POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
Biografia zawodowa Sass, stanowiąca zasadniczą część rozważań Autorki, jest równocześnie elementem znacznie szerzej zakrojonych badań, dotyczących polskiego kina kobiet. Problematyka ta została zasygnalizowana w tytule, gdzie przed nazwiskiem Sass pojawia się przykuwające uwagę zdanie „Wszystko o Ewie”, nadające całości wymiar uniwersalny, wykraczający poza ujęcie podmiotowe. (...) książka na pewna okaże się interesującą lekturą dla wszystkich osób zainteresowanych polskim kinem i kobietami tworzącymi na jego obszarze, nie tylko Barbarą Sass. Bogata bibliografia i staranne przypisy z pewnością zachęcą do dalszych poszukiwań i przemyśleń na temat oblicza – czy obliczy – polskiego kina kobiet. Walory poznawcze książki czynią z niej cenne opracowanie historyczne, ukazujące dorobek jednej z najbardziej znanych polskich reżyserek, a zarazem wzór autorskiej wersji filmowej biografii.
Z recenzji dr hab. Małgorzaty Radkiewicz, prof. UJ
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 328 |
Kategoria | Filmoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego |
ISBN-13 | 978-83-7241-910-1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
Wprowadzenie | 17 |
Kobieta i polityka autorska | 18 |
Kino kobiet a reżyserki kinematografii bloku wschodniego | 38 |
O metodzie | 44 |
Część 1 | 51 |
Druga reżyser | 53 |
Studentka w systemie edukacji filmowej | 57 |
Znikające reżyserki | 68 |
Specjalistki drugiego planu | 74 |
Wejście w nurt | 83 |
Debiut a praca zespołowa | 85 |
Polska krytyka filmowa o kobiecie i kinie | 95 |
Kobieta współczesna w kinie moralnego niepokoju | 109 |
Kobieca trylogia a kryzys kina lat osiemdziesiątych | 125 |
Część 2 | 141 |
Bez miłości, czyli ta druga blondynka | 143 |
Agnieszka jako alegoria „Solidarności” | 144 |
Ewa, Zła Kobieta z kamerą | 151 |
Debiutantka albo dziewczyna z Gdańska | 177 |
Architektka a tradycja socrealistyczna | 178 |
Solidarność kobiet | 184 |
Elżbieta Czyżewska tańczy po raz drugi | 193 |
Dorota Stalińska w Białym tangu | 198 |
Krzyk, czyli Perełka na dnie | 205 |
Gorgona „Solidarności” | 207 |
Krzyk jako znak autorskiego kina Sass | 217 |
O trudności w powiedzeniu „ja” | 223 |
Część 3 | 235 |
Zerwane owoce, czyli o adaptacjach | 237 |
Ostatni liść | 238 |
Dziewczyna i gołębie | 241 |
Dziewczęta z Nowolipek | 248 |
Po przełomie | 261 |
Scenariusze amerykańskie | 267 |
Powrót do przeszłości | 271 |
Zakończenie | 281 |
Aneks | 293 |
W imieniu Ewy. Rozmowa z Barbarą Sass | 293 |
Filmografia Barbary Sass | 309 |
Spis fotografii | 315 |
Bibliografia | 317 |
Abstract | 327 |