: Obraz i słowo — o stylu popularnonaukowym w publikacjach dla dzieci / | 111 |
Urszula KOPEĆ, Karolina MAZUR: O tytułach opowiadań uczniowskich / | 133 |
Aleksandra ZOK-SMOŁA: Uwagi o spójnikach w podręcznikach szkolnych — dawniej i dziś / | 141 |
Anna ŁOBOS: Udział części mowy w wybranych podręcznikach do nauczania muzyki i plastyki w klasach IV—VI szkoły podstawowej / | 155 |
Recenzje | |
Katarzyna Maria PŁAWECKA: Przygotowanie polonistyczne uczniów wiejskich gimnazjów w perspektywie dalszego kształcenia (na przykładzie gminy Laskowa) (Maria SIENKO) / | 167 |
Odmiany polszczyzny w szkole. Red. Helena Synowiec przy współudziale Marty Kubarek (Małgorzata KITA) / | 175 |
Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej. Red. Ewa Malinowska, Jolanta Nocoń, Urszula Żydek-Bednarczuk (Maria WACŁAWEK) / | 185 |
Uczeń w roli mówcy. Inspiracje i wskazówki metodyczne. Red. Agnieszka Kania, Łucja Staniczek (Ewa JASKÓŁOWA) / | 191 |
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. T. 1. Red. Anna Guzy, Danuta Krzyżyk. T. 2. Red. Anna Guzy, Bernadeta Niesporek-Szamburska (Diana JAGODZIŃSKA) / | 197 |
Iwona Gralewicz-Wolny, Beata Mytych-Forajter: Uwolnić Pippi! Twórczość dla dzieci wobec przemian kultury (Małgorzata WÓJCIK-DUDEK) / | 201 |
Karolina Kusek: Pomiędzy tęczą a błotnym kamieniem i Gdy oniemieli wieszcze… Wiersze wybrane i nowe. Red. Dariusz T. Lebioda (Bernadeta NIESPOREK-SZAMBURSKA) / | 207 |
Krystyna Zabawa: Rozpoczęta opowieść. Polska literatura dziecięca po 1989 roku wobec kultury współczesnej (Ewa OGŁOZA) / | 213 |
Indeks osobowy / | 215 |