Wydawnictwo Naukowe PWN SAibuk@pwn.plhttps://libra.ibuk.pl/20240325pl.ibuk.fiszka.id.69012.pozycja03001500BC010cm020cm0101Studia Kulturoznawcze nr 1(2)/2012. O wstręcie i wstydzie1A01Praca zbiorowa002110320wstyd20wstręt20kulturoznawstwo0300Drugi numer „Studiów Kulturoznawczych” jest poświęcony problematyce wstrętu i wstydu, chętnie podejmowanej przez twórców, którzy naruszając sferę społeczno-obyczajowego tabu, oddają głos niemej historii wykluczenia. Przerywając milczenie, przekraczają uświęcone tradycją granice, stanowiące kulturowe status quo, a odrzucając myślenie skrępowane zasadami, burzą normatywny porządek społeczny. Wstręt jest naturalnym odruchem, biologiczną reakcją ciała na to, co budzi obyczajowy sprzeciw, bunt lub zwyczajnie odrazę. Silnie uzależniony od sądu smaku podmiotu doznającego wyznacza indywidualne granice wrażliwości, przekonując o swym subiektywnym charakterze. Wstręt jest doznaniem witalnym, którego cielesny wymiar kontrastuje z kulturowym statusem wstydu, uczucia świadomego lęku i przykrego skrępowania spowodowanego naruszeniem granic oficjalnego dyskursu. Silne zainteresowanie artystów taką tematyką nosi znamiona kryzysu uznanych w kulturze wartości, stanowiąc przejaw poszukiwań nowych źródeł oparcia dla ludzkiej egzystencji, a w konsekwencji – prób ich uprawomocnienia. Sztuka współczesna, diagnozując te zjawiska, redukuje napięcie wywołane dysonansem między tym, co doświadczone, a tym, co modelowe, stale wymagające weryfikacji. Wysiłki autorów niniejszego tomu koncentrują się na śledzeniu tych ciągłych przesunięć, oswajaniu tego, co nieoswojone, mówieniu o tym, co dotąd niewypowiedziane.
'0400Wstręt i wstyd, czyli słowo od Redakcji 9
Wstręt/Wstyd/Literatura
Paulina Szkudlarek, „Przypatruję mu się z daleka, tak jakbym przyglądała się sobie, kiedy byłam chłopcem”. O „dwoistym” ciele Andrzejka 13
Małgorzata Nieszczerzewska, Potworna kobiecość w potwornym mieście 29
Wstręt/Wstyd/Technologia
Rafał Ilnicki, O sposobach posługiwania się stechnicyzowanym ciałem 43
Ryszard Solik, Sztuka kluczenia, czyli gra włączonego z wykluczonym 53
Wstręt/Wstyd/Film
Małgorzata Radkiewicz, „Bezwstydne” filmy Dereka Jarmana 65
Agnieszka Doda-Wyszyńska, Cud miłości – ciało za ciało? 73
Bogumiła Fiołek-Lubczyńska, Karnawał – największe party świata Andrzeja Fidyka jako widowisko pełne kontrastów 83
Wstręt/Wstyd/Teatr
Christiane Page, Teatr i władza w XVII-wiecznej Francji 95
Magdalena grenda, Estetyzacja ciała zdeformowanego w działaniach tanecznych z udziałem osób niepełnosprawnych 107
Wstręt/Wstyd/Sztuki plastyczne
Kamil Lipiński, Manifestacje Valie Export w perspektywie recepcji miejsc abiektu 121
Ewa Kasperek, Malarz życia ponowoczesnego. O fotografiach Michaela Wolfa 131
Marcela Kościańczuk, Ciało chore – pokazujące i pokazywane 151
Projekty studenckie
Agata Rychlik, Wstręt a erotyzm. Houellebecqa spojrzenie na miłość 161
Emilia Dłużewska, Człowiek zamknięty w ciele – intymność i wstręt w powieściach Elfriede Jelinek 169
Aleksandra Bronikowska, Wstrętny świat Michela Houellebecqa 179
Recenzje i omówienia
Adam Pisarek, Między transgresją a normą. O kulturowej potrzebie wstydu [Ewa Kosowska (red.), Wstyd w kulturze ; Ewa Kosowska, Galina Kurylenko, Anna Gomóła (red.), Wstyd w kulturze. Kolokwia polsko-białoruskie 2] 189
Krzysztof Łukasiewicz, Kolekcjonowanie jako ukulturalnianie (Renata Tańczuk, Ars colligendi. Kolekcjonowanie jako forma aktywności kulturalnej) 195
Wspomnienia
Profesor Krystyna Zamiara (1940-2012) 201
Profesor Jerzy Kmita (1931-2012) 20701000301https://o.ibuk.pl/public/images/okladki/500/32/69012.jpg01Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w PoznaniuPoznańPL012012PL01Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu20020.00015PLN