EBOOKI WYDAWCY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Artykuły zamieszczone w tomie „Chowanny” zatytułowanym Edukacja a marginalizacja i wykluczenie społeczne oscylują wokół szeroko pojętej tematyki marginalizacji społecznej. Wśród poruszonych w kontekście marginalizacji zagadnień znalazły się między innymi takie oto: wykształcenie a indywidualny i globalny rozwój społeczny, problem marginalizacji w środowisku dzieci i młodzieży, wykluczenie edukacyjne, uczestnictwo osób niepełnosprawnych intelektualnie w otwartym rynku pracy.
Zagadnienia poruszone w niniejszym tomie mogą zainteresować socjologów, pedagogów społecznych oraz polityków społecznych.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 294 |
Kategoria | Pedagogika społeczna |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
SPIS TREŚCI | |
Wstęp (Anna Nowak) | 11 |
Artykuły | |
ANNA NOWAK | |
Pojęcie, istota, przyczyny, mechanizmy marginalizacji i wykluczenia społecznego | 17 |
AGATA RZYMEŁKA-FRĄCKIEWICZ | |
Znaczenie wykształcenia w wymiarze indywidualnego i globalnego rozwoju społecznego. Polska a Współczynnik Rozwoju Społecznego — Human Development Index (HDI) | 33 |
ELŻBIETA BIELECKA, EWA KOZDROWICZ | |
Uwierzyć w siebie. Wyrównywanie szans dzieci zagrożonych marginalizacją | 45 |
EWA SYREK | |
Edukacyjno-pedagogiczne konteksty społecznego wymiaru choroby | 55 |
GRZEGORZ SZUMSKI | |
Efekt skupienia. W jaki sposób światła zasada przyczynia się do edukacyjnego wykluczenia | 69 |
ZENON GAJDZICA | |
Dystans społeczny wobec osób z upośledzeniem umysłowym jako czynnik determinujący ich marginalizację | 83 |
ILONA FAJFER-KRUCZEK | |
Uwarunkowania uczestnictwa osób niepełnosprawnych intelektualnie w otwartym rynku pracy | 93 |
ANDRZEJ CZERKAWSKI | |
Wykluczenie edukacyjne niedostosowanych społecznie | 109 |
MONIKA NOSZCZYK-BERNASIEWICZ, MACIEJ BERNASIEWICZ | |
Sytuacja szkolna nieletnich w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich. Analiza jakościowa | 121 |
EWA BIELSKA | |
Teoria empowerment, krytyczna teoria rasowa, latynoska krytyczna teoria rasowa i teoria LGBT jako odpowiedź na ryzyko marginalizacji społecznej | 133 |
ADAM ROTER | |
Edukacja jako proces warunkujący wyjście z marginalizacji — prawda czy fałsz? Na przykładzie migracji zarobkowych | 143 |
BEATA DYRDA | |
„Paradoks edukacyjny” — uczniowie zdolni z grup wysokiego ryzyka | 153 |
BOŻENA MATYJAS | |
Szanse edukacyjne dziecka wiejskiego. Stan, uwarunkowania i perspektywy | 165 |
EWA JAROSZ | |
„Uczestnictwo dzieci” — idea i jej znaczenie w przełamywaniu wykluczenia społecznego dziecka | 179 |
MARIA DEPTUŁA | |
Edukacja rodziców jako sposób zapobiegania wykluczaniu dziecka ze środowiska rówieśników | 193 |
WIOLETTA JUNIK | |
Zapobieganie wykluczeniu społecznemu uczniów przez wzmacnianie ich reziliencji | 207 |
BEATA PITUŁA | |
Refleksja nad wybranymi uwarunkowaniami marginalizacji roli współczesnego nauczyciela | 223 |
KATARZYNA BORZUCKA-SITKIEWICZ | |
Korekcja doświadczeń urazowych będących źródłem zachowań destrukcyjnych jako element inkluzji społecznej | 235 |
JUSTYNA KUSZTAL | |
Formy wsparcia i pomocy edukacyjno-wychowawczej dzieci i młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych w Niemczech | 247 |
TERESA WILK | |
Edukacja teatralna — czyli o profilaktycznym wymiarze sztuki wobec współczesnych niepokojów | 257 |
ALICJA ŻYWCZOK | |
Idea afirmacji życia w systemie pedagogicznym Bronisława Ferdynanda Trentowskiego | 269 |
Recenzje | |
Chowanna. (Myśli wybrane). Komentarz. Wybór i opracowanie Wiesław Andrukowicz. Przedmową opatrzył Lech Witkowski. Posłowie Sławomir Sztobryn. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2010, ss. 199, ISBN 978-83-7587-458-7 (Bogusław Śliwerski) | 283 |