„Chowanna” 2012. R. 55(69). T. 2 (39): Problemy edukacji w społeczeństwie wiedzy

1 ocena

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

23,94  31,50

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 31,50 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 20,16 zł  


23,94

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Tematyczny tom naszego półrocznika „Chowanna”, zatytułowany Problemy edukacji w społeczeństwie wiedzy dotyczy istotnego zagadnienia społecznego, jakim jest edukacja w dynamicznie zmieniającym się ładzie społecznym. Zebrane w tomie prace przedstawiają wybrane problemy współczesnej edukacji, w tym pedagogiki, jej konsekwencje społeczne i kulturowe, jednak nie są w stanie objąć wszystkich procesów i zjawisk przebiegających we współczesnej edukacji w Polsce i na Słowacji. Intencją autorów artykułów jest scharakteryzowanie najbardziej istotnych, ich zdaniem, tendencji obserwowanych w edukacji.


Celem tomu jest podjęcie szerokiej dyskusji naukowej na temat edukacji dzieci, młodzieży i ludzi dorosłych w wymiarze teoretycznym i praktycznym oraz nowych kierunków rozwoju pedagogiki. Analiza funkcjonowania dziecka w okresie przemian społecznych i wprowadzania reform edukacyjnych, specyfiki edukacji dzieci, młodzieży i ludzi dorosłych, a także starszych, poszukiwanie kontynuacji strategicznych celów edukacji na poszczególnych poziomach kształcenia, metody oraz formy nauczania i uczenia się z wykorzystaniem nowych technologii, kształtowanie u uczących się umiejętności funkcjonalnych, wymaganych przez zmieniający się dynamicznie rynek pracy, modernizowane kompetencje nauczyciela, nowe role nauczyciela i uczącego się, aspekty aksjologiczne edukacji i rola w niej sztuki, edukacja osób niepełnosprawnych, edukacja uniwersytecka oraz autoedukacja – oto tematy inicjowanych w niniejszym tomie czasopisma dyskusji naukowych. Wyeksponowany został także wątek mediów, mających zaspokajać wielorakie potrzeby jednostki, podjęto również dyskusję na temat edukacji medialnej i kultury medialnej jednostek, grup społecznych i grup zawodowych w społeczeństwie opartym na wiedzy.


Rok wydania2014
Liczba stron434
KategoriaEdukacja
WydawcaUniwersytet Śląski
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  SPIS TREŚCI
  
  Wstęp (Stanisław Juszczyk)    11
  
  Artykuły
  
  Współczesne trendy w edukacji i pedagogice
  
  WOJCIECH KOJS
  Edukacja i pedagogika w społeczeństwie wiedzy — wybrane zagadnienia    21
  
  STANISŁAW JUSZCZYK
  Neuronauki w edukacji. Nowe możliwości w procesie nauczania-uczenia się    39
  
  ERICH PETLÁK
  Neuropedagogika i neurodydaktyka — tendencje XXI wieku    59
  
  MAGDALENA CHRIST
  „Elastyczny umysł” w perspektywie diagnozy i wsparcia rozwoju zdolności kierunkowych studentów oraz uczniów zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej    67
  
  Problemy społeczne a edukacja szkolna
  
  WALDEMAR FURMANEK
  Szkoła w społeczeństwie wiedzy    81
  
  AGATA CABAŁA, ANDRZEJ KASPEREK
  Pamięć przeszłości w społeczeństwie przyszłości. Studium na przykładzie gimnazjalistów z Czeskiego Cieszyna    95
  
  ANNA WALIGÓRA-HUK
  Młodzież gimnazjalna z terenów wiejskich a używki — diagnoza i wnioski dla profilaktyki szkolnej    109
  
  IWONA SKRZYPCZYK-SIKORA
  Edukacja uczniów romskich    125
  
  Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna
  
  BEATA MAZEPA-DOMAGAŁA
  Specyfika upodobań obrazowych dzieci w wieku przedczytelniczym w zakresie abstrakcyjnych obrazów ilustracyjnych    133
  
