INNE EBOOKI AUTORA
-20%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Praca dotyczy możliwości syntetycznego ujęcia parametrów cząstek stałych emitowanych z silników o zapłonie samoczynnym. Realizacja tego zagadnienia jest rezultatem pozytywnych wyników badań parametrów cząstek stałych w różnych warunkach pracy silników spalinowych. Dotyczyły one badań emisji zanieczyszczeń w testach statycznych na hamowni silnikowej, w testach dynamicznych na hamowni podwoziowej oraz badań w rzeczywistych warunkach ruchu.
W pracy nie tylko zaprezentowano zależności między emisją cząstek stałych a parametrami określającymi stan pracy silnika (pojazdu), ale również podano propozycje szacunkowych metod oceny emisji cząstek stałych, z wykorzystaniem przyrządów do oceny m.in. masy części węglowej tych cząstek. Dokonano porównania wyników pomiarów masy i liczby cząstek stałych uzyskanych dzięki wykorzystaniu różnych przyrządów i wyznaczono zależności między udziałem cząstek w spalinach a mechanizmem ich powstawania. Prowadzone równolegle badania nad wykorzystaniem zastępczych metod pomiaru emisji cząstek stałych dowiodły, że opracowaną metodykę badawczą można zastosować w pokładowych procedurach diagnostycznych pojazdów, w których konieczne jest monitorowanie bieżącej emisji drogowej lub jednostkowej cząstek stałych w spalinach z uwzględnieniem ich masy i liczby.
Rozwinięciem podjętej tematyki jest nowe ujęcie wykorzystania wartości charakteryzujących pracę silnika i warunki ruchu pojazdu do identyfikacji parametrów cząstek stałych w spalinach silników o zapłonie samoczynnym. Do opisu warunków pracy silnika i pojazdu wykorzystano dwuwymiarowe histogramy gęstości prawdopodobieństwa, które ujmują łącznie wartości prędkości obrotowej i obciążenia silnika (lub wartości prędkości i przyspieszenia pojazdu) oraz czasu jego pracy w tych warunkach. Wynikiem tych działań jest propozycja modeli matematycznych opisujących podstawowe właściwości cząstek stałych (ich masę, liczbę i średnicę) w różnych warunkach pracy silników spalinowych (statycznych i dynamicznych). Zaproponowane modele matematyczne, uzyskane przy wykorzystaniu planowania eksperymentu, posłużyły do identyfikacji cząstek stałych pod względem ich masy, liczby i średnicy; opracowano je na podstawie wyników pomiarów stężenia związków szkodliwych i parametrów pracy silnika w testach statycznych, wykonywanych np. na hamowni silnikowej i w warunkach dynamicznych.
Tworzone modele parametrów cząstek stałych wykorzystujące parametry wejściowe uzyskane w warunkach dynamicznych potraktowano priorytetowo. Badania takie, niewykonywane dotychczas, podzielono na modele dla pojazdów lekkich i pojazdów ciężkich. Dowiedziono poprawności uzyskanych modeli parametrów cząstek stałych przez weryfikację, do której wykorzystano inne pojazdy niż użyte do tworzenia odpowiednich modeli.
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 164 |
Kategoria | Motoryzacja |
Wydawca | Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej |
ISBN-13 | 978-83-7775-127-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Streszczenie | 4 |
Wykaz ważniejszych oznaczeń | 5 |
1. Wstęp | 9 |
2. Właściwości cząstek stałych | 13 |
2.1. Mechanizmy tworzenia cząstek stałych w silniku spalinowym | 13 |
2.2. Określenie wymiarów cząstek stałych | 23 |
2.3. Wpływ cząstek stałych na zdrowie człowieka | 29 |
3. Możliwości identyfikacji cząstek stałych | 33 |
3.1. Normatywy dotyczące emisji cząstek stałych | 33 |
3.2. Syntetyczny opis podstawowych metod pomiarowych | 35 |
3.2.1. Ocena pomiaru masy cząstek stałych | 35 |
3.2.2. Ocena pomiaru liczby cząstek stałych | 41 |
3.3. Zastępcze metody pomiaru emisji cząstek stałych z silników spalinowych | 44 |
3.4. Istniejące modele emisji cząstek stałych | 47 |
4. Problem badawczy | 52 |
4.1. Istota problemu | 52 |
4.2. Cel i zakres badań | 53 |
5. Badania ekwiwalentu emisji cząstek stałych | 57 |
5.1. Pomiary na stanowiskach hamownianych | 57 |
5.1.1. Badania na hamowni silnikowej | 57 |
5.1.2. Badania na hamowni podwoziowej | 72 |
5.2. Pomiary w rzeczywistych warunkach drogowych | 76 |
6. Modelowanie emisji cząstek stałych | 101 |
6.1. Założenia wstępne | 101 |
6.2. Statyczne warunki pracy silników spalinowych | 107 |
6.2.1. Metodyka badań | 107 |
6.2.2. Struktura modeli | 108 |
6.2.3. Modele parametrów cząstek stałych w warunkach statycznych | 111 |
6.3. Dynamiczne warunki pracy silnika spalinowego | 117 |
6.3.1. Modele parametrów cząstek stałych dla pojazdów lekkich | 117 |
6.3.2. Modele parametrów cząstek stałych dla pojazdów ciężkich | 123 |
6.4. Weryfikacja uzyskanych modeli | 132 |
6.4.1. Ocena wyników modelowania dla pojazdów lekkich | 132 |
6.4.2. Ocena wyników modelowania dla pojazdów ciężkich | 136 |
7. Syntetyczne zależności między masą i liczbą cząstek stałych | 140 |
8. Podsumowanie | 150 |
Literatura | 154 |