Wydawnictwo Naukowe PWN SAibuk@pwn.plhttps://libra.ibuk.pl/20240325pl.ibuk.fiszka.id.40549.pozycja030015978837587951300BC010cm020cm0101Baw się poprzez animaloterapięPrzykłady gotowych sytuacji edukacyjnych z udziałem zwierząt1A01Anna Franczyk2A01 Katarzyna Krajewska3A01 Joanna Skorupa001590320scenariusz zajęć20pedagogika20impuls20animaloterapia20wychowanie0300Od dawna wiadomo, że zwierzęta mają pozytywny wpływ na zdrowie fizyczne i psychiczne człowieka. Już dwa tysiące lat temu Hipokrates zauważył, że jazda konna pobudza funkcje organizmu i łagodzi schorzenia.
Kolejne udokumentowane próby wykorzystania zwierząt w leczeniu sięgają XVIII wieku. Opisał je dyrektor angielskiego szpitala psychiatrycznego – William Tuke. Jako pierwszy wprowadził on na teren szpitala zwierzęta domowe, nad którymi opiekę sprawowali pacjenci. Dzięki tym działaniom podopieczni szpitala psychiatrycznego szybciej uczyli się kontrolować własne emocje.
Prowadzone od wielu lat badania naukowe potwierdzają ogromne korzyści płynące z kontaktów człowieka ze zwierzętami. Dowiedziono, że samo przebywanie w towarzystwie zwierząt oddziałuje terapeutycznie na osoby w okresie rekonwalescencji, uspokaja w przypadku stresu, w stanach lękowych, nadpobudliwości, znacznie zmniejsza napięcie psychiczne, a nawet obniża ciśnienie, jednocześnie pobudzając do aktywności w przypadku depresji czy też apatii. Znacząco poprawia się działanie układu odpornościowego, jak również ogólny stan psychiczny. Stałe obcowanie ze zwierzętami pomaga też zapomnieć o samotności.
Zwierzęta dają nam tak wiele za tak niewiele – odrobina czułości, pełna miska, a w zamian ogromne przywiązanie, jakie okazują właścicielowi. To wszystko sprawia, że czujemy się potrzebni, kochani, wartościowi.
'0400Kilka słów o animaloterapii
Czym jest animaloterapia? ................................................................... 9
Jakie zwierzęta wykorzystuje się w animaloterapii? ............................ 10
Dla kogo są przeznaczone zajęcia animaloterapii? ............................... 12
Cele animaloterapii ............................................................................... 12
Metody, formy i zasady pracy wykorzystywane podczas zabaw i ćwiczeń z udziałem zwierząt .............................................................. 14
Wybrane rodzaje animaloterapii ........................................................... 16
Gdzie można prowadzić pracę terapeutyczną z udziałem zwierząt? ... 21
Poznajmy się
Poznajemy siebie poprzez zabawy i ćwiczenia zmysłowe ................... 23
Ćwiczenia i zabawy z udziałem zwierząt rozwijające i usprawniające funkcje percepcyjne
Percepcja wzrokowa i koordynacja wzrokowo-ruchowa ..................... 31
Percepcja i pamięć słuchowa ................................................................ 40
Zabawy i ćwiczenia wrażliwości słuchowej .................................... 40
Zabawy i ćwiczenia rytmizujące oraz z zakresu koordynacji słuchowo-ruchowej z udziałem zwierząt ......................................... 43
Zabawy i ćwiczenia rozwijające słuch fonematyczny, analizę i syntezę słuchową ............................................................... 45
Zabawy i ćwiczenia doskonalące pamięć słuchową i słowną .......... 51
Mowa i myślenie (zabawy usprawniające aparat mowy, zabawy i ćwiczenia logopedyczne, zabawy werbalne) ................... 5201000301https://o.ibuk.pl/public/images/okladki/500/12/40549.jpg01Oficyna Wydawnicza IMPULSKrakówPL012012PL01Oficyna Wydawnicza IMPULS200218.00015PLN