  ALINA BUDNIAK
  Prezentacja informacji o otaczającym świecie w czasopismach dla dzieci przedszkolnych    145
  
  MIROSŁAW KISIEL
  Dziecko uzdolnione muzycznie w edukacji. Specyfika kształcenia i opieki    159
  
  MAŁGORZATA MNICH
  Kompetencje studentów zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej w zakresie kształtowania umiejętności tworzenia tekstu pisanego przez uczniów w wieku wczesnoszkolnym    179
  
  ANNA WATOŁA
  Projekt Eko-Matma Programu Comenius jako realizacja idei „Uczenie się przez całe życie”    193
  
  MARTA MĄCZKA
  Soroban — japońskie liczydło w edukacji matematycznej XXI wieku    205
  
  EWELINA KAWIAK
  Umiejętności matematyczne dzieci sześcioletnich    215
  
  HEWILIA HETMAŃCZYK-BAJER
  Wykorzystanie Teorii Ograniczeń w procesie kształtowania kompetencji społecznych uczniów w młodszym wieku szkolnym    225
  
  Edukacja medialna i informatyczna
  
  MIROSŁAWA WAWRZAK-CHODACZEK
  Rola gier komputerowych w czasie wolnym młodzieży w wieku adolescencji    237
  
  WIELISŁAWA OSMAŃSKA-FURMANEK, JACEK JĘDRYCZKOWSKI
  Technologie informacyjno-komunikacyjne w budowaniu przestrzeni edukacyjnej    253
  
  MAREK FURMANEK
  Tekst, hipertekst, sieć — szanse edukacyjne    265
  
  TOMASZ HUK
  Długotrwały odbiór przekazu medialnego przez dzieci w wieku 10—12 lat    277
  
  ANNA BROSCH
  Tekstowy charakter komunikacji wirtualnej a problemy edukacyjne młodzieży gimnazjalnej    289
  
  MONIKA FRANIA
  Znaczenie szkolnej edukacji medialnej w kontekście rozwoju społeczeństwa opartego na wiedzy    301
  
  MARCIN MUSIOŁ
  Zróżnicowanie poziomu kompetencji informatycznych uczniów klas początkowych    313
  
  Edukacja integracyjna i rewalidacja
  
  ADAM STANKOWSKI, NATALIA STANKOWSKA
  Pedagogika społeczna i pedagogika specjalna wobec edukacji osób niepełnosprawnych    325
  
  VIERA KURINCOVÁ
  Preparation of future teachers for teaching in inclusive schools from the viewpoint of cooperation with parents of children with special educational needs    335
  
  PETER SEIDLER, ERIK ŽOVINEC
  Creating the programs for children with delayed school attendance in kindergarten    347
  
  IRENA POLEWCZYK
  Percepcja słuchowa u dzieci w wieku przedszkolnym — raport z badań    361
  
  IWONA WENDREŃSKA
  Wewnątrzszkolne Doskonalenie Nauczycieli jako jedna z dróg wprowadzania zmian w szkolnictwie specjalnym. Założenia a wyniki badań    371
  
  NATALIA STANKOWSKA
  Edukacja w placówkach penitencjarnych (opinie, interpretacje pedagogiczne)    383
  
  Edukacja uniwersytecka i autoedukacja
  
  TOMÁŠ JABLONSKÝ
  Globalization and education — studying and teaching at the catholic university today    391
  
  VIOLETTA RODEK
  Warunki tworzone w uniwersytecie do autoedukacji studentów    403
  
  Edukacja ludzi starszych
  
  GRAŻYNA KEMPA
  Problemy edukacyjne seniorów z Górnego Śląska na tle poczucia sensu życia w społeczeństwie wiedzy    415
  
  
RozwińZwiń