POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
W monograficznym tomie zbiorowym zamieszczono kilkanaście artykułów, w których autorzy językoznawcy i dydaktycy języka podejmują problemy zróżnicowania odmian współczesnej polszczyzny w kontekście edukacji polonistycznej. Uwzględniają odmiany językowe, którymi uczniowie posługują się w szkolnych i pozaszkolnych sytuacjach komunikacyjnych, analizują umiejętności dzieci i młodzieży w zakresie używania polszczyzny ogólnej (standardowej). W kręgu zainteresowań autorów znalazły się odmiany: środowiskowa (socjolekt młodzieżowy), dialektalna i medialna oraz ich wpływ na język wypowiedzi uczniowskich. Większość artykułów ma charakter badawczy – autorzy odwołują się do wyników swoich analiz, dzielą się refleksją teoretyczną i formułują konkluzje ważne dla praktyki dydaktycznej, dotyczące doceniania w szkole wiedzy o odmianach współczesnego języka polskiego oraz kształcenia umiejętności komunikacyjno-językowych uczniów. Publikacja jest adresowana do dialektologów, dydaktyków języka, pedagogów i nauczycieli polonistów.
Recenzja książki ukazała się w czasopiśmie „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego”. T. 23, s. 175–184 (Autorka recenzji: Małgorzata Kita).
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 242 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-8012-237-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
Słowo wstępne (Helena Synowiec) / | 7 |
Jadwiga Kowalikowa | |
Jak się mówi i pisze w szkole? Szkic do pejzażu dydaktycznego szkolnych odmian językowych / | 9 |
Regina Pawłowska | |
Moda czy skuteczność w prakseologii nauczania języka polskiego w szkole / | 24 |
Jadwiga Wronicz | |
Gwara, dialekt, język regionalny / | 33 |
Leszek Bednarczuk | |
Głos w dyskusji nad mową mieszkańców Śląska / | 42 |
Helena Synowiec | |
Zróżnicowanie terytorialne polszczyzny a edukacja językowa / | 50 |
Barbara Boniecka | |
Czy rozmowy młodzieży są taktyczne? / | 66 |
Halina Wiśniewska | |
Życie wulgaryzmów w ciągu dwu wieków (1764–1994) / | 86 |
Urszula Żydek-Bednarczuk | |
Odmiana medialna w szkole / | 99 |
Łucja Dawid | |
Teksty literackie dla netgeneracji w kształceniu językowym / | 112 |
Małgorzata Pietrzak | |
Odmiany polszczyzny w praktyce bibliotecznej, w pracy z czytelnikiem i użytkownikiem / | 129 |
Krystyna Gąsiorek | |
Sprawność językowa i propozycje jej kształcenia w klasach I–III szkoły podstawowej / | 142 |
Danuta Krzyżyk | |
Frazeologizmy o rodowodzie mitologicznym piętą Achillesa gimnazjalistów? Wyniki badań / | 170 |
Aleksandra Zok-Smoła | |
Uwagi o stylu wypowiedzi pisemnych uczniów szkół podstawowych / | 189 |
Anna Łobos | |
Czytelność tekstu w wybranych podręcznikach do nauczania muzyki w szkole podstawowej / | 202 |
Marta Mytko | |
Motywy dojrzewania biologicznego w podręcznikach gimnazjalnych (uwagi o semantyce i kształcie językowym) / | 220 |