Wydawnictwo Naukowe PWN SAibuk@pwn.plhttps://libra.ibuk.pl/20240328pl.ibuk.fiszka.id.1857.pozycja030015978830115456100BC010cm020cm0101Konkurencja i kooperacjaTeoria gier w ekonomii i naukach społecznych1A01Marcin Malawski2A01 Andrzej Wieczorek3A01 Honorata Sosnowska002080320kooperacja20teoria gier20konkurencja20ekonomia0300Podręcznik:
zawiera pełny obraz współczesnej teorii gier,
przedstawia liczne przykłady ukazujące zastosowania teorii w praktyce gospodarczej,
tylko w niezbędnym stopniu wykorzystuje aparat matematyczny,
stanowi wywód zrozumiały dla każdego czytelnika lubiącego rozrywki umysłowe i umiejącego myśleć abstrakcyjnie.
Zainteresowanie tą dziedziną wiedzy znacznie wzrosło po przyznaniu trzem matematykom (John Nash, John Harsányi, Reinhard Selten), zajmującym się podstawami teorii gier i jej zastosowaniami w praktyce, Nagrody Nobla w dziedzinie ekonomii. Pewien wpływ niewątpliwie wywarł wspaniały film Piękny umysł, którego bohaterem jest jeden z laureatów nagrody.
Praca adresowana została przede wszystkim do studentów:
ekonomii
zarządzania
informatyki
matematyki
nauk społecznych
a także do osób, które wiedzą, jak ważną dziedziną jest teoria gier oraz jak bardzo jest ona powiązana nie tylko z ekonomią, ale i ze sprawami życia codziennego.
'0400Od autorów 7
1. Podstawowe pojęcia (aw) 11
2. Drzewo: postać rozwinięta gry (aw) 16
3. Informacja i strategia (aw) 21
4. Gry macierzowe czyli prehistoria (mm) 25
5. O równowagach po raz pierwszy (mm) 29
6. Przykład rozwiązania gry: NIM czyli zapałki (mm) 33
7. Ile równowag i które? (mm i hs) 39
8. O żonach matematyków, stonodze i wspólnej wiedzy (mm) 45
9. Preferencje i użyteczność (mm) 50
10. Użyteczność a ryzyko (mm) 53
11. Dylematy eksploatacji zasobów: racjonalność czy optymalność (mm) 57
12. Podatki: sposób wymuszania "właściwych" zachowań (aw) 61
13. Nowy towar na rynku: gra przedsiębiorców (hs) 64
14. Duopol Cournota: gra wyznacza wielkość produkcji (hs) 68
15*. Powtarzanie tej samej gry (aw) 71
16. Czy warto być liderem? (hs i aw) 76
17. O piwie i kefirze: gry z niekompletną informacją (mm) 79
18. Kiedy sprawdzić przeciwnika? Jeszcze raz indukcja wsteczna (aw) 83
19. Atakować czy bronić? (aw) 88
20. Gry a ewolucja (mm) 93
21. Eksperymenty i teoria gier (mm) 97
22. Gry różniczkowe (aw) 102
23. Przetargi (mm) 107
24. Aukcje (mm) 113
25. Ryzyko i uczciwość: jak skonstruować optymalny kontrakt? (hs) 117
26. Działanie w zespole: ile jest warta informacja? (aw) 121
27. Gry kooperacyjne: tworzenie koalicji (hs) 127
28. Zbiór stabilny: norma zachowania społecznego (aw) 130
29. Wartość Shapleya (hs i aw) 134
30. Spółka akcyjna: przykład gry kooperacyjnej (aw) 137
31. Gry parlamentarne: reprezentacje i stowarzyszenia (mm) 140
32. Kto za to zapłaci: zastosowanie wartości Shapleya (mm) 146
33*. Handel wymienny: gry bez wypłat ubocznych (mm) 151
34*. Gry a programowanie liniowe (aw) 157
35*. Produkcja i gry (aw) 163
36*. Gry a programowanie wypukłe (aw) 169
37*. Co zrobili Arrow i Debreu? (aw) 174
38*. Co to jest punkt stały i do czego służy? (aw) 180
39*. Jak "po omacku" dojść do równowagi (aw) 183
40*. Jak się mają gry do teorii zbiorów? (aw) 187
41. Mało graczy, czy wielu? (aw) 191
42. Krótko o historii i perspektywach teorii gier (aw) 195
Bibliografia 198
Skorowidz nazwisk 200
Skorowidz rzeczowy 202
Skorowidz zastosowań 20601000301https://o.ibuk.pl/public/images/okladki/500/f/1857.jpg01Wydawnictwo Naukowe PWNWarszawaPL012009PL01Wydawnictwo Naukowe PWN200244.90015PLN