INNE EBOOKI AUTORA
Wydawca:
Format:
ibuk
Niniejsza książka tematycznie wyrasta z podjętego kilka lat wcześniej projektu badawczego, którego rezultatem były wydane w 2010 r. trzy publikacje pt. Czasopiśmiennictwo XIX i początków XX wieku jako źródło do dziejów wychowania, poświęcone problemowi czasopiśmiennictwa jako źródła do historii edukacji i nawiązuje do niego.
Jest ona pierwszą z kolejnych trzech monografii, w których zostały zamieszczone artykuły przedstawiające możliwości czerpania wiedzy z różnorodnych wydawnictw ciągłych, ukazujących się w XIX i początkach wieku XX.
Wydawany tom należy traktować jako suplement poszerzający „listę” periodyków, których zawartość treściowa może służyć odkrywaniu edukacyjnej przeszłości.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 234 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-7969-342-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
Część pierwsza | |
Stan rzeczywisty i postulaty dotyczące szkolnictwa | |
Jarosław Kita – Problematyka oświatowa na łamach czasopism społeczno-ekonomicznych Królestwa Polskiego połowy XIX w. | 13 |
Emilia Maciejewska – Edukacja ludności wiejskiej na łamach tygodników społeczno-kulturalnych Królestwa Polskiego po 1864 r. | 23 |
Radosław Kuty – Prasa warszawska jako źródło do dziejów oświaty zakopiańskiej II połowy XIX i początków XX stulecia | 31 |
Wiesław Jamrożek – Problematyka edukacyjna na łamach galicyjskiego „Naprzodu” | 47 |
Tomasz Pudłocki – Dzienniki i tygodniki jako źródło badań nad oświatą. W poszukiwaniu alternatywnych | |
spojrzeń na szkolnictwo średnie Galicji w dobie autonomii | 57 |
Anna Pachowicz – Problemy oświaty i edukacji w 1882 r. w kontekście tarnowskiego pisma ekonomiczno-społecznego „Orzeł” | 65 |
Wacław Szczepanik – Problemy oświatowe w dziewiętnastowiecznych austriackich szematyzmach | |
wojskowych | 75 |
Tomasz Chrzanowski – „Köningsberger Hartungsche Zeitung” jako źródło do dziejów wschodniopruskiego | |
szkolnictwa średniego w II połowie XIX w. | 93 |
Część druga | |
Upowszechnianie problemów oświaty i kultury | |
Władysława Szulakiewicz – O zasłużonych redaktorach czasopisma „Muzeum” (1885–1939) | 105 |
Adam Świątek – „Poległ wśród boju nauczycielskiego”. Wspomnienia pośmiertne na łamach czasopisma | |
„Szkoła” jako źródło do historii nauczycielstwa galicyjskiego | 119 |
Aneta Bołdyrew – „Oświata i moralność”. Prawnicy o roli oświaty w procesie modernizacji społeczeństwa polskiego na łamach czasopism prawniczych i społeczno-kulturalnych | |
na przełomie XIX i XX w. | 131 |
Ewa Skotniczna – Edukacyjna rola ilustracji w dziewiętnastowiecznej prasie dla dzieci i młodzieży | 149 |
Część trzecia | |
Kobieta w społeczeństwie i jej powinności wobec rodziny | |
Magdalena Dąbrowska – O miłych i dla miłych. Tematyka kobieca w czasopismach rosyjskich przełomu XVIII i XIX w. | 163 |
Stefania Walasek – Rodzina i jej obowiązki wobec najmłodszych na łamach prasy przełomu XIX i XX w. | 175 |
Monika Nawrot-Borowska – Problematyka wychowania na łamach „Dwutygodnika dla Kobiet” (1880–1885) | 187 |
Barbara Kalinowska-Witek – Wizerunek kobiety II połowy XIX i początku XX w. w świetle wybranych czasopism kobiecych i rodzinnych Królestwa Polskiego | 213 |