„Chowanna” 2013. R. 56(70). T. 2 (41): Nauczyciel we współczesnej kulturze

1 ocena

Redakcja:

Beata Pituła

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

28,73  37,80

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 37,80 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 24,19 zł  


28,73

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

W prezentowanym tomie „Chowanny” Nauczyciel we współczesnej kulturze podjęto dyskurs nad kulturowym aspektem konstytuującym unikatowość i społeczną rangę nauczycielskiej profesji. Uznając, iż kultura współczesna zasadniczo sytuuje rolę nauczyciela w triadzie „pewność- wątpliwość- pokora” nakreślono, w pryzmacie różnych teorii i danych empirycznych, nauczycielskie powinności i dylematy związane z ich realizacją. Podstawowe dla pracy pytanie o to jakie miejsce może i powinien zajmować nauczyciel we współczesnej kulturze, wyznaczyło dwa obszary prezentowanych analiz. Pierwszy, określający kulturowe aspekty funkcjonowania nauczyciela. Drugi, ukazujący postawy nauczycieli wobec wymagań współczesnej kultury. Praca nie ma charakteru opracowania całościowego, nie sposób bowiem poruszyć, choćby nawet powierzchownie, wszystkich interesujących wątków zagadnienia. Jest jedynie zbiorem myśli, impulsem do dalszej refleksji nad rolą nauczyciela we współczesnym, skomplikowanym świecie nieoczywistości, nieograniczonych możliwości, zawieszenia i niepewności. Praca kierowana jest do nauczycieli, pedagogów, adeptów zawodu nauczycielskiego, ale także do każdego Czytelnika, któremu namysł i refleksja towarzyszy w codziennym kontakcie ze współczesną kulturą.


Rok wydania2014
Liczba stron394
KategoriaEdukacja
WydawcaUniwersytet Śląski
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  SPIS TREŚCI
  
  Wprowadzenie (Beata Pituła)    11
  
  Artykuły
  
  Kulturowe aspekty funkcjonowania współczesnego nauczyciela
  
  STANISŁAW JUSZCZYK
  Nauczyciel we współczesnej kulturze medialnej    17
  
  MARIA DEPTUŁA
  Rozwijanie kapitału społecznego jako zadanie nauczycieli    29
  
  ŁUKASZ MICHALSKI
  Dwa psy, czyli o estetykach obecności w kulturze wobec wyzwań edukacji    43
  
  ANNA GAJDZICA
  Pomiędzy zmieniającym a byciem zmienianym. Zmiana jako element zawodowego funkcjonowania nauczyciela    51
  
  AGNIESZKA WEINER
  Współczesne (mega)trendy edukacji muzycznej a sytuacja polskiego nauczyciela    61
  
  URSZULA SZUŚCIK
  Edukacja kulturalna a edukacja przez plastykę    81
  
  BEATA MAZEPA-DOMAGAŁA
  Kompetencje artystyczno-wartościujące nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej w kontekście edukacji kulturalnej i procesu kształcenia plastycznego dziecka w młodszym wieku szkolnym    93
  
  KATARZYNA BORZUCKA-SITKIEWICZ
  Kulturowe wyznaczniki socjalizacji adolescentów. Nauczyciel wobec wyzwań współczesności    107
  
  BEATA ECLER-NOCOŃ
  Nauczyciel wobec zmiany kulturowej a poszukiwanie prawdy o dobru w kontekście myśli Karola Wojtyły    119
  
  WIOLETTA JUNIK
  Jak mogą się odnaleźć? Nauczyciel i uczeń w kulturze popularnej    131
  
  BARBARA SMOTER
  Tabu seksualne w rodzinie i szkole. W poszukiwaniu (nie)obecnych kategorii    145
  
  ANNA BAUTSZ-SONTAG
  Narracje towarzyszące — interpretujące oraz wychowawcze w procesie biblioterapeutycznym    157
  
  ALICJA KORZENIECKA-BONDAR
  O potrzebie ustanowienia sieci współdziałania pomiędzy życiem rodzinnym i zawodowym nauczycielek (analiza przy użyciu kategorii czasu)    171
  
  JAROSLAV VETEŠKA
  The role of qualifications and competences in initial and further education    179
  
  ANNA KLIM-KLIMASZEWSKA, EWA JAGIEŁŁO
  Nauczyciel przedszkola w społeczeństwie wielokulturowym    193
  
  Nauczyciel a kultura — doniesienia z badań
  
  KATARZYNA KRASOŃ
  Oswajanie z tekstami kultury w przygotowaniu nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej — na przykładzie form teatralnych    203
  
  EWA JAROSZ
  Nauczyciel a ochrona praw dziecka    217
  
  BEATA PITUŁA
  Wokół roli nauczyciela w kulturze — nauczycielskie interpretacje    231
  
  BEATA DYRDA
  Kompetencje nauczyciela w pracy z uczniami zdolnymi — wybrane wyniki badań empirycznych nad edukacyjnym wspieraniem rozwoju uczniów zdolnych    245
  
  ZENON GAJDZICA
  Nauczyciele szkoły ogólnodostępnej o swoim przygotowaniu do pracy z uczniem niepełnosprawnym w kontekście przemian pierwszej dekady XXI wieku    263
  
  MAŁGORZATA KITLIŃSKA-KRÓL
  Nauczyciele i edukacja międzykulturowa    275
  
  MONIKA SULIK
  Społeczno-kulturowy wymiar doświadczeń kobiet będących nauczycielami akademickimi — refleksje z badań    289
  
  MAŁGORZATA KARCZMARZYK
  Wybrane podręczniki dla klas pierwszych edukacji zintegrowanej — analiza metodą wizualno-werbalną Günthera Kressa oraz Theo van Leeuwena    303
  
  ALICJA GAŁĄZKA
  Intercultural communication through drama in the language classroom — teachers’ perspective    313
  
  MARIUSZ WOŁOSZ
  Rola szkół artystycznych w kształtowaniu środowiska kulturowego Bytomia    325
  
  MAŁGORZATA ŁĄCZYK, MAGDALENA KLESZCZ
  Pomiędzy wyobcowaniem a partycypacją — nauczyciele wobec wartościowania atrybutów kultury postmodernistycznej    337
  
  Recenzje
  
  Józefa Bałachowicz: Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością. Warszawa: Wydawnictwo WSP TWP 2009, ss. 335, ISBN 978-83-61121-07-7 (Małgorzata Suświłło)    351
  
  Beata Dyrda: Edukacyjne wspieranie rozwoju uczniów zdolnych. Studium społeczno‑pedagogiczne. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak 2012, ss. 536, ISBN 978-83-62015-42-9 (Teresa Giza)    359
  
  Nowe media w edukacji. Red. Tadeusz Lewowicki, Bronisław Siemieniecki. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek 2012, ss. 265, ISBN 978-83-7780-327-1 (Tomasz Huk)    367
  
  Cyberprzestrzeń i edukacja. Red. Tadeusz Lewowicki, Bronisław Siemieniecki. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek 2012, ss. 362, ISBN 978-83-7780-326-4 (Marcin Musioł)    373
  
  Sprawozdania
  
  Międzynarodowa Konferencja Naukowa Dylematy pedagogiki społecznej w postmodernistycznym świecie, Brno, Republika Czeska, 19—20 kwietnia 2012 roku (Agata Rzymełka‑Frąckiewicz)    379
  
  Spotkanie naukowe doktorantów Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Śląskiego pt. Złożone konteksty rozwoju, Katowice, 9—10 maja 2013 roku (Magdalena Hyla)    385
  
RozwińZwiń