POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Tematyczny tom naszego półrocznika „Chowanna”, zatytułowany Problemy edukacji w społeczeństwie wiedzy dotyczy istotnego zagadnienia społecznego, jakim jest edukacja w dynamicznie zmieniającym się ładzie społecznym. Zebrane w tomie prace przedstawiają wybrane problemy współczesnej edukacji, w tym pedagogiki, jej konsekwencje społeczne i kulturowe, jednak nie są w stanie objąć wszystkich procesów i zjawisk przebiegających we współczesnej edukacji w Polsce i na Słowacji. Intencją autorów artykułów jest scharakteryzowanie najbardziej istotnych, ich zdaniem, tendencji obserwowanych w edukacji.
Celem tomu jest podjęcie szerokiej dyskusji naukowej na temat edukacji dzieci, młodzieży i ludzi dorosłych w wymiarze teoretycznym i praktycznym oraz nowych kierunków rozwoju pedagogiki. Analiza funkcjonowania dziecka w okresie przemian społecznych i wprowadzania reform edukacyjnych, specyfiki edukacji dzieci, młodzieży i ludzi dorosłych, a także starszych, poszukiwanie kontynuacji strategicznych celów edukacji na poszczególnych poziomach kształcenia, metody oraz formy nauczania i uczenia się z wykorzystaniem nowych technologii, kształtowanie u uczących się umiejętności funkcjonalnych, wymaganych przez zmieniający się dynamicznie rynek pracy, modernizowane kompetencje nauczyciela, nowe role nauczyciela i uczącego się, aspekty aksjologiczne edukacji i rola w niej sztuki, edukacja osób niepełnosprawnych, edukacja uniwersytecka oraz autoedukacja – oto tematy inicjowanych w niniejszym tomie czasopisma dyskusji naukowych. Wyeksponowany został także wątek mediów, mających zaspokajać wielorakie potrzeby jednostki, podjęto również dyskusję na temat edukacji medialnej i kultury medialnej jednostek, grup społecznych i grup zawodowych w społeczeństwie opartym na wiedzy.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 434 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
SPIS TREŚCI | |
Wstęp (Stanisław Juszczyk) | 11 |
Artykuły | |
Współczesne trendy w edukacji i pedagogice | |
WOJCIECH KOJS | |
Edukacja i pedagogika w społeczeństwie wiedzy — wybrane zagadnienia | 21 |
STANISŁAW JUSZCZYK | |
Neuronauki w edukacji. Nowe możliwości w procesie nauczania-uczenia się | 39 |
ERICH PETLÁK | |
Neuropedagogika i neurodydaktyka — tendencje XXI wieku | 59 |
MAGDALENA CHRIST | |
„Elastyczny umysł” w perspektywie diagnozy i wsparcia rozwoju zdolności kierunkowych studentów oraz uczniów zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej | 67 |
Problemy społeczne a edukacja szkolna | |
WALDEMAR FURMANEK | |
Szkoła w społeczeństwie wiedzy | 81 |
AGATA CABAŁA, ANDRZEJ KASPEREK | |
Pamięć przeszłości w społeczeństwie przyszłości. Studium na przykładzie gimnazjalistów z Czeskiego Cieszyna | 95 |
ANNA WALIGÓRA-HUK | |
Młodzież gimnazjalna z terenów wiejskich a używki — diagnoza i wnioski dla profilaktyki szkolnej | 109 |
IWONA SKRZYPCZYK-SIKORA | |
Edukacja uczniów romskich | 125 |
Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna | |
BEATA MAZEPA-DOMAGAŁA | |
Specyfika upodobań obrazowych dzieci w wieku przedczytelniczym w zakresie abstrakcyjnych obrazów ilustracyjnych | 133 |
ALINA BUDNIAK | |
Prezentacja informacji o otaczającym świecie w czasopismach dla dzieci przedszkolnych | 145 |
MIROSŁAW KISIEL | |
Dziecko uzdolnione muzycznie w edukacji. Specyfika kształcenia i opieki | 159 |
MAŁGORZATA MNICH | |
Kompetencje studentów zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej w zakresie kształtowania umiejętności tworzenia tekstu pisanego przez uczniów w wieku wczesnoszkolnym | 179 |
ANNA WATOŁA | |
Projekt Eko-Matma Programu Comenius jako realizacja idei „Uczenie się przez całe życie” | 193 |
MARTA MĄCZKA | |
Soroban — japońskie liczydło w edukacji matematycznej XXI wieku | 205 |
EWELINA KAWIAK | |
Umiejętności matematyczne dzieci sześcioletnich | 215 |
HEWILIA HETMAŃCZYK-BAJER | |
Wykorzystanie Teorii Ograniczeń w procesie kształtowania kompetencji społecznych uczniów w młodszym wieku szkolnym | 225 |
Edukacja medialna i informatyczna | |
MIROSŁAWA WAWRZAK-CHODACZEK | |
Rola gier komputerowych w czasie wolnym młodzieży w wieku adolescencji | 237 |
WIELISŁAWA OSMAŃSKA-FURMANEK, JACEK JĘDRYCZKOWSKI | |
Technologie informacyjno-komunikacyjne w budowaniu przestrzeni edukacyjnej | 253 |
MAREK FURMANEK | |
Tekst, hipertekst, sieć — szanse edukacyjne | 265 |
TOMASZ HUK | |
Długotrwały odbiór przekazu medialnego przez dzieci w wieku 10—12 lat | 277 |
ANNA BROSCH | |
Tekstowy charakter komunikacji wirtualnej a problemy edukacyjne młodzieży gimnazjalnej | 289 |
MONIKA FRANIA | |
Znaczenie szkolnej edukacji medialnej w kontekście rozwoju społeczeństwa opartego na wiedzy | 301 |
MARCIN MUSIOŁ | |
Zróżnicowanie poziomu kompetencji informatycznych uczniów klas początkowych | 313 |
Edukacja integracyjna i rewalidacja | |
ADAM STANKOWSKI, NATALIA STANKOWSKA | |
Pedagogika społeczna i pedagogika specjalna wobec edukacji osób niepełnosprawnych | 325 |
VIERA KURINCOVÁ | |
Preparation of future teachers for teaching in inclusive schools from the viewpoint of cooperation with parents of children with special educational needs | 335 |
PETER SEIDLER, ERIK ŽOVINEC | |
Creating the programs for children with delayed school attendance in kindergarten | 347 |
IRENA POLEWCZYK | |
Percepcja słuchowa u dzieci w wieku przedszkolnym — raport z badań | 361 |
IWONA WENDREŃSKA | |
Wewnątrzszkolne Doskonalenie Nauczycieli jako jedna z dróg wprowadzania zmian w szkolnictwie specjalnym. Założenia a wyniki badań | 371 |
NATALIA STANKOWSKA | |
Edukacja w placówkach penitencjarnych (opinie, interpretacje pedagogiczne) | 383 |
Edukacja uniwersytecka i autoedukacja | |
TOMÁŠ JABLONSKÝ | |
Globalization and education — studying and teaching at the catholic university today | 391 |
VIOLETTA RODEK | |
Warunki tworzone w uniwersytecie do autoedukacji studentów | 403 |
Edukacja ludzi starszych | |
GRAŻYNA KEMPA | |
Problemy edukacyjne seniorów z Górnego Śląska na tle poczucia sensu życia w społeczeństwie wiedzy | 415 |