INNE EBOOKI AUTORA
-35%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
„Motywacyjna rola dramy w glottodydaktyce” to próba nowego spojrzenia na proces uczenia się języka angielskiego z perspektywy psychopedagogicznej, a także na inną analizę motywacji wewnętrznej, która jest przedmiotem wielu publikacji czysto psychologicznych. Prowadząc badania nad motywacją wewnętrzną, w książce tej uwzględniono również taką właściwość jak poczucie kontroli jednostki oraz typ osobowości ucznia. Książka jest próbą odpowiedzi na pytanie: jak stymulować motywację do nauki języka obcego, jak rozbudzić rzeczywiste zainteresowanie językiem obcym. Drama będąca głównym zagadnieniem niniejszej pozycji wydaje się odpowiedzią na postawione pytania. Drama to niekonwencjonalny, twórczy sposób nauki poprzez aktywną identyfikację z wyobrażonymi rolami i sytuacjami. Drama to metoda nauczanie, która uwzględnia wiedzę o uczącym się, procesie uczenia się oraz rzeczywistości społecznej, w jakiej żyjemy. Nauka języka obcego to proces interakcji i komunikacji pomiędzy nauczycielem a uczniem, będący odbiciem zróżnicowanych stanów emocjonalnych i intelektualnych wobec konkretnych sytuacji. Wiele osób niechętnie konwersuje w języku obcym, bo brak wiedzy i świadomość popełnionych błędów wprawiają je w zakłopotanie. Zaletą dramy jest to, że nadaje ona sytuacji dynamiczne, interpersonalne tło, które wymaga od uczestnika natychmiastowej odpowiedzi. Uczestnicząc w niej, uczniowie często zapominają o brakach językowych, przełamują lęk i optymalnie wykorzystują posiadane wiadomości. Niniejsza książka to próba twórczego spojrzenia na proces uczenia się języków obcych oraz propozycje praktycznych rozwiązań pedagogiczno-metodycznych.
Rok wydania | 2008 |
---|---|
Liczba stron | 172 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7587-012-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
Część pierwsza. Rozważania teoretyczne | 13 |
Pojęcie motywacji w badaniach psychologicznych | 13 |
1. Wczesne teorie uczenia się | 14 |
2. Motywacja osiągnięć | 14 |
3. Teorie optymalnego pobudzenia | 15 |
Motywacja zewnętrzna vs wewnętrzna | 16 |
1. Uwarunkowania motywacji wewnętrznej w badaniach psychologicznych | 17 |
1.1. Wewnętrzna przyczynowość zachowania | 18 |
1.2. Swoboda wyboru | 18 |
1.3. Kompetencja | 18 |
1.4. Autonomia w relacji z otoczeniem | 19 |
1.5. Wzmocnienia zewnętrzne | 19 |
Rola motywacji w uczeniu się i nauczaniu języka obcego | 23 |
1. Różne ujęcia motywacji w glottodydaktyce | 23 |
2. Czynniki motywacyjne w uczeniu się języka obcego | 26 |
Umiejętności językowe a kompetencje komunikacyjne | 32 |
1. Sprawność czytania w języku angielskim | 33 |
2. O umiejętności rozumienia ze słuchu w języku angielskim | 34 |
3. Umiejętność pisania w języku angielskim | 36 |
4. Teoretyczne założenia mówienia w języku angielskim | 36 |
Drama w nauczaniu języka angielskiego w perspektywie psycholingwistycznej | 37 |
1. Drama a nauczanie języka obcego | 40 |
2. Znaczenie interakcji międzyludzkich w nauczaniu języka obcego | 40 |
3. Drama a kompetencje komunikacyjne | 41 |
4. Kontekst znaczeniowy aktywności w uczeniu się języka obcego | 42 |
5. Rola dramy w uwzględnianiu czynników psychologicznych w uczeniu się języka obcego | 42 |
5.1. Drama a motywacja | 43 |
5.2. Poczucie własnej wartości | 43 |
5.3. Atmosfera bez stresu | 43 |
5.4. Indywidualizm i personalizacja | 45 |
5.5. Rozwój społeczny i indywidualny jednostki | 45 |
6. Uczenie się kultury przez dramę | 45 |
7. Drama a komunikacja niewerbalna | 46 |
8. Techniki dramatyczne stosowane w nauczaniu języków obcych | 47 |
Część druga. Metodologia badań | 53 |
Założenia teoretyczne przyjęte w badaniach | 53 |
Przedmiot, cele oraz etapy badań | 55 |
Problematyka badawcza, zmienne, wskaźniki oraz hipotezy badawcze | 57 |
Próba badana i przebieg badań | 59 |
Metody badań | 60 |
Metody statystyczne | 63 |
Część trzecia. Analiza wyników | 65 |
Analiza wyników badań diagnostyczno-eksplanacyjnych | 65 |
1. Motywacja wewnętrzna a poziom osiągnięć szkolnych | 66 |
2. Poczucie kontroli a typ osobowości | 69 |
3. Czynniki wpływające na motywację wewnętrzną uczniów do uczenia się języka angielskiego | 71 |
4. W poszukiwaniu modelu | 74 |
Analiza wyników badań po eksperymencie | 77 |
1. Wpływ dramy na motywację wewnętrzną do nauki języka angielskiego | 78 |
2. Drama a poziom umiejętności językowych | 84 |
3. Motywacja wewnętrzna a kompetencje językowe | 92 |
Analiza jakościowa | 95 |
Dyskusja i podsumowanie | 97 |
Bibliografia | 103 |
Scenariusze zajęć prowadzonych metodą dramy | 117 |