INNE EBOOKI AUTORA
-35%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Książka jest pionierską pozycją na rynku podejmującą zagadnienia lokalnej telewizji kablowej w kontekście upowszechniania kultury regionalnej. Osadzona jest na gruncie pedagogiki kultury, teorii edukacji medialnej i regionalnej.
Autorka podejmuje ważne społecznie i pedagogicznie zagadnienia związane z opisaniem potencjałów oraz specyfiki funkcjonowania telewizji lokalnej w regionie i funkcji, jakie pełni.
To medium jest szansą dla małych społeczności lokalnych w umacnianiu ich tożsamości oraz ukazywaniu wartości kultury tkwiących w regionie. Telewizja regionalna w odróżnieniu od mass mediów ponadlokalnych ma większe możliwości chronienia od zapomnienia regionalnych dawnych oraz współczesnych wytworów kultury duchowej i materialnej, zgodnie z hasłem „Myśleć globalnie, działać lokalnie”.
W świecie mass mediów zagadnienia związane z kulturą masową, globalną, jej zagrożeniami równoważy zjawisko regionalizmu, lokalizmu, „małej ojczyzny”. Wyzwaniem stojącym przed współczesną cywilizacją jest umiejętne wykorzystanie rozwoju mediów w obronie zagrożonych wartości humanistycznych. Wzrasta liczba i znaczenie mediów o małym zasięgu oddziaływania, które mogą się okazać pomocne w przezwyciężaniu napięć edukacyjnych XXI wieku, na które zwrócił uwagę J. Delors.
Na uwagę zasługuje opracowany przez autorkę projekt optymalizacji działań lokalnej telewizji kablowej w upowszechnianiu kultury regionalnej.
Książka skierowana jest do nauczycieli akademickich oraz studentów kierunków pedagogicznych, kulturoznawczych, dziennikarskich, a także nauczycieli i uczniów szkół średnich zajmujących się ścieżkami międzyprzedmiotowymi, tematyka edukacji medialnej, edukacji regionalnej, pracowników instytucji kultury, ludzi związanych z mass mediami oraz telewidzów.
Dr Agnieszka Roguska – adiunkt w Instytucie Pedagogiki Akademii Podlaskiej w Siedlcach.
Swoje zainteresowania koncentruje na mass mediach lokalnych i kulturze regionalnej.
Prowadzi zajęcia z teorii środków masowej komunikacji, wychowania estetycznego, podstaw wiedzy o teatrze oraz metodyki pracy wychowawczo-opiekuńczej.
Opublikowała kilkadziesiąt artykułów naukowych dotyczących wspomnianej tematyki.
Rok wydania | 2008 |
---|---|
Liczba stron | 172 |
Kategoria | Pedagogika ogólna |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7587-937-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
Rozdział I. Specyfika lokalnej telewizji kablowej | 11 |
1. Pozycja telewizji lokalnej na rynku mass mediów | 11 |
2. Treść i zakres pojęcia lokalnej telewizji kablowej | 15 |
3. Atuty i ograniczenia telewizji lokalnej | 20 |
4. Potencjalne funkcje lokalnej telewizji kablowej | 25 |
Rozdział II. Telewizja lokalna wobec zadań i potrzeb kulturalnych społeczności regionu | 35 |
1. Telewizja lokalna elementem regionalnego krajobrazu kulturowego | 35 |
2. Regionalność i lokalność jako wartości kulturowe | 40 |
2.1. Kultura i edukacja regionalna w świetle założeń pedagogiki kultury | 41 |
2.2. Kultura regionalna elementem kultury narodowej | 48 |
2.3. „Mała ojczyzna” w umacnianiu lokalnej tożsamości kulturowej i etnicznej | 53 |
3. Upowszechnianie kultury regionalnej przez lokalną telewizję kablową | 62 |
4. Telewizja lokalna animatorem działań społeczno-kulturalnych | 66 |
Rozdział III. Telewizje kablowe: TV Siedlce i Master TV w Łukowie – geneza, założenia programowe i ich realizacja | 75 |
1. Powstanie TV Siedlce i Master TV | 75 |
2. Założenia programowe i kadra pracownicza lokalnych telewizji kablowych | 80 |
3. Program badanych telewizji lokalnych i jego realizacja | 86 |
Rozdział IV. Telewizja lokalna w ofercie treści regionalnych | 95 |
1. Adresaci oferty programowej | 95 |
2. Postrzeganie telewizji lokalnej i ocena treści przekazu | 98 |
3. Kultura regionalna w lokalnym przekazie telewizyjnym | 108 |
4. Kształtowanie tożsamości regionalnej | 112 |
Rozdział V. Upowszechnianie kultury regionalnej przez telewizję lokalną | 119 |
1. Rodzaje i forma prezentacji treści kulturalnych | 119 |
2. Tradycja i współczesność na ekranie telewizji lokalnej | 125 |
2.1. Kultura tradycyjna w przekazie telewizyjnym | 125 |
2.2. Kultura współczesna na ekranie telewizji lokalnej | 132 |
Rozdział VI. Funkcje lokalnej telewizji kablowej | 137 |
1. Kulturotwórcze funkcje telewizji lokalnej | 137 |
1.1. Funkcja upowszechniania treści kultury regionalnej | 137 |
1.2. Działalność animacyjna telewizji lokalnej | 138 |
1.3. Promocja kulturalna „małej ojczyzny” | 140 |
1.4. Funkcja wzorcotwórcza | 141 |
2. Społeczne funkcje telewizji lokalnej | 142 |
2.1. Funkcja informacyjna i reklamowo-ogłoszeniowa | 142 |
2.2. Funkcja rozrywkowa | 143 |
2.3. Funkcja kształtowania lokalnej opinii społecznej | 144 |
2.4. Funkcja integrująca środowisko lokalne | 144 |
2.5. Funkcja interwencyjna | 145 |
Zakończenie | 147 |
1. Zarys projektu optymalizacji działań lokalnej telewizji kablowej w upowszechnianiu kultury regionalnej | 147 |
1.1. Poznawanie potrzeb środowiska | 148 |
1.2. Założenia programowe i ich realizacja | 148 |
1.3. Kadra pracownicza | 149 |
1.4. Współpraca ze środowiskiem lokalnym | 150 |
2. Wnioski | 153 |
Bibliografia | 159 |
Druki zwarte | 159 |
Artykuły i doniesienia | 171 |