„Chowanna” 2014. T. 1 (42): Jakość życia młodego pokolenia w perspektywie psychopedagogicznej i społecznej

1 ocena

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

30,32  39,90

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 39,90 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 25,54 zł  


30,32

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Red. naczelny Ewa Syrek, red. części monograficznej Ewa Wysocka


Prezentowany Czytelnikowi tom jest w jego części monograficznej próbą przedstawienia sposobu doświadczania życia i oceny jego jakości w sposób wielowymiarowy (holistyczny), interdyscyplinarny (ujęcie psychopedagogiczne i społeczne), a także uwzględniający wyznaczniki opisujące (wymiary i poziom) oraz czynniki determinujące (kulturowe, psychologiczne, społeczne) kształt świata i życia dostępnego młodemu pokoleniu. Młode pokolenie, współcześnie epatowane ideologią sukcesu, wzmacnianą ideologią egalitaryzmu i uprawomocnianą ideą indywidualizmu, a przy tym traktowane jako kategoria kulturowo i społecznie najbardziej znacząca (terror młodości, nadzieja świata) ma prawo żywić przekonanie, że żyje w świecie wielkich możliwości, które nie są niczym ograniczane. Dowodzą tego stwierdzane przez socjologów cechy funkcjonowania tego pokolenia, a głównie: wzrost aspiracji edukacyjnych i statusowych, wzrost oczekiwań związanych z jakością życia (poziom życia), pragmatyzm i „pierwotny” optymizm, aktywne postawy zawodowe i życiowe. Część monograficzną niniejszego tomu „Chowanny” stanowią opracowania zróżnicowane, w różny sposób funkcjonalnie powiązane z jakością życia: opracowania teoretyczne, analizy empiryczne, doniesienia z badań i próby konstruowania warsztatu pomiaru jakości życia młodego pokolenia, przygotowane przez osoby z różnych ośrodków naukowych i o różnym doświadczeniu badawczym (głównie młode, ze względu na przedmiot zainteresowań, jakim jest młode pokolenie).


Na część tekstów rozproszonych tomu składają się artykuły, których autorzy rozważają między innymi postawy wobec osób jąkających się, uwarunkowania rozwoju ludzkiej potencjalności, ekshibicjonizm społeczny w przestrzeni wirtualnej, jakość życia osób z niepełnosprawnością intelektualną.


Rok wydania2014
Liczba stron378
KategoriaPedagogika ogólna
WydawcaUniwersytet Śląski
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  SPIS TREŚCI
  
  Od Redakcji    7
  
  Część monograficzna. Jakość życia młodego pokolenia w perspektywie psychopedagogicznej i społecznej (pod redakcją Ewy Wysockiej)
  
  Wstęp. Młodzież jako pokolenie „wielkich nadziei” i „wielkich rozczarowań” (Ewa Wysocka)    13
  
  Ewa Wysocka: Jakość życia jako kategoria pedagogiczna – doświadczanie życia przez młode pokolenie w perspektywie teoretycznej    21
  
  Danuta Borecka-Biernat: Strategie radzenia sobie gimnazjalistów w sytuacji konfliktu społecznego w kontekście modelującego wpływu rodziców    45
  
  Katarzyna Krasoń: Kto mi związał ręce, czyli sztuka teatru jako wehikuł poznania    71
  
  Ludwika Konieczna-Nowak: Preferencje muzyczne a właściwości psychiczne młodzieży w świetle wybranych badań empirycznych    87
  
  Barbara Ostafińska-Molik: Subiektywna satysfakcja z życia we wspólnocie oraz poczucie bezpieczeństwa w perspektywie różnic adaptacyjnych współczesnej młodzieży    99
  
  Agata Junger: Obraz świata i własnego życia młodego pokolenia – reprezentantów subkultury hip-hopowej i młodzieży niezrzeszonej w subkulturach. Analiza porównawcza    119
  
  Joanna Góźdź, Edyta Charzyńska: Socjodemograficzne i psychospołeczne korelaty korzystania z telefonu komórkowego i jego problematycznego używania    141
  
  Edyta Charzyńska, Joanna Góźdź: W sieci uzależnienia. Polska adaptacja Skali Uzależnienia od Facebooka (the Bergen Facebook Addiction Scale) C.S. Andreassen, T. Torsheima, G.S. Brunborga i S. Pallesena    163
  
  Edyta Widawska: Udział w działaniach animacyjnych jako element budowania poczucia sprawstwa wśród młodzieży    187
  
  Blanka Poćwiardowska: Współpraca rodziców i nauczycieli w kontekście jakości życia dzieci i młodzieży    205
  
  Małgorzata Rębiałkowska-Stankiewicz: Poprawa jakości życia dzieci i młodzieży w stanie śpiączki – oddziaływania psychopedagogiczne    221
  
  Ewa Wysocka: Jakość życia jako kategoria pedagogiczna, psychologiczna i socjologiczna – doświadczanie życia przez młode pokolenie w perspektywie empirycznej    235
  
  Studia i rozprawy
  
  Marta Węsierska, Kenneth O. St. Louis: Comparison of attitudes towards stuttering among Polish and English university students    263
  
  Urszula Dernowska: Inni jako czynnik rozwoju ludzkich potencjalności – interakcje nauczycieli a rozwój wiedzy i profesjonalnych umiejętności    285
  
  Karina Leksy: Ekshibicjonizm społeczny w przestrzeni wirtualnej – rozważania społeczno-pedagogiczne    305
  
  Agnieszka Lewicka-Zelent, Ewa Trojanowska: Poczucie osamotnienia a jakość życia młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim    319
  
  Recenzje, komunikaty, polemiki
  
  Prof. zw. dr hab. Kazimierz Zbigniew Kwieciński. Uroczystość nadania tytułu doctora honoris causa Uniwersytetu Śląskiego (20 maja 2014 roku)    339
  
  Prof. zw. dr hab. Bogusław Śliwerski. Uroczystość nadania tytułu doctora honoris causa Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie (23 maja 2014 roku)    343
  
  Przełom przełomów. Dwoistość jako centralna kategoria paradygmatyczna pedagogiki zorientowanej kulturowo w świetle studiów historyczno-teoretyczno-krytycznych Lecha Witkowskiego (Lech Witkowski: Przełom dwoistości w pedagogice polskiej – historia, teoria, krytyka. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2013, 763 s., ISBN 978-83-7850-073-5) (Dariusz Kubinowski)    347
  
  Dariusz Sarzała: Patologiczne zachowania więźniów w kontekście izolacji i resocjalizacji penitencjarnej. Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, 2013, 448 s., ISBN 978-83-7545-435-2 ( Stanisław Kawula )    355
  
  Rodzicielstwo w kontekście współczesnych przemian społecznych. Red. Józefa Brągiel i Beata Górnicka. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2012, 451 s., ISBN 978-83-7395-505-9 (Agata Rzymełka-Frąckiewicz)    363
  
  Humanistyka wyprowadzona z równowagi – sprawozdanie krytyczne z dyskusji poświęconej książce Michała Pawła Markowskiego Polityka wrażliwości. Wprowadzenie do humanistyki (Międzynarodowy Festiwal Literatury
  im. Josepha Conrada w Krakowie, 23 października 2013 roku) (Łukasz Michalski)    369
RozwińZwiń