Kultura organizacji – idea i instrumentalizacja

Kultura organizacji – idea i instrumentalizacja

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 9,90 zł  


9,90

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Kulturowa tkanka organizacji bywa konceptualizowana jako zjawisko spontaniczne i zastane, częściej jednak jest postrzegana jako potencjalny instrument kształtowania zachowań organizacyjnych. Takie podejście – faworyzowane przez specjalistów od zarządzania – miało uczynić z elementów kultury środki kierowania podwładnymi w celu zwiększenia wydajności. Upowszechnienie się pojęcia i takiego rozumienia kultury organizacji wspierało procesy upodobniania organizacji sektora publicznego i społecznego sektora prywatnego (firm nastawionych na zysk), a także przekształcenia ustrojowe (od gospodarki socjalistycznej ku systemowi kapitalistycznemu) w naszej części Europy. Równocześnie socjologii organizacji – tradycyjnie zainteresowanej humanizacją pracy – grozi zbliżenie się do nauk o zarządzaniu, które poszukują skutecznych narzędzi dla menadżerów. Alternatywę rozwoju tej subdyscypliny stwarza poszukiwanie jej krytycznej funkcji oraz kształtowanie takiej kultury organizacji, która przenikając do otoczenia, wspomogłaby tworzenie otwartego, tolerancyjnego, odpowiedzialnego społeczeństwa.


Rok wydania2012
Liczba stron495
KategoriaWspółczesne teorie socjologiczne
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego
ISBN-13978-83-7241-877-7
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie     9
  
  Rozdział I. Kultura organizacji – geneza, problemy, perspektywy     22
  
  1.1. Protohistoria kultury organizacji (polska socjologia przemysłu i organizacji)     22
  1.2. Definicje i perspektywy     39
  1.2.1. Definiowanie kultury organizacji – wstępne kontrowersje     39
  1.2.2. O wielości perspektyw, teorii i typologii     41
  1.2.2.1. Perspektywa antropologiczna     47
  1.2.2.2. Perspektywa menedżerska     50
  1.2.2.3. Perspektywa krytyczna     53
  1.2.2.4. Podsumowanie     59
  1.3. Ontologia i zmiana kultury organizacji     61
  1.3.1. Zagadnienia ontologiczne kultury organizacji     61
  1.3.2. Zmiana kultury organizacji     68
  1.3.2.1. Zarys podejmowanych zagadnień     68
  1.3.2.2. Zmiana kultury a efektywność     74
  1.3.2.3. Poza wymóg efektywności?     82
  1.3.2.4. Podsumowanie     88
  1.4. Czynniki kształtujące kulturę organizacji     89
  1.4.1. Uwagi wstępne     89
  1.4.2. Faktor ustrojowy – socjalizm a kapitalizm     93
  1.4.3. Faktor kultury narodowej     95
  1.4.4. Faktor struktury organizacyjnej     101
  1.4.5. Faktor westernizacji i globalizacji     105
  1.4.6. Faktor menedżerski     110
  1.4.7. Inne faktory     114
  1.4.8. Podsumowanie     120
  
  Rozdział II. Idea i instrumentalizacja kultury organizacji w świetle badań – publikacje i eksperci     123
  
  2.1. Badanie artykułów naukowych     123
  2.2. Znaczące artykuły     146
  2.2.1. Pozytywnie o kulturze organizacji     146
  2.2.1.1. Pojęcie facylitujące zrozumienie     147
  2.2.1.2. Kultura organizacji korzystna dla zmian wewnątrz organizacji     149
  2.2.1.3. Kultura organizacji korzystna dla zmian na zewnątrz organizacji     158
  2.2.2. Krytycznie o kulturze organizacji     164
  2.2.2.1. Niewielka przydatność pojęcia     164
  2.2.2.2. Sceptycznie o korzyściach dla organizacji     169
  2.2.2.3. Wątpliwe korzyści dla otoczenia organizacji     174
  2.2.3. Neutralnie lub ambiwalentnie o kulturze organizacji     177
  2.2.3.1. O pojęciu i teorii kultury organizacji     177
  2.2.3.2. O znaczeniu kultury dla organizacji     181
  2.2.3.3. O oddziaływaniu kultury organizacji i otoczenia     185
  2.2.4. Podsumowanie     190
  2.3. Wywiady     193
  2.3.1. Charakterystyka zbioru ekspertów     195
  2.3.2. Kluczowe zagadnienia w świadomości ekspertów     198
  2.3.2.1. Kultura organizacji jako przedmiot badań     199
  2.3.2.2. Kultura organizacji – rodzime tradycje badawcze     229
  2.3.2.3. Wyłanianie się tematyki kultury organizacji w nauce światowej     242
  2.3.2.4. Przyczyny i konsekwencje popularności tematyki kultury organizacji     249
  2.3.2.5. Oddziaływanie kultury organizacji na otoczenie     264
  2.3.2.6. Jak zmieniała się kultura organizacji w czasie polskiej transformacji     270
  2.3.2.7. Kraje postsocjalistyczne i kraje Zachodu a koncepcja kultury organizacji     279
  2.3.2.8. Kulturowy reengineering?     292
  2.3.2.9. Globalizacja kultury organizacji     317
  2.3.2.10. Popularność badań nad kulturą organizacji w sektorze publicznym     325
  2.3.2.11. Kondycja socjologii organizacji i powinność socjologów organizacji     339
  2.3.2.12. Ideologia menedżerska     356
  2.3.2.13. Szanse społecznego wykorzystania. idei kultury organizacji     368
  2.3.2.14. Organizacja przyszłości     384
  2.3.3. Zamiast podsumowania – kilka uwag z perspektywy socjologii wiedzy     389
  
  Rozdział III. Socjologia, potencjał kultury organizacji i przyszły świat społeczny     392
  
  3.1. Rola socjologów i socjologii organizacji     393
  3.1.1. Z Millsowskiej krytyki socjologii     393
  3.1.2. Powinności socjalistycznej socjologii przemysłu     397
  3.1.3. Współczesne powinności socjologa organizacji     403
  3.1.4. Podsumowanie     410
  3.2. O organizacjach z perspektywy krytycznej     413
  3.2.1. Orientacja krytyczna w socjologii     413
  3.2.2. Krytyczne studia nad zarządzaniem     415
  3.2.3. Socjolodzy o znaczeniu organizacji     417
  3.3. Przeciw pozytywnej socjologii organizacji     419
  3.4. Kultura organizacji jako potencjał     424
  3.4.1. Wrażliwa społecznie nauka     426
  3.4.2. Społecznie odpowiedzialne organizacje     428
  3.4.3. Kultura zaufania     432
  3.4.4. Społeczeństwo obywatelskie     437
  3.4.5. Globalna przyszłość     439
  3.4.6. Podsumowanie     440
  
  Wnioski końcowe i propozycje kierunków dalszych badań     442
  
  Zakończenie     446
  Bibliografia     449
  Spis tabel     479
  Spis rysunków, schematów i wykresów     483
  Summary     485
  Aneks     487
RozwińZwiń