Neuropsychologia kliniczna

Od teorii do praktyki

1 ocena

Format:

epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

90,30  129,00

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 129,00 zł (-30%)

Najniższa cena z 30 dni: 90,30 zł  


90,30

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Atutem pracy jest połączenie w jedną spójną całość najnowszych światowych trendów w myśleniu o mózgu (przede wszystkim teorii mikrogenetycznej) wraz ze specyficznymi wskazówkami, jak prowadzić diagnozę i terapię neuropsychologiczną chorego po urazie mózgu.


Autorzy porządkują tu najnowsze osiągnięcia teoretyczne i kliniczne neuropsychologii. Przyjęty przez nich nowy paradygmat pracy mózgu oparty na teorii mikrogenetycznej umożliwił ukazanie struktur i procesów psychicznych w sposób dynamiczny. Oznacza to nowe pojmowanie neuropsychologii klinicznej jako nauki.


Główna część podręcznika poświęcona jest analizie zaburzeń świadomości, procesów poznawczych, emocjonalnych i zachowania, ze szczególnym uwzględnieniem dynamiki i przenikania objawów. Dzięki temu wprowadza nas ona, w profesjonalny a zarazem przystępny sposób, w złożone problemy, z jakimi borykają się osoby z uszkodzeniem mózgu. Każdy rozdział wzbogacono analizą przypadków z praktyki autorów lub nową interpretacją przypadków klasycznych. Książka przeznaczona jest dla studentów psychologii i innych, pokrewnych kierunków, a także specjalistów, którzy zajmują się badaniami naukowymi i opieką chorych z uszkodzeniami mózgu.


Rok wydania2014
Liczba stron568
KategoriaNowe Tendencje w Psychologii
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-19148-1
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  O AUTORACH V
  
  PRZEDMOWA XI
  
  WSTĘP XVI
  
  Nowy paradygmat badawczy w neuropsychologii XVIII
  Co zaprezentowano w podręczniku? XIX
  Ilustracje w podręczniku XXV
  Dla kogo jest ten podręcznik? XXV
  Podziękowania XXV
  
  1. NARODZINY NEUROPSYCHOLOGII PROCESU 1
  
  1.1. Informacje ogólne 2
  1.2. Status neuropsychologii klinicznej 4
  1.3. Pierwsze próby zdefiniowania neuropsychologii – początki neuropsychologii procesu 4
  1.4. Neuropsychologia procesu na świecie 9
  1.5. Rosyjska szkoła neuropsychologii procesu 10
  1.6. Polska szkoła neuropsychologii procesu 15
  1.7. Podsumowanie 17
  
  2. JAK DZIAŁA MÓZG: OD STRUKTURY DO UMYSŁU 19
  
  2.1. Informacje ogólne 20
  2.2. Anatomia funkcjonalna mózgu 21
  2.3. Struktury układu nerwowego 31
  2.4. Modele mózgu 52
  2.5. Podstawowe funkcjonalne systemy mózgu 59
  2.6. Neuromodulatory procesów poznawczych, emocjonalnych i zachowania 62
  2.7. Podsumowanie 62
  
  3. ZMIENIAJĄCY SIĘ MÓZG: BIOLOGIA CZY ŚRODOWISKO? 64
  
  3.1. Informacje ogólne 65
  3.2. Przegląd teorii dotyczących istoty zjawiska plastyczności 67
  3.3. Plastyczność mózgu w rozwoju osobniczym JA w ciągu życia 75
  3.4. Badania nad możliwościami wykorzystania plastyczności mózgu w rehabilitacji pacjentów z uszkodzeniami mózgu 86
  3.5. Podsumowanie 95
  
  4. NEUROOBRAZOWANIE MÓZGOWIA 97
  
  4.1. Informacje ogólne 98
  4.2. Techniki strukturalnego i funkcjonalnego obrazowania mózgu 99
  4.3. Technika fMRI w badaniach naukowych 102
  4.4. Kliniczne wykorzystanie potencjałów związanych ze zdarzeniem (ERPs) 120
  4.5. Podsumowanie 128
  
  5. OBJAW W UJĘCIU NEUROPSYCHOLOGII PROCESU 129
  
  5.1. Informacje ogólne 130
  5.2. Co to jest objaw? 130
  5.3. Formowanie się objawu u osób z dysfunkcjami mózgu 141
  5.4. Teoria objawu a proces diagnozy pacjenta 142
  5.5. Wpływ uszkodzenia lub choroby na mózg 151
  5.6. Podsumowanie 152
  
  6. CZAS W UJĘCIU NEUROPSYCHOLOGII PROCESU 154
  
  6.1. Informacje ogólne 155
  6.2. Rozumienie czasu w neuropsychologii procesu 155
  6.3. Złudzenia wzrokowe związane z czasem 161
  6.4. Okno czasu: czyli dlaczego żyjemy w przeszłości 162
  6.5. Niecodzienne wrażenia upływu czasu 163
  6.6. Neuropsychologiczna względność czasu 166
  6.7. Czas a samoorganizujący się umysł 170
  6.8. Mikrogenetyczny model percepcji czasu przez mózg/umysł 177
  6.9. Podsumowanie 185
  
