Odmiany polszczyzny w szkole

Teoria i praktyka

1 ocena

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

19,15  25,20

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 25,20 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 16,13 zł  


19,15

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

W monograficznym tomie zbiorowym zamieszczono kilkanaście artykułów, w których autorzy językoznawcy i dydaktycy języka podejmują problemy zróżnicowania odmian współczesnej polszczyzny w kontekście edukacji polonistycznej. Uwzględniają odmiany językowe, którymi uczniowie posługują się w szkolnych i pozaszkolnych sytuacjach komunikacyjnych, analizują umiejętności dzieci i młodzieży w zakresie używania polszczyzny ogólnej (standardowej). W kręgu zainteresowań autorów znalazły się odmiany: środowiskowa (socjolekt młodzieżowy), dialektalna i medialna oraz ich wpływ na język wypowiedzi uczniowskich. Większość artykułów ma charakter badawczy – autorzy odwołują się do wyników swoich analiz, dzielą się refleksją teoretyczną i formułują konkluzje ważne dla praktyki dydaktycznej, dotyczące doceniania w szkole wiedzy o odmianach współczesnego języka polskiego oraz kształcenia umiejętności komunikacyjno-językowych uczniów. Publikacja jest adresowana do dialektologów, dydaktyków języka, pedagogów i nauczycieli polonistów.


Recenzja książki ukazała się w czasopiśmie „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego”. T. 23, s. 175–184 (Autorka recenzji: Małgorzata Kita).


Rok wydania2013
Liczba stron242
KategoriaEdukacja
WydawcaUniwersytet Śląski
ISBN-13978-83-8012-237-6
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Spis treści
  
  Słowo wstępne (Helena Synowiec) /    7
  
  Jadwiga Kowalikowa
  Jak się mówi i pisze w szkole? Szkic do pejzażu dydaktycznego szkolnych odmian językowych /    9
  
  Regina Pawłowska
  Moda czy skuteczność w prakseologii nauczania języka polskiego w szkole /    24
  
  Jadwiga Wronicz
  Gwara, dialekt, język regionalny /    33
  
  Leszek Bednarczuk
  Głos w dyskusji nad mową mieszkańców Śląska /    42
  
  Helena Synowiec
  Zróżnicowanie terytorialne polszczyzny a edukacja językowa /    50
  
  Barbara Boniecka
  Czy rozmowy młodzieży są taktyczne? /    66
  
  Halina Wiśniewska
  Życie wulgaryzmów w ciągu dwu wieków (1764–1994) /    86
  
  Urszula Żydek-Bednarczuk
  Odmiana medialna w szkole /    99
  
  Łucja Dawid
  Teksty literackie dla netgeneracji w kształceniu językowym /    112
  
  Małgorzata Pietrzak
  Odmiany polszczyzny w praktyce bibliotecznej, w pracy z czytelnikiem i użytkownikiem /    129
  
  Krystyna Gąsiorek
  Sprawność językowa i propozycje jej kształcenia w klasach I–III szkoły podstawowej /    142
  
  Danuta Krzyżyk
  Frazeologizmy o rodowodzie mitologicznym piętą Achillesa gimnazjalistów? Wyniki badań /    170
  
  Aleksandra Zok-Smoła
  Uwagi o stylu wypowiedzi pisemnych uczniów szkół podstawowych /    189
  
  Anna Łobos
  Czytelność tekstu w wybranych podręcznikach do nauczania muzyki w szkole podstawowej /    202
  
  Marta Mytko
  Motywy dojrzewania biologicznego w podręcznikach gimnazjalnych (uwagi o semantyce i kształcie językowym) /    220
RozwińZwiń