Widowisko - teatr - dramat. Wyd. 2. popr. i uzup.

Podręcznik dla studentów kulturoznawstwa

1 ocena

Redakcja:

Ewa Wąchocka

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

19,15  25,20

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 25,20 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 16,13 zł  


19,15

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Wobec dużej liczby różnego typu wydawnictw na tematy związane ze sztukami widowiskowymi, teatrem, jego antropologią, performatyką, potrzebny jest swego rodzaju przewodnik pokazujący te zjawiska, wprowadzający w podstawowe pojęcia dotyczące teatru, jego natury, form, przybliżający zagadnienia teoretyczne i zasady instytucjonalnej organizacji teatru. Powinien on ułatwiać również orientację w literaturze przedmiotu. Takim przewodnikiem jest właśnie prezentowany skrypt, opracowany przez osoby prowadzące wykłady z teatrologii.


Publikacja adresowana jest przede wszystkim do studentów kulturoznawstwa, ale może być pomocną i interesującą pozycją także dla studentów polonistyki i innych kierunków humanistycznych.


Rok wydania2014
Liczba stron198
KategoriaTeoria kultury
WydawcaUniwersytet Śląski
ISBN-13978-83-8012-308-3
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Spis treści
  
  Przedmowa (Ewa Wąchocka) /    7
  Wyjaśnienie zastosowanych oznakowani /    10
  
  I. Teatr wśród społecznych i artystycznych praktyk performatywnych /    11
  1. Pojęcia: teatralność, performatywność i performans (Alina Sordyl) /    11
  1.1. Teatralność /    11
  1.2. Teatralność jako przedestetyczny potencjał człowieka /    14
  1.3. Performans /    16
  1.4. Badanie kulturowej rzeczywistości performatywnej /    18
  1.5. Teatr jako performans /    21
  2. Teatr w świecie widowisk (Violetta Sajkiewicz) /    22
  2.1. Typologia widowisk /    24
  2.2. Sztuki widowiskowe w systemach estetycznych /    26
  2.3. Kryteria wyodrębniania teatru spośród innych widowisk /    28
  2.4. Typy widowisk teatralnych /    29
  
  II. Antropologia widowisk — antropologia teatru (Ewa Dąbek‑Derda) /    39
  1. Antropologia jako praktyka teatralna /    40
  2. Kategorie teatralne w naukach społecznych /    43
  3. Rytuały i widowiska kulturowe /    45
  4. Teatr i rytuał /    49
  5. Antropologiczne badania nad sztuką aktorską /    53
  
  III. Morfologia przedstawienia teatralnego (Ewa Wąchocka)/    57
  1. Rzeczywistość przedstawiająca i rzeczywistość przedstawiona /    58
  2. Tworzywa przedstawienia teatralnego /    62
  3. Znaczenie i referencja /    68
  4. Fikcja teatralna, iluzja, reprezentacja    73
  5. Postać teatralna/    77
  IV. Wielopodmiotowość sztuki teatru (Beata Popczyk‑Szczęsna) /    85
  1. Relacja tekst teatralny — przedstawienie /    86
  2. Inscenizacja i reżyseria. Reżyserskie zasady kształtowania widowiska (Violetta Sajkiewicz) /    89
  3. Organizacja przestrzeni teatralnej (Violetta Sajkiewicz) /    93
  3.1. Funkcje i typologia przestrzeni teatralnej /    93
  3.2. Wizualne elementy przedstawienia /    99
  4. Muzyka i efekty dźwiękowe w teatrze (Violetta Sajkiewicz) /    101
  5. Zagadnienia sztuki aktorskiej (Alina Sordyl) /    103
  5.1. Aktor w teoriach strukturalistów i semiotyków /    103
  5.2. Miejsce aktora w przedstawieniu /    105
  5.3. Aktorstwo w perspektywie performatyki /    107
  5.4. Modele aktorstwa /    109
  5.5. Relacja aktor — widz jako konstytutywny element teatru /    111
  5.6. Maksimum antropologiczne /    112
  6. Komunikacja teatralna (Dorota Fox) /    113
  
  V. Dramat (Beata Popczyk‑Szczęsna) /    118
  1. Słowo w dramacie /    122
  2. Elementy tekstu dramatycznego /    126
  3. Konflikt dramatyczny /    135
  4. Głos autora w dramacie /    135
  5. Dramat jako projekt widowiska /    137
  6. Gatunki dramatyczne /    139
  7. Lektura dramatu /    143
  
  VI. Elementy życia teatralnego (Aleksandra Czapla‑Oslislo, Dorota Fox) /    146
  1. Teatr jako instytucja i przedsiębiorstwo /    146
  2. Mecenat i jego formy /    151
  3. Teatr na wolnym rynku /    152
  4. Zaplecze instytucjonalne teatru /    153
  5. Geografia życia teatralnego /    162
  6. Krytyka teatralna (Dorota Fox) /    164
  6.1. Funkcje krytyki /    168
  6.2. Warsztat krytyka /    171
  
  Bibliografia /    179
  Indeks osobowy (Magdalena Figzał, Magda Raczek) /    189
  Noty o Autorkach /    194
RozwińZwiń