  7. ŚWIADOMOŚĆ W UJĘCIU NEUROPSYCHOLOGII PROCESU 188
  
  7.1. Informacje ogólne 189
  7.2. Mikrogenetyczne ujęcie procesu uświadamiania sobie rzeczywistości 195
  7.3. Autorski model ujęcia istoty świadomości i samoświadomości 198
  7.4. Spektrum zaburzeń świadomości 200
  7.5. Spektrum zaburzeń samoświadomości 211
  7.6. Podsumowanie 229
  
  8. UWAGA W UJĘCIU NEUROPSYCHOLOGII PROCESU 231
  
  8.1. Informacje ogólne 232
  8.2. Definicja uwagi 233
  8.3. Znaczenie świadomości bodźców w procesie uwagi 235
  8.4. Systemowy model procesów uwagi 236
  8.5. Procesy percepcji niejawnej a system uwagi percepcyjnej 240
  8.6. Neurofizjologia procesów uwagi 243
  8.7. Mikrogenetyczna teoria uwagi 253
  8.8. Podsumowanie 260
  
  9. SYSTEM EMOCJONALNY: MODELOWANIE STOSUNKU DO SIEBIE I ŚWIATA 262
  
  9.1. Informacje ogólne 263
  9.2. Istota emocji z perspektywy neuropsychologii 264
  9.3. Neuroanatomia funkcjonalna emocji 266
  9.4. Klasyfikacja stanów i reakcji emocjonalnych 267
  9.5. Neuropsychologiczne podstawy emocji 277
  9.6. System nagrody 289
  9.7. Badania emocji technikami neuroobrazowania 289
  9.8. Wpływ uszkodzenia mózgowia na układ emocjonalny 290
  9.9. Zaburzenia emocjonalne a czynniki psychiczne i psychodynamiczne 291
  9.10. Mikrogenetyczny model emocji 298
  9.11. Podsumowanie 300
  
  10. SYSTEMY SENSORYCZNE A TWORZENIE OBRAZU SIEBIE I ŚWIATA 302
  
  10.1. Informacje ogólne 303
  10.2. Systemy sensoryczne 305
  10.3. Złudzenia świadomości bodźców 305
  10.4. Percepcja formy a szkoła psychologii postaci (Gestalt) 312
  10.5. Twórczy charakter percepcji 318
  10.6. Neurofizjologiczne modele działania systemów sensorycznych 323
  10.7. Topografia korowa w badaniach neurofizjologicznych 331
  10.8. System somatosensoryczny 340
  10.9. Model mechanizmów sensorycznych związanych z wykrywaniem zmian 341
  10.10. Mikrogenetyczny model percepcji 347
  10.11. Problematyka świadomości przetwarzania bodźców 349
  10.12. Podsumowanie 351
  
  11. SYSTEMY PAMIĘCI: KONCEPCJE W CIĄGŁYM POSZUKIWANIU 352
  
  11.1. Informacje ogólne 353
  11.2. Rozważania historyczne 353
  11.3. Istota pamięci 356
  11.4. Pamięć jako proces w neuropsychologii 361
  11.5. Genetyczne podstawy pamięci 366
  11.6. Neuronalne podstawy pamięci 366
  11.7. Modelowe ujęcia pamięci w neuropsychologii 368
  11.8. Neurofizjologiczne podstawy pamięci 375
  11.9. Systemy pamięci w ujęciu neurofizjologicznym 375
  11.10. Modelowe (funkcjonalne) ujęcia pamięci w neurofizjologii 380
  11.11. Podsumowanie 394
  
  12. SYSTEM WYKONAWCZY: OD MYŚLENIA DO DZIAŁANIA 396
  
  12.1. Informacje ogólne 397
  12.2. Historyczne ujęcie funkcji wykonawczych 398
  12.3. System wykonawczy 405
  12.4. Neurofizjologiczne aspekty funkcji wykonawczych 406
  12.5. Mikrogenetyczne ujęcie istoty funkcji wykonawczych 420
  12.6. Ocena zaburzeń funkcji wykonawczych w aspekcie prawnym 429
  12.7. Podsumowanie 435
  
  13. JĘZYK A KOMUNIKACJA INTRAPERSONALNA I INTERPERSONALNA 437
  
  13.1. Informacje ogólne 438
  13.2. Język – mowa – porozumiewanie się 438
  13.3. Mikrogenetyczny model komunikacji 443
  13.4. Składowe procesu komunikacji 445
  13.5. Język a myślenie 451
  13.6. Język a percepcja 454
  13.7. Język a pamięć 460
  13.8. Język jako proces 460
  13.9. Pragmatyka komunikacyjna 462
  13.10. Podsumowanie 470
  
  14. WZGLĘDNOŚĆ PRAW I PRAWD NAUKOWYCH 471
  
  14.1. Informacje ogólne 472
  14.2. Nowe i nienowe „odkrycia” naukowe 472
  14.3. Układ stanu spoczynku 472
  14.4. Spory dotyczące plastyczności mózgu 474
  14.5. Spory dotyczące natury mózgu 479
  14.6. Stereotypy w nauce 480
  14.7. Niepewność wiedzy 481
  14.8. Nowoczesne technologie w badaniach neuropsychologicznych 483
  14.9. Podsumowanie 494
  
  15. SŁOWNIK TERMINÓW 495
  
  16. LITERATURA 500
RozwińZwiń