Zaburzenia artykulacji

-35%

Zaburzenia artykulacji

Teoria i praktyka

1 opinia

Format:

epub, mobi, pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

15,60  24,00

Format: epub, mobi, pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 24,00 zł (-35%)

Najniższa cena z 30 dni: 15,36 zł  


15,60

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Istnieje dość powszechne przekonanie, że nieprawidłowa wymowa głosek jest zaburzeniem mowy najprostszym do opisania i terapii. Jednak okazuje się, że zaburzenia artykulacji, najczęściej nazywane dyslalią, nie zawsze łatwo jest scharakteryzować, a ich leczenie może trwać bardzo długo. Należy się więc głębiej zastanowić nad ich istotą, postawić diagnozę, zastosować właściwą terapię i wreszcie umieć posłużyć się odpowiednią terminologią.


Obecnie używa się bowiem wielu różnych określeń, najczęściej mało precyzyjnych, nieoddających istoty zagadnienia.


Czy wady wymowy są takim problemem, że trzeba im poświęcać aż tyle uwagi? Nie ulega wątpliwości, że tak, choć, obiektywnie rzecz biorąc, istnieją znacznie poważniejsze kłopoty w porozumiewaniu się językowym słownym. Niemniej jednak nieprawidłowości artykulacyjne bywają przyczyną wielu niepowodzeń szkolnych, a w późniejszym okresie trudności z wyborem drogi życiowej. Innym argumentem przemawiającym za ważkością tego problemu jest to, że foniatria już blisko 200 lat temu stworzyła terminologię nazywającą wady wymowy. Zatem kłopoty z wymową były postrzegane od wieków i już od dawna starano się pomagać ludziom mającym trudności artykulacyjne.


Ambicją autorki niniejszego opracowania jest pokazanie szczegółowej metodyki wywoływania głosek i wprowadzania ich do większych struktur językowych.


Rok wydania2013
Liczba stron200
KategoriaPedagogika specjalna
WydawcaOficyna Wydawnicza IMPULS
ISBN-13978-83-7587-045-9
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    9
  1. Stan badań    13
    1.1. Wybrane zagadnienia dotyczące badań fonetycznych    13
    1.2. Najważniejsze prace poświęcone metodyce wywoływania głosek    17
    1.3. Uwagi o osiągnięciach praktyków w innych krajach słowiańskich    18
    1.4. Prace nad strukturą wyrazów    19
  2. Wady wymowy    21
    2.1. Miejsce wad wymowy w klasyfikacjach zaburzeń mowy    21
    2.2. Znaczenie terminu „dyslalia”    24
  3. Przegląd klasyfikacji wad wymowy    27
    3.1. Klasyfikacje ilościowe    27
    3.2. Klasyfikacje jakościowe    28
      3.2.1. Klasyfikacje foniatryczne    28
      3.2.2. Klasyfikacje językoznawcze    29
    3.3. Mniej znane klasyfikacje    31
  4. Ocena klasyfikacji wad wymowy i problemy dyskusyjne    35
    4.1. Dyslalia środowiskowa w ujęciach różnych autorów    35
    4.2. Ocena klasyfikacji ilościowej Leona Kaczmarka    36
    4.3. Problem zrozumiałości wypowiedzi w przypadkach dyslalii – przyczynek do klasyfi kacji Antoniego Pruszewicza    37
    4.4. Ocena klasyfikacji jakościowych    41
    4.5. Dygresja na temat substytucji i elizji – problemy dyskusyjne    45
    4.6. Problemy zapisu fonetycznego artykulacji wadliwych    54
  5. Przyczyny wad wymowy    63
  6. Badanie wymowy    65
    6.1. Kryteria oceny wymowy    65
    6.2. Wady wymowy a błędy wymowy    67
    6.3. Jak badamy wymowę    69
  7. Etapy pracy korekcyjnej    77
  8. Charakterystyka wad artykulacyjnych i ich korygowanie    89
    8.1. Mowa bezdźwięczna    89
    8.2. Spółgłoski dentalizowane    99
      8.2.1. Spółgłoski przedniojęzykowo-dziąsłowe š ž č ?    101
      8.2.2. Spółgłoski przedniojęzykowo-zębowe s z c ?    105
      8.2.3. Spółgłoski środkowojęzykowe ś ź ć ??    109
      8.2.4. Spółgłoski zwarto-szczelinowe i szczelinowe    111
        8.2.4.1. Spółgłoski zwarto-szczelinowe c ? č ? ć ??      111
        8.2.4.2. Spółgłoski szczelinowe s z š ž ś ź    113
    8.3. Spółgłoska r    114
    8.4. Spółgłoski l ľ    121
    8.5. Spółgłoski tylnojęzykowe k g x k’ g’ x’    122
    8.6. Spółgłoski dwuwargowe p b m p’ b’ m’    123
    8.7. Spółgłoski wargowo-zębowe f v f ’ v’    124
    8.8. Spółgłoski przedniojęzykowo-zębowe t d n    125
    8.9. Półsamogłoski i u oraz spółgłoska miękka ń    126
    8.10. Samogłoski ustne i y e a o u    127
    8.11. Samogłoski nosowe ę o    129
  9. Programowanie terapii w dyslalii    131
  10. Struktura wyrazu    135
    10.1. Długość wyrazu    136
    10.2. Grupy spółgłoskowe    137
    10.3. Asymilacje    140
    10.4. Dysymilacje    140
    10.5. Przestawki    141
    10.6. Wyjątkowo trudne wyrazy    141
    10.7. Uwagi o terapii zaburzeń struktury wyrazu    142
  11. Opisy przypadków    145
    11.1. Analiza lingwistyczna wypowiedzi dziecka z rozległą dyslalią    145
    11.2. Rzadka forma substytucji w zakresie głosek dentalizowanych    158
    11.3. Pięcioletni chłopiec z opóźnieniem rozwoju mowy    166
    11.4. Opis wymowy dziecka z kilkoma substytutami    168
    11.5. Dziewczynka ze znacznym opóźnieniem w zakresie artykulacji    169
    11.6. Przebieg terapii chłopca z bezwibracyjną wymową r    171
    11.7. Dziecko z rotacyzmem tylnojęzykowym szczelinowym    173
    11.8. Rzadka postać dyslalii u jedenastoletniej dziewczynki    175
    11.9. Dziecko z dominującymi zaburzeniami w zakresie struktury wyrazu    177
    11.10. Sześcioletni chłopiec z opóźnionym rozwojem mowy    178
    11.11. Chłopiec z szeregiem problemów artykulacyjnych    180
    11.12. Zaburzenia struktury wyrazu u dziecka z upośledzeniem umysłowym    182
    11.13. Sześcioletni chłopiec z zaburzeniami w zakresie struktury wyrazu    183
    11.14. Uczniowie z klasy I z niezrozumiałą wymową    185
    11.15. Dziecko z redukcją grup spółgłoskowych    187
    11.16. Dziecko z brakiem spółgłosek tylnojęzykowych    188
  Zakończenie    191
  Bibliografia    193
RozwińZwiń