Zagubiona przestrzeń i co dalej...

-20%

Zagubiona przestrzeń i co dalej...

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

25,60  32,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 32,00 zł (-20%)

Najniższa cena z 30 dni: 23,04 zł  


25,60

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

W praktyce szkolnej często jesteśmy zmuszeni do uprawiania „turystyki zbiorowej”. Krótki czas i napięty program rodzą pośpiech, znużenie i powierzchowność. One z kolei przekształcają obiekty, które z założenia winniśmy podziwiać, w zbiór reklamowych pocztówek, na których tle ustawiamy się do szybko robionych zdjęć.Tymczasem prawdziwe dzieła sztuki, z natury rzeczy, kłócą się z ideą masowości. Pojedynczość to ich znak szczególny.

Zmiany w oświacie, przynosząc erupcję pomysłów i koncepcji lekcyjnych, chwytów i zabiegów metodycznych, tym wyraźniej ujawniły przynależną również szkole przypadłość: szybko i jak najwięcej. Słuszna idea korespondencji tekstów literackich z innymi tekstami kultury przekształca się często, wbrew woli jej twórców i realizatorów, w żarłoczną ideę wzajemnego unicestwiania. Zdarza się, że konteksty pochłaniają tekst centralny; że centrum rozmywa się w szybkiej i pobieżnej lekturze, przeistacza w jeszcze jeden kontekst o takiej samej wartości, jak pozostałe.

Te trudności tkwią organicznie w samej naturze szkoły i współczesnej kultury. Jednakże dysponujemy skuteczną bronią, która może stanowić przeciwwagę dla masowości, pośpiechu i powierzchowności. Nie zlikwiduje ona przypisanych szkole (czy kulturze w ogóle) ograniczeń, ale złagodzi ich prawo do władzy absolutnej. Idei turystyki zbiorowej, idei kolażu muszą towarzyszyć stare idee pielgrzymowania, pojedynczości.


Rok wydania2013
Liczba stron352
KategoriaEdukacja
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
ISBN-13978-83-7865-104-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Geografia drugiej przestrzeni – uwagi wstępne    7
  
  I. ZAGUBIONA PRZESTRZEŃ I CO DALEJ? (RÓŻEWICZ)     19
  
  1. Zagubiona przestrzeń i przymus lewitacji. Kartoteka Tadeusza Różewicza – część pierwsza    21
  2. Przykładowa propozycja lekcyjnej realizacji Kartoteki (Zagubiona przestrzeń i przymus lewitacji)    34
  3. Zagubiona przestrzeń a struktura dramatu. Kartoteka Tadeusza Różewicza – część druga    44
  
  II. APOKALIPSY NIEMOŻLIWE (ELIOT – COPPOLA)    69
  
  1. Apokalipsa Cienia: Thomas Stearns Eliot – Wydrążeni ludzie    71
  2. Przekleństwo Cienia: Francis Ford Coppola – Czas Apokalipsy    81
  
  III. PARADOKSY I PUŁAPKI (SZYMBORSKA – GRASS)    87
  
  1. Dwa okna. Niebo Wisławy Szymborskiej i konsekwencje różnych perspektyw    89
  2. Terror paradygmatu. Część pierwsza: Wisława Szymborska, Lekcja    101
  3. Terror paradygmatu. Część druga: Blaszany bębenek Güntera Grassa    114
  4. Katedry, nenufary i mięso    126
  
  IV. PRZESTRZENIE OBCOŚCI A POSZUKIWANIE MIARY (MIŁOSZ)    137
  
  1. Gdzie jest Północ?    139
  2. Mickiewicza i Miłosza taniec miłości-nicości    161
  
  V. OKO I UCHO SPRAWIEDLIWEGO (MICKIEWICZ)    175
  
  1. Dante a Mickiewicz. Boska Komedia a III część Dziadów    177
  2. Prawdy nieszczęścia a nowoczesna podmiotowość (na podstawie III części Dziadów Adama Mickiewicza)    191
  3. Romantyczny ogród Mickiewicza w Panu Tadeuszu i III części Dziadów    204
  4. Wędrująca dusza. Pan Tadeusz a szabat    214
  
  VI. WIELKOŚĆ I BŁĄD (KRASIŃSKI)    225
  
  1. Światło, które niczego nie oświeca. Obraz Boga w Nie-Boskiej Komedii    227
  2. Kobiety-przedmioty-demony w Nie-Boskiej Komedii    241
  3. Wielkość i błąd    256
  
  VII. SZKOŁA I DRUGA PRZESTRZEŃ (RECEPCJA)    271
  
  1. Czytanie i nieszczęście    273
  2. Zginęła – nie zginęła    283
  3. Arcydzieła romantyczne w swojskich i obcych kontekstach    299
  4. Etyka a tożsamość. Szkoła i uniwersalia    312
  
  Bibliografia    323
  Indeks osobowy    343
RozwińZwiń