POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
W prezentowanym tomie „Chowanny” Nauczyciel we współczesnej kulturze podjęto dyskurs nad kulturowym aspektem konstytuującym unikatowość i społeczną rangę nauczycielskiej profesji. Uznając, iż kultura współczesna zasadniczo sytuuje rolę nauczyciela w triadzie „pewność- wątpliwość- pokora” nakreślono, w pryzmacie różnych teorii i danych empirycznych, nauczycielskie powinności i dylematy związane z ich realizacją. Podstawowe dla pracy pytanie o to jakie miejsce może i powinien zajmować nauczyciel we współczesnej kulturze, wyznaczyło dwa obszary prezentowanych analiz. Pierwszy, określający kulturowe aspekty funkcjonowania nauczyciela. Drugi, ukazujący postawy nauczycieli wobec wymagań współczesnej kultury. Praca nie ma charakteru opracowania całościowego, nie sposób bowiem poruszyć, choćby nawet powierzchownie, wszystkich interesujących wątków zagadnienia. Jest jedynie zbiorem myśli, impulsem do dalszej refleksji nad rolą nauczyciela we współczesnym, skomplikowanym świecie nieoczywistości, nieograniczonych możliwości, zawieszenia i niepewności. Praca kierowana jest do nauczycieli, pedagogów, adeptów zawodu nauczycielskiego, ale także do każdego Czytelnika, któremu namysł i refleksja towarzyszy w codziennym kontakcie ze współczesną kulturą.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 394 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
SPIS TREŚCI | |
Wprowadzenie (Beata Pituła) | 11 |
Artykuły | |
Kulturowe aspekty funkcjonowania współczesnego nauczyciela | |
STANISŁAW JUSZCZYK | |
Nauczyciel we współczesnej kulturze medialnej | 17 |
MARIA DEPTUŁA | |
Rozwijanie kapitału społecznego jako zadanie nauczycieli | 29 |
ŁUKASZ MICHALSKI | |
Dwa psy, czyli o estetykach obecności w kulturze wobec wyzwań edukacji | 43 |
ANNA GAJDZICA | |
Pomiędzy zmieniającym a byciem zmienianym. Zmiana jako element zawodowego funkcjonowania nauczyciela | 51 |
AGNIESZKA WEINER | |
Współczesne (mega)trendy edukacji muzycznej a sytuacja polskiego nauczyciela | 61 |
URSZULA SZUŚCIK | |
Edukacja kulturalna a edukacja przez plastykę | 81 |
BEATA MAZEPA-DOMAGAŁA | |
Kompetencje artystyczno-wartościujące nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej w kontekście edukacji kulturalnej i procesu kształcenia plastycznego dziecka w młodszym wieku szkolnym | 93 |
KATARZYNA BORZUCKA-SITKIEWICZ | |
Kulturowe wyznaczniki socjalizacji adolescentów. Nauczyciel wobec wyzwań współczesności | 107 |
BEATA ECLER-NOCOŃ | |
Nauczyciel wobec zmiany kulturowej a poszukiwanie prawdy o dobru w kontekście myśli Karola Wojtyły | 119 |
WIOLETTA JUNIK | |
Jak mogą się odnaleźć? Nauczyciel i uczeń w kulturze popularnej | 131 |
BARBARA SMOTER | |
Tabu seksualne w rodzinie i szkole. W poszukiwaniu (nie)obecnych kategorii | 145 |
ANNA BAUTSZ-SONTAG | |
Narracje towarzyszące — interpretujące oraz wychowawcze w procesie biblioterapeutycznym | 157 |
ALICJA KORZENIECKA-BONDAR | |
O potrzebie ustanowienia sieci współdziałania pomiędzy życiem rodzinnym i zawodowym nauczycielek (analiza przy użyciu kategorii czasu) | 171 |
JAROSLAV VETEŠKA | |
The role of qualifications and competences in initial and further education | 179 |
ANNA KLIM-KLIMASZEWSKA, EWA JAGIEŁŁO | |
Nauczyciel przedszkola w społeczeństwie wielokulturowym | 193 |
Nauczyciel a kultura — doniesienia z badań | |
KATARZYNA KRASOŃ | |
Oswajanie z tekstami kultury w przygotowaniu nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej — na przykładzie form teatralnych | 203 |
EWA JAROSZ | |
Nauczyciel a ochrona praw dziecka | 217 |
BEATA PITUŁA | |
Wokół roli nauczyciela w kulturze — nauczycielskie interpretacje | 231 |
BEATA DYRDA | |
Kompetencje nauczyciela w pracy z uczniami zdolnymi — wybrane wyniki badań empirycznych nad edukacyjnym wspieraniem rozwoju uczniów zdolnych | 245 |
ZENON GAJDZICA | |
Nauczyciele szkoły ogólnodostępnej o swoim przygotowaniu do pracy z uczniem niepełnosprawnym w kontekście przemian pierwszej dekady XXI wieku | 263 |
MAŁGORZATA KITLIŃSKA-KRÓL | |
Nauczyciele i edukacja międzykulturowa | 275 |
MONIKA SULIK | |
Społeczno-kulturowy wymiar doświadczeń kobiet będących nauczycielami akademickimi — refleksje z badań | 289 |
MAŁGORZATA KARCZMARZYK | |
Wybrane podręczniki dla klas pierwszych edukacji zintegrowanej — analiza metodą wizualno-werbalną Günthera Kressa oraz Theo van Leeuwena | 303 |
ALICJA GAŁĄZKA | |
Intercultural communication through drama in the language classroom — teachers’ perspective | 313 |
MARIUSZ WOŁOSZ | |
Rola szkół artystycznych w kształtowaniu środowiska kulturowego Bytomia | 325 |
MAŁGORZATA ŁĄCZYK, MAGDALENA KLESZCZ | |
Pomiędzy wyobcowaniem a partycypacją — nauczyciele wobec wartościowania atrybutów kultury postmodernistycznej | 337 |
Recenzje | |
Józefa Bałachowicz: Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością. Warszawa: Wydawnictwo WSP TWP 2009, ss. 335, ISBN 978-83-61121-07-7 (Małgorzata Suświłło) | 351 |
Beata Dyrda: Edukacyjne wspieranie rozwoju uczniów zdolnych. Studium społeczno‑pedagogiczne. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak 2012, ss. 536, ISBN 978-83-62015-42-9 (Teresa Giza) | 359 |
Nowe media w edukacji. Red. Tadeusz Lewowicki, Bronisław Siemieniecki. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek 2012, ss. 265, ISBN 978-83-7780-327-1 (Tomasz Huk) | 367 |
Cyberprzestrzeń i edukacja. Red. Tadeusz Lewowicki, Bronisław Siemieniecki. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek 2012, ss. 362, ISBN 978-83-7780-326-4 (Marcin Musioł) | 373 |
Sprawozdania | |
Międzynarodowa Konferencja Naukowa Dylematy pedagogiki społecznej w postmodernistycznym świecie, Brno, Republika Czeska, 19—20 kwietnia 2012 roku (Agata Rzymełka‑Frąckiewicz) | 379 |
Spotkanie naukowe doktorantów Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Śląskiego pt. Złożone konteksty rozwoju, Katowice, 9—10 maja 2013 roku (Magdalena Hyla) | 385